163 518 läst · 492 svar
164k läst
492 svar
Jobbig granne
Ansvaret för att utfärda tillstånd till kamerabevakning och utföra tillsyn över kamerabevakning har flyttats från länsstyrelserna till Datainspektionen.
https://www.lansstyrelsen.se/skane/...3-25-nya-regler-for-kamerabevakning-2018.html
https://www.lansstyrelsen.se/skane/...3-25-nya-regler-for-kamerabevakning-2018.html
Hämtat info från ATL vars inriktning passar min värld och ej "storstaden" som lagen i mångt och mycket är skriven för.T tergo skrev:
https://www.atl.nu/tag/kameraovervakning/
Har just fått reda på att Bodycam och Kontaktförbud inte passar ihop.
Så där försvann den optionen, ifs gör det inget han respekterar ändå inte det utan trappar nog upp skiten.
Tänkvärt... det kan alltid bli värre!
Så där försvann den optionen, ifs gör det inget han respekterar ändå inte det utan trappar nog upp skiten.
Tänkvärt... det kan alltid bli värre!
T Tord_Lj skrev:
Varför skulle det inte passa ihop? Du får filma vad fan du vill (med några undantag) så länge det är allmän plats och du håller i kameran.
Att det inte krävs tillstånd är inte samma sak som att det är tillåtet. I princip gäller samma villkor som tidigare, men du behöver inte skaffa tillstånd. Tyvärr hinner inte datainspektionen med alls.
Art kameran riktas mot någon räknas som att ta kontakt, finns kontaktförbud gäller det åt båda håll i praktiken.F fsn skrev:
Alltså har du själv brutit mot det, ops.
Precis så luddigt är det, bäst att inte gräva för djupt innan många rättsfall finns.D Daniel 109 skrev:
Har ingen lust att agera pilot, sunt förnuft får vara det som gäller för mig ett tag till.
Har tre olika system nu, alla är inte igång pga oklara rättsläget.
Få se om/när jag blir åthutad för YT filmen.
Om det finns ett kontaktförbud (finns det ett sådant nu?) så är det riktigt att man inte skall ha kontakt, oavsett vem som tar kontakt.
Men filma får du ändå.
Om den som har ett kontaktförbud mot dig (grannen då antagligen) så är det ju alldeles utmärkt om du filmar att han kontaktar dig.
Då är det en straffspark att utreda det.
Så använd du din bodycam även om det finns ett kontaktförbud.
Men filma får du ändå.
Om den som har ett kontaktförbud mot dig (grannen då antagligen) så är det ju alldeles utmärkt om du filmar att han kontaktar dig.
Enl "min" polis och åklagare så räknas att du filmar objektet ifråga som att du tar en kontakt = nope.K knipo skrev:Om det finns ett kontaktförbud (finns det ett sådant nu?) så är det riktigt att man inte skall ha kontakt, oavsett vem som tar kontakt.
Men filma får du ändå.
Därför avslog åklagaren min ansökan om kontaktförbud, finns alltså inte.
Annars så tänkte jag precis som du skriver så jag sökte men inget är ju enkelt och logiskt här i världen.
Det var nog inte enda anledningen att kontaktförbudet avslogs.
Men visst, om DU sökte upp grannen i syfte att filma hur han beter sig så kan jag förstå det.
Då har du ju visat att du inte behöver eller egentligen vill ha ett kontaktförbud eftersom du aktivt söker upp personen du vill ha kontaktförbud mot.
Men visst, om DU sökte upp grannen i syfte att filma hur han beter sig så kan jag förstå det.
Då har du ju visat att du inte behöver eller egentligen vill ha ett kontaktförbud eftersom du aktivt söker upp personen du vill ha kontaktförbud mot.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 963 inlägg
Fast i såna här lägen skulle jag inte bry mig mycket i om vad som är tillåtet och inte när det gäller filma och fota. Vill nån anmäla mig för det så varsågod. Tills dess skulle jag nog samla bevis så mycket jag kunde.
Någon uppsökande verksamhet bedriver jag inte, tvärt om, ju mindre jag drabbas desto bättre. Exempel: planerar efter att passera hans hus när hans bil är borta men ibland har man otur och han kommer tillbaks innan jag hunnit förbi.K knipo skrev:Det var nog inte enda anledningen att kontaktförbudet avslogs.
Det hände i klippet.
Har Bodycam beredd endast när jag rör mig där han kan tänkas dyka upp och en incident kan uppstå och få i syfte att dokumentera vad som händer mig.
Men det räcker att han finns med på video så inträder kontakt och då jag filmar skulle det bryta mot reglerna för kontaktförbud.
Så fick jag det förklarat av myndigheten.
Så mitt val blir, hellre att kunna dokumentera än kontaktförbud.
Hur skall jag kunna bevisa att han bryter mot det när en käftsmäll inte går att bevisa utan oberoende vittnen.
Detta att han använder fordon för att skrämmas & trakassera är inte bra känner jag. Lägg därtill att det rivs friskt i grusvägen framför mitt hus och infart, han har en egen infart vid sitt hus, och det görs på pin kiv för han vet att jag måste laga pga min verksamhet.
Han skrämmer mina gäster med som rör sig mellan parkering och entré, det gillar jag inte, farligt för de känner inte till situationen.
Jag har försökt stängs av vägen för genomfart men det går inte för post/sop/min verksamhet.
Har gett upp det nu men för att göra det så besvärligt som möjligt kollar jag på farthinder (gupp). Att han blir sur och kommer att försöka spinna sönder dem får jag ta... Finns betong...
https://www.trafikverket.se/resa-oc...all-av-enskild-vag/farthinder-pa-enskild-vag/
Någon som är insatt el har erfarenhet av dylikt (fartgupp)?
Han skrämmer mina gäster med som rör sig mellan parkering och entré, det gillar jag inte, farligt för de känner inte till situationen.
Jag har försökt stängs av vägen för genomfart men det går inte för post/sop/min verksamhet.
Har gett upp det nu men för att göra det så besvärligt som möjligt kollar jag på farthinder (gupp). Att han blir sur och kommer att försöka spinna sönder dem får jag ta... Finns betong...
https://www.trafikverket.se/resa-oc...all-av-enskild-vag/farthinder-pa-enskild-vag/
Någon som är insatt el har erfarenhet av dylikt (fartgupp)?