Jag tror att jämförelsen med ojordat uttag skall tolkas som så att om du har ett rum som med tidigare standard fick ha ojordade uttag (principen om isolerad miljö), då skulle det inte ge sämre säkerhet att byta dessa uttag mot jordade utan ansluten jord, än att byta dem mot nya ojordade.

Jag hävdar att det ÄR en försämring av säkerheten även praktiskt. Eftersom någon kan koppla in sig på uttaget och tro att det är ett jordat uttag. Ex. som nämnts i tråden, dra ut en skarvkabel från rummet till ett uterum.

Och formellt så har du iom. installation av jordade uttag infört en jordledare i rummet, den SKALL då gå obruten till centralen.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
marty_feldman skrev:
Ahh, ok. Tack så mycket! Det låter som att du gjorde allt själv. Någon aning om antal timmar för en dylik operation för en villa på 130 + 100 m2? Typ 40-50 uttag totalt. Antar att det är såna vita plaströr som elen är dragen i.
Jag har svårt att säga hur lång tid det tog, dels är det sex år sedan, dels så gjorde jag det mesta på kvällarna på väg hem från jobbet.

Samtidigt som jag bytte till jordat så ritade jag upp exakt hur all var kopplat, så nu vet jag exakt vilka uttag/lampor som slocknar av vilken säkring.
 
Slugge skrev:
Om du är intresserad av standarder borde du veta att där står inget om vad som får och inte får göras, detta regleras i föreskrifter och lagar. Däremot säger föreskrifter att om man följer en standard så har man gjort jobbet på rätt sätt, detta betyder inte att man inte kan göra jobbet rätt utan att följa standard.
Jag vet, skrev även det i mitt inlägg 23. Min fråga gällde standarder och inte föreskrifter.
Slugge skrev:
Frågan är ungefär lika befängd som var det står att du inte får bygga bomber hemma, skippa koppla jord till central eller koppla fasen till jordblecket, Har du ingen behörighet får du inte byta från ojordat till jordat utan bara mot likvärdigt.
Detta är forum är till för att diskutera el. Då borde det gå att diskutera frågor som gäller elstandarder också? Tycker för övrigt jag fick många bra svar här på denna fråga. Jag tycker inte det är konstigt att fråga vart det står att man inte får bygga bomber hemma om man frågar i tex ett forum som diskuterar lagboken.
Slugge skrev:
Sätter du ett uttag med oanslutna jordbleck och tror att detta är samma som ett ojordat uttag är du helt fel ute, dels ger det falsk säkerhet och dels ökar faran eftersom du bara behöver ett fel för att spänningssätta apparaters hölje, vad du menar med att apparater har detta skyddet inbyggt förstår jag inte alls.
Jag tror inte det är samma sak att installera ett jordat uttag med oanslutna bleck som ett ojordat, du misstolkade nog min fråga lite. Det jag menade med apparaternas hölje var endast att jag tror snarare inlägg 2 och 3 besvarade min fråga än det som gällde tvåfelsprincipen.
 
hempularen skrev:
Eftersom någon kan koppla in sig på uttaget och tro att det är ett jordat uttag. Ex. som nämnts i tråden, dra ut en skarvkabel från rummet till ett uterum.
Eller att nästa ägare TROR att det är jordat uttag.
 
Ja, frågan väckte ju intresse så den tycker jag inte var dålig, befängd men ändå intressant. Jag gillar nog inlägg 19 och 20 bäst, några tillverkaranvisningar till vägguttag har j ag inte sett, däremot är de märkta med jordsymbol vilket i min värld betyder att den ska anslutas. Hoppas bara ingen får några idéer att skruva upp jordade oanslutna uttag nu. :)
 
Helt galet kan de ju inte va om jag för att jag har den smaken skruva upp en bunt jordade och ojordare utag som konst på väggen helt oanslutna eller får jag elsäkerhetsverket på mig då? ;)
 
Nä, någon bruksanvisning till ett uttag som säger att en skyddsledare måste anslutas till jordblecket har inte jag heller sett. Inte heller säger t.ex standarden för uttag IEC 60884 något om hur uttagen ska installeras, utan beskriver bara funktionskraven på skyddsjordade uttag.

Vi söker regler för hur ett skyddsjordat uttag får installeras. Jag tror vi måste hålla isär två fall här:

- Rum där det krävs jordade uttag, dvs där det finns främmande ledande delar:
Vill man ansluta en klass I-apparat så kräver kap 411 i reglerna att villkoren för automatisk frånkoppling fungerar, dvs att alla utsatta delar ansluts till skyddsjord. Det kräver att uttagen är jordade även om det inte sägs uttryckligen, och naturligtvis att PE är ansluten både till uttaget och till inkommande PE(N) med dess jordtag.

- Underhåll av isolerade rum där det finns ojordade uttag:
Här används inte felskyddet automatiskt frånkoppling utan istället isolerad miljö. Här får inte utsatta delar anslutas till skyddsjord.
Ursprungsfrågan handlar om detta fall(?). Får man här ge sken av att det finns skyddsjord genom jordade uttag där PE inte är ansluten? Jag hittar inga specifika regler för detta. Det kan i så fall finnas i äldre föreskrifter, inte dagens. Svaret tror jag ändå vi är överens om så jag tänker inte leta...

Återigen ska man dock inte läsa reglerna som fan läser bibeln. Reglerna idag krävs skyddsjord även i rum som faktiskt inte behöver det, och mer viktigt, undantagsreglerna för isolerade rum gäller endast om rummet faktiskt är isolerat. Där har brister i de gamla reglerna om vad som anses vara isolerat lett till kravet på skyddsjordade uttag rakt av, så bara för att det råkar finnas ojordade uttag är det inte säkert att rummet uppfyller kraven med dagens mått nätt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.