163 684 läst · 492 svar
164k läst
492 svar
Jobbig granne
Att köra på någon med bil är rena mordförsöket. Men återigen — varför gör han på detta viset?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 218 inlägg
Det började strax efter paret flyttade in när jag påtalade det olämpliga i att köra sönder grusvägen och aldrig hjälpa till med underhållet av den. En annan granne döpte honom till Rally Kalle om jag säger så, de har sålt & flyttat...ricebridge skrev:Ja, den här historien börjar ju alldeles uppenbart inte med att du en dag fick för dig att börja gå med bodycam, om man säger så.
Minns en dubbeltråd här på forumet för en tid sen där ena grannen först beskrev sin knäppe granne, och där den sistnämnde då startade en egen tråd och gav sin sida av historien... så det ska nog till lite mer info innan man kan säga nåt. Men visst, att köra efter någon med bil och skrika okvädningsord räknas väl som ofredande.
Så hur började alltihop?
Ytterligare påminde jag om att man dumpar inte sitt trädgårdsavfall, spill vid vedhantering mm på andras mark, man tar hand om det på sin tomt eller tar det till återvinningen.
Det var ca 8 år sen... Har försökt med allt från vänlighet till riktigt bestämd men han går inte föra ett samtal med.
Är som att tala med en Lämmel och ofta klipper han till. Har en film när han slår mobilen ur näven på mig, innan Bodycam'n kom, men vill inte lägga upp den här då det verkligen är närbild på hans ansikte - Polisen har den dock.
Två orsaker egentligen, Dels är mycket svårt att få stöd av myndigheterna när man har en granne som trakasserar en så en del är att dela med mig av hur det kan gå till för de som sitter i samma sits som jag.Nötegårdsgubben skrev:
Dels är det för att få input på hur man kan agera, Polisen gör inget annat än att lägga ner såvida du inte själv agerar polis och skaffar fram alla bevis - min åtgärd efter att det blev riktigt farligt var att skaffa Bodycam. Innan var det en massa ord och en del knytnävar men det får man ta om man inte kan bevisa 100% vad som skett.
Allt som inneburit blod & smärta har polisanmälts.
Jag är öppen för alla råd & erfarenheter.
Har han klappat till dig på riktigt????T Tord_Lj skrev:
Om du ”mäter honom”, hur skulle det gå om du gjorde lite aktivt motstånd nästa gång? Jag uppmanar ingen att slåss men att bara ta det är fan ingen väg framåt. Antingen så måste han skada dig på riktigt eller så måste det till så många anmälningar mot honom att det blir en belastning för polisen att inte agera.
Stämmer det du skriver så är det ju nåt allvarligt fel på gubben. Fortsätt filma.
Vi hade en liknande men inte lika allvarlig situation mellan ett par grannar och det var ingen tvekan om vem som var efterbliven i den situationen. Nu hade vi också en ganska handlingskraftig lokal polis på som efter att ett par anmälningar gjorde lite efterforskningar hos andra grannar för att bilda sig en uppfattning om hur landet verkligen låg. Sen åkte han hem till rövhålet och ställde sig väldigt nära och talade om vad som gällde från och med nu. Det löste inte problemen men det lugnade ner situationen att han visste att han hade ögonen på sig.
Jag skulle vilja påstå att så länge du inte själv kan bevisa vad som hänt gör ingenting från tex Polis.S Stefan1972 skrev:
Min erfarenhet är att du får själv ordna med den saken och dessutom ligga på ordentligt annars läggs det ned, snabbt.
Någon form av psykiatrisk diagnos, beteendestörning av typen "bokstavskombination", ilska, affekt grundad i vanföreställnigar. Nåt ditåt.
Ingen man botar med kaffe eller pilsner.
Ingen man botar med kaffe eller pilsner.
Inte min stil att agera tillbaka, tar hellre en käftsmäll än att jag måste krypa in själv men värst är om jag kanske måste ge honom pengar med (skadestånd). Får räcka med att näven spräckte hans vindruta, om det stämmer vad han själv skriver.F fsn skrev:Har han klappat till dig på riktigt????
Om du ”mäter honom”, hur skulle det gå om du gjorde lite aktivt motstånd nästa gång? Jag uppmanar ingen att slåss men att bara ta det är fan ingen väg framåt. Antingen så måste han skada dig på riktigt eller så måste det till så många anmälningar mot honom att det blir en belastning för polisen att inte agera.
Stämmer det du skriver så är det ju nåt allvarligt fel på gubben. Fortsätt filma.
Vi hade en liknande men inte lika allvarlig situation mellan ett par grannar och det var ingen tvekan om vem som var efterbliven i den situationen. Nu hade vi också en ganska handlingskraftig lokal polis på som efter att ett par anmälningar gjorde lite efterforskningar hos andra grannar för att bilda sig en uppfattning om hur landet verkligen låg. Sen åkte han hem till rövhålet och ställde sig väldigt nära och talade om vad som gällde från och med nu. Det löste inte problemen men det lugnade ner situationen att han visste att han hade ögonen på sig.
Skogsägare
· 19 218 inlägg
Nej, det är väl den bistra sanningen. Att hindra småkriminella från att dagligen förstöra livet för sin omgivning är inget polisen mäktar med och samhället i övrigt är (mestadels på gott) så fredligt att det inte finns andra sätt som funkar heller.T Tord_Lj skrev:
Men är det er egen väg (ja, jag förstår att den är delad i så fall) kanske ni i alla fall kan trafikreglera vägen lite, genom att exempelvis sätta upp lite blomlådor som förhindrar buskörning på den. Det löser förstås inte problemet, men kanske avhjälper ett av de värre symptomen.
Tyvärr har du rätt, provat fika alldeles i början.. gick inte bra.Fotografen skrev:
Han brukar skrika att jag har ADHD, kan vara en ledtråd, gör mig inget utom när han går igång på lokala ICA så att andra hör.
Man lär sig ha ögon i nacken och blickfältet lång fram.
Skogsägare
· 19 218 inlägg
Att du fredar dig mot någon som nästan kör på dig lär du inte åka dit för. Särskilt inte om det är den sekvensen som du visade i första inlägget det gäller.T Tord_Lj skrev:
Han är tidigare dömd. Kolla Lexbase.
Nödvärnsrätten är mycket komplicerad, läser man domar så blir man varse att det är inget att agera efter.Nötegårdsgubben skrev:
Filmsekvensen är INTE från då han körde på mig, har ingen video på det så det blir ord mot ord trots att jag dokumenterade & polisanmälde direkt. MEN det gjorde mig förbannad så jag bestämde mig för att nu fick det vara nog, fordon skall inte hanteras för att skrämmas och hotas med.
Vad som hände var att jag kom fram till att något måste göras åt bevisläget, kollade av med Polis & Brottsoffermyndigheten vad som gällde om jag filmar när jag rör mig kring fastigheten. Fick inget klart svar så beslutade att om det inte uttryckligen är förbjudet så GO.
Köpte en sån här Boblov & den funkar bra som åtelkamera/bevakningskamera med: