Glufsglufs skrev:
Bo som är betydligt piggare på att läsa föreskrifter än mig kan säkert hitta en text där just detta förbjuds pga att det skulle kunna vara förenat med livsfara
Hur skulle det vara förenat med livsfara?

Det enda tänkbara scenariet jag kan se är att man ansluter en jordad skarvsladd och drar in den i ett intilliggande (jordat) rum.
 
Hur som...det finns en text som jag omöjligt kan citera för jag kommer just nu inte på var den ligger som helt krasst säger att man inte får montera saker som påvisar att det "är" något fast det då ej är det....enkelt förklarat alltså. Iaf, i den texten borde då ett jordat uttag utan jordanslutning falla in.
Någon text specifikt att det skulle vara förbjudet att montera ett jordat uttag utan att koppla in jord finns inte.
 
Nyfniken skrev:
Hur skulle det vara förenat med livsfara?
Är du seriös???? Vad tror du händer om du håller i höljet på en skyddsjordad elektrisk pryl som tar ström från ett ojordat "jorduttag" där fasen ev släppt eller någon kardel ligger mot jordskruven???????????? Det är ett senario...
Vad händer om det är fel i den elektriska maskinen eller anslutningskabeln om inte jord finns???????? osv osv osv....
 
Mikael_L
Det finns ju en bra universalparagraf som lyder "enligt god elsäkerhetspraxis" eller något sådant.

Som jämförelse, så kan man när man kör bil bli åtalad för "vårdslöshet i trafik", och därför behöver inte lagstiftaren skriva in explicita förbud mot lösa hjul på bilen, att lasta cementrör på biltaket eller mot att att raka sig under körning.
 
Och till dom som vill "se" texten där "allt" står så vill jag bara tala om att det inte fungerar så nuförtiden, det var länge sedan föreskrifterna var så detaljerade att dom talade om exakt vad som var "rätt och fel". I princip kan man säga att i dag står det att "det ska vara säkert" hur man uppnår det kan vara olika.
 
Bo.Siltberg skrev:
Jag har hört experter säga att det som inte uttryckligen är förbjudet måste vara tillåtet. Bland avsaknade förbud finns bl.a dum i huvudet, oansluten skyddsjord och belastningsström i skyddsjordsledaren mm. Så man ska inte alltid snöa in på regelstudier...
Problemet är ju att sunt förnuft generellt inte existerar, det är ju därför allt måste regleras med standarder:). Det är lätt att inse genom att tex titta på elinstallationer i andra länder där svensk standard inte finns, det ser betydligt värre ut.

Jag tycker det finns ett mervärde i att förstå svensk standard, vilket inte är helt lätt att tolka alltid. Just den här frågan regleras ju på många punkter i standarder upptäckte jag nu när jag började reflektera över svaren.

Slugge skrev:
Bryter mot tvåfelsprincipen tycker jag, vid skadad isolering spänningssätter du höljet.

Varför frågan, vad kan man möjligen ha för motiv att göra så??
Vet inte om min fråga missuppfattades något. Frågan gällde endast vilka standarder som förbjöd detta. Inte ett motiv till att utföra det. Jag frågar för att jag är intresserad av att tolka standarder. Tvåfelsprincipen tror jag är uppfylld, apparaten ska redan vara dubbelt skyddad mot ett fel som spänningsatt hölje.

Jag tror inlägg tre svarade på min fråga och jag hittade det i elinstallationsreglerna kap. 54 :)
 
Var i kap 54? Det finns många allmänna regler, och underförstådda regler i t.ex 411 om att skyddsjorda utsatta delar, men inte specifikt jordblecket i ett jordat uttag vad jag kan se. Den specifika frågan är faktiskt lite intressant då folk ibland ställs inför valet, t.ex om man får "förbereda" för att jorda ett rum.
 
Bo.Siltberg skrev:
Var i kap 54? Det finns många allmänna regler, och underförstådda regler i t.ex 411 om att skyddsjorda utsatta delar, men inte specifikt jordblecket i ett jordat uttag vad jag kan se. Den specifika frågan är faktiskt lite intressant då folk ibland ställs inför valet, t.ex om man får "förbereda" för att jorda ett rum.
Jag resonerar enligt följande:
Kapitel 54 blir ju först intressant när man ser jordblecket som en del av skyddsjorden, vilket verkar vara logiskt att göra enligt 543.2. Vidare måste sedan skyddsledaren i helhet uppfylla kontinuitet enligt 542.1.


spik99 skrev:
Och till dom som vill "se" texten där "allt" står så vill jag bara tala om att det inte fungerar så nuförtiden, det var länge sedan föreskrifterna var så detaljerade att dom talade om exakt vad som var "rätt och fel". I princip kan man säga att i dag står det att "det ska vara säkert" hur man uppnår det kan vara olika.
I föreskrifterna står inte mycket nej. Det finns däremot mycket standarder av hur installationer ska se ut och fungera. Ett sätt att uppnå "det ska vara säkert" är ju att följa dessa.
 
