maila mig så kan jag lägga ut den åt dig

Husbyggarn skrev:
Inte säkrare som i "personsäkrare". För den skull räcker EN jordfelsbrytare.
Men säkrare och bättre i och med att bara den grupp som visar på fel blir bortbrutet. Du behöver mao aldrig vara orolig för att hela eller stora delar av huset är utan ström pga utlöst jordfelsbrytare...
Nja, lite högre säkerhet blir det ju om man sektionerar det, har man bara en brytare blir det kolmörkt och då kan man ju faktiskt t.ex. bränna sig på spisen medan man letar efter ficklampa/återställningsknapp, och det är ju faktiskt en säkerhetsrisk det med.

Det är väl också att betrakta som en säkerhetsrisk att vakna med jordens förkylning av att det är +7 i sovrummet för att en jordfelsbrytare som bryter ALLT löste ut strax efter man la sig... och dessutom vakna försent så man får köra som en galning för att hinna till jobbet...

Så visst finns det säkerhetsaspekter med som inte direkt har med just elsäkerhet att göra, och de ska man nog väga med också och inte snåla på att bara ha en brytare i hela huset.

Om man har nån slags "intelligent hem" så borde man låta det ha koll på vilka brytare som löst ut, och automatiskt tända närmaste lampa i närheten av det brutna området, så att man slipper fumla i mörkret :)

mats_o skrev:
maila mig så kan jag lägga ut den åt dig
Jo, det skulle jag kunna göra. Om jag bara visste din E-mail adress!

du har ett pm

Canuto skrev:
Här kan ni se min el-central.
[länk]
och
[länk]
Är den överdivet utrustad? Överarbetad?
Oj, imponerande :)

Jag skulle inte säga överarbetat, snarast lyxig.

Du har alltså "personskyddsautomat" på varje enfasbelastning, och en jordfelsbrytare kombinerad med automatsäkring för alla tre faserna för varje trefaslast. Det ser inte ut att vara något "onödigt".

Nu är det ju ett par grupper som inte ser ut att vara anslutna, det kanske är förberett för sånt som inte är klart, eller för framtida installationer?

Jag antar att locket ska på den där sen :) Tänk på att locket täcker nog texten med "bel sovrum" o.s.v. där den sitter nu.

Som påpekas: Centralen är inte helt färdig än ( jag håller på att restaurera/bygga till ett gammalt hus).
Skyddskåpan kommer på med ordentlig text om vad allt är till för.
Jag känner mig nöjd nu efter era svar, ni som kan sådant här.
Jag trodde ( kanske) att jag blivit lite "blåst", men jag har tydligen fått en bra central.
Vilket min "kortslutare" också lovade!
Han e duktig!

Som sagt har man råd så är det givetvis den absolut säkraste och bästa lösningen. Men jag skulle gärna vilja höra vad du fick ge för kalaset, ser ut o va grejer för runt 10 lax ;)

Jo tack: 10 "lax" för rasket hade varit en fin julklapp!
Bara personskydds automaterna och jordfelsbrytarna gick på 15 "lax". (Jo, jag tycker att det ÄR dyrt, men det är väl vad grejorna kostar?!)
Skall räkna ihopa vad hela centralen kostader, har spec. o pris på varje pryl!

Canuto skrev:
Här kan ni se min el-central.
[länk]
och
[länk]
Är den överdivet utrustad? Överarbetad?
Tack för hjälpen, Mats! ;)
Ingen orsak. Vi är ju här för att hjälpa varandra :)

Servern kan dock gå tungt för nuvarande. Föreningen kör för nuvarande en av infosidorna om Thailand efter vågen

Ja, han som har sålt grejorna kan ju vara lycklig!

Du har ju full sektionering vad det gäller jordfelsbrytare iallafall, dock är ju det dyrt att göra så!

Spontant såg jag bl.a att det var två trefasgrupper som inte var i drift, är det arbete som pågår där eller sitter det bara för mycket prylar?

Arbete pågår med installationen, därav "oredan" i centralen.
Dock kommer det till att finnas utrymme för ev. komplettering i framtiden med nya "roliga" grejer.

Just ja, jag tänkte på en sak....

På undersidan av personskyddsautomaterna så hade det varit stiligt med "norska fasskenor", d.v.s. "tvåfasskenor", en tvåpolig skena, för att sammanbinda fas och nolla. Fast det är bara om man ska vara riktigt pedantpetig och göra det fånigare än värsta överpedanten :)

Finns sådana skenor i godkänt utförande i sverige? Borde finnas kan man tycka...

Pricken över i:et vore att byta mätartavlan och sanera gamla centralen också nu när allt annat är nytt..... :) :)

Det kommer precis det!
Vi får en alldeles ny mätaretavla om två veckor, med fjärravläsning direkt till el- bolaget. Man kan oxå följa förbukningen, dag för dag (timme för timme??) via internet från bolaget.
Se peak förbrukning o.s.v.
Enl. el- bolaget i alla fall.
Då blir man väl fakturerad den reella förbrukningen och inte prel. beräknat ??
Skall bli intressant att se hur/om det fungerar.
Bild kommer med benäget bistånd av Mats?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.