Erik_D skrev:
Hmm förklara hur läckströmmarna skulle ta ut varann?
Man måste veta hur trefas fungerar för att förstå hur det går till, fasvinklar o.s.v.....

Men, i prakitken funkar det så att om det läcker exakt lika mycket från var och en av de tre faserna så kommer jordfelsbrytaren inte att lösa ut, eftersom det då ser ut som om läckströmmarna bara går in i en last som är ansluten till alla tre faserna.

yxis skrev:
Man måste veta hur trefas fungerar för att förstå hur det går till, fasvinklar o.s.v.....

Men, i prakitken funkar det så att om det läcker exakt lika mycket från var och en av de tre faserna så kommer jordfelsbrytaren inte att lösa ut, eftersom det då ser ut som om läckströmmarna bara går in i en last som är ansluten till alla tre faserna.

Hur stor är chansen att alla felströmmar skulle vara lika stora?

Och alla laster måste kopplas in och ur samtidigt.

Och att impedanserna i alla kretsarna måste vara lika stora för att inte förskjuta nollpunkten.

Risken för detta=O!!

Finns inte en chans i världen att detta skulle inträffa!

Yxis: Hrrm jag vet mycket väl hur en 3 fasbelastning fungerar och uppför sig, men att få 3 exakt lika felströmmar samtidigt är lika sannolikt som att månen skulle ramla ner.

Erik_D skrev:
Yxis: Hrrm jag vet mycket väl hur en 3 fasbelastning fungerar och uppför sig, men att få 3 exakt lika felströmmar samtidigt är lika sannolikt som att månen skulle ramla ner.
Nu pratar jag om de små krypströmmar som är orsaken till att man valt 30mA och inte än mindre i normala villor. Det finns vad jag förstått jordfelsbrytare som löser ut än tidigare till exemepl för sjukvårdsbruk och liknande.

Ställ en kyl på fas 1 och en frys på fast 2 som vardera har felström på säg 20mA så går det plötsligt åt kanske 50mA på fas 3 för att lösa ut brytaren.

Visst, det är inget nämnvärt säkerhetsproblem eftersom valet 30mA är tilltaget så att brytaren ska lösa ut även om man redan har 29mA felström på två faser och en människa berör den tredje fasen, men det kan vara värt att vara medveten om problemet, för man kan ju faktiskt få sådana mystiska fenomen som att jordfelsbrytaren löser ut när man kopplar UR en apparat, visserligen säkert extremt ovanligt men någon gång lär det drabba någon. Nog lär det vara vanligare än att månen trillar ner. Eftersom jordfelsbrytaren inte löser ut vid dessa "gemensamma" felströmmar så vet man ju dessutom inte om att de inträffar.

Ett studiebesök på någon större festival, med alla dessa kringresande försäljare, absolut framförallt de som lagar mat och har spisar och liknande, gör att man nog sett allt i olika jordfelsbrytarrelaterade fenomen, och man har sett det mesta i rostig köksutrustning-väg :)

I framförallt festivalsammanhang är steget med 500mA jordfelsbrytare på 63A-matning och 30mA på allt under lite väl stort, man måste ha 63A-centraler med många separatskyddade 16A/32A-uttag för att få vettig sektionering, trots att många centraler som tar 32 eller 16A in och ger några 16A trefas + enfas-uttag ut ofta har inbyggd jordfelsbrytare.

Problemet med att få sektionering med jorfelsbrytare i serie har väldigt lite med märk-felströmmen att göra!

Det finns ingen strömbegränsning i jordfelsbrytare!

Det innebär att får du ett fel och en felström på mer än max ström på den JFB märkt med högst utlösningström löser båda OM den första inte är fördröjd.

Oftast är felen av den art att bägge löser om man inte har tidsfördröjd JFB som första JFB!

Jag har fått lagt om hela elsystemet i mitt gamla hus. Alla gamla kablar ut, alla blyrör o dosor med asfalt ut (?) o.s.v.
I samband med det satte jag in en ny central där jag har jordfelsbrytare på varje säkring. Tror jag.
Eller vad är det jag har fått installerat?
Kallas "Personskyddsautomat E2163766, 15 st à 600 kronor styck. Dessutom 6 st jordfelsbrytare, E2163792 à 1000 kronor styck. (Vad nu alla nummerna betyder!?)
Detta måste väl vara optimalt? Eller har jag överarbetat det hela? ???
Någon som har kommentarer?

Personskyddsautomaterna är väl ok, men 6 JFB på det verkar lite mycket.
Möjligtvis 1-3 st.
Har du mer än en central?

Nej, bara en central.
Vad är egentligen en personskyddsautomat och vad är en jordfelsbrytare?
Jag vet att en jordfelsbrytare är bara till bubbelkaret. Resten ingen aning egentligen.

Jösses, då har jag alltså 21 st jordfelsbrytare i mitt elsystem?
Då måste jag väl ha ett väldigt säkert system?? ::)

Ett oerhört dyrt har du iaf ;)

OK! Dyrt, ja.
Men är det inte "säkrare" än "normalt"? ???

Jag är väl lite dum, men jag fattar det som man inte behöver "personskydds automat" om man har jordfelsbrytare?
Varför har jag då 21 jordfelsbrytare (grupper?) i mitt elsystem, så att säga?
Jag fattar inte varför man har både "personskyddsautomat" och jordfelsbrytare om det är samma sak?
Eller är det inte det? ???
Fattar jag trögt? :-[

Canuto

Skulle vara intressant att se en bild på din central....
(låter som att den är jättestor)

Om man kan lägga ut en bild här på forumet kan jag göra det.
Hur gör man i så fall?
JPEG bild har jag

RoTe
Canuto skrev:
Om man kan lägga ut en bild här på forumet kan jag göra det.
Hur gör man i så fall?
JPEG bild har jag

Du lägger upp den på ditt hemsidekonto som du fått av din internetleverantör.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.