Det är väl ganska klart att man INTE får förberada jordning genom att sätta utag med jordbleck och inte ansluta en jor till dom. Det ger utan tvekan en "signal" om att uttagen har skyddsjord och kan därmed användas på ett sätt som kan utgöra en fara. Tex dra skarvsladdar till utrummen där man vet att man ska ha jord.
 
Glufsglufs skrev:
Är du seriös????
Självklart. Det räcker för övrigt med ett frågetecken.
Glufsglufs skrev:
Vad tror du händer om du håller i höljet på en skyddsjordad elektrisk pryl som tar ström från ett ojordat "jorduttag" där fasen ev släppt eller någon kardel ligger mot jordskruven???????????? Det är ett senario...
Vad händer om det är fel i den elektriska maskinen eller anslutningskabeln om inte jord finns???????? osv osv osv....
Skulle det vara så mycket bättre med ojordade uttag menar du? (vilket naturligtvis är fullt lagligt)
Glufsglufs skrev:
osv osv osv....
Du får gärna utveckla det där. Det är långt ifrån självklart vad som menas.
 
Nyfniken skrev:
Skulle det vara så mycket bättre med ojordade uttag menar du? (vilket naturligtvis är fullt lagligt)
Om det är lagligt eller ej beror på omständigheterna, men om det är lagligt med ojordade uttag är det mycket bättre eftersom man då inte förleds att ansluta utrustning som ska vara skyddsjordad.
 
Alfredo skrev:
Om det är lagligt eller ej beror på omständigheterna, men om det är lagligt med ojordade uttag är det mycket bättre eftersom man då inte förleds att ansluta utrustning som ska vara skyddsjordad.
Nu menade jag den praktiska skillnaden mellan jordfel i en apparat ansluten till ett ojordat uttag respektive ett jordat uttag utana ansluten jord. Glufsglufs antydde att det senare var fullständigt livsfarligt.

Ja, man får ett spänningsledande hölje (och om en annan apparat sitter i samma uttag så blir även det höljet spänningsförande). Det är ju dock så att en stor del av Sveriges installationer ser ut just så. Jordade apparater i ojordade uttag i hela fastigheten utom eventuellt badrum och kök
 
Redigerat:
Nyfniken skrev:
Nu menade jag den praktiska skillnaden mellan jordfel i en apparat ansluten till ett ojordat uttag respektive ett jordat uttag utana ansluten jord.
Nej, det är givetvis ingen skillnad om det är samma apparat i båda fallen. Risken är ju att man kopplar in en olämplig apparat om man tror att den ansluts till skyddsjord.

Nyfniken skrev:
Glufsglufs antydde att det senare var fullständigt livsfarligt.
Vid ett fel i en ej skyddsjordad apparat kan höljet bli spänningssatt utan att det märks. Och ja, folk har dött av 230 V, så det är väl inte fel att kalla en apparat med nätspänning i höljet för livsfarlig.
 
Glufsen har rätt, i princip.

Ett ojordat uttag får bara finnas i torra rum som är isolerade, där det alltså är helt ofarligt att ta på en fasledare.
Ett jordat uttag finns företrädesvis i rum som inte är isolerade, där det t.ex finns vattenradiatorer som har kontakt med jord. Då blir det plötsligt farligt att ta i denna fasledare om man samtidigt kan nå radiatorn.
Likaså är det farligt att dra in en skarvsladd utan jord i ett rum som kräver jord.

Numera finns ju kravet att alla uttag ska vara jordade, även i rum som är isolerade enligt de gamla reglerna, så om det i praktiken är någon skillnad i risk är i inte säkert.
 
Nyfniken skrev:
Självklart. Det räcker för övrigt med ett frågetecken.

Skulle det vara så mycket bättre med ojordade uttag menar du? (vilket naturligtvis är fullt lagligt)

Du får gärna utveckla det där. Det är långt ifrån självklart vad som menas.
Är det så längsökt egentligen? Ok då...

1. Ett ojordat "jorduttag" påvisar inte optiskt att skyddsjord INTE finns.
2. I ett ojordat uttag kan tex inte en fas hamna på jordskruven.

Dessa två borde utröna ALLT om det hela.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.