Snailman
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det den här listan du tänker på?
[länk]

Vad är det dåligt med urvalet?

Jag har endast lyssnar på enstaka korta delar av sommarprat, och jag fick inte mersmak.
Min uppfattning är att det var mest olika livshistorier, vilket jag inte finner speciellt intressant.
Jag hann inte någon känsla för hur politiskt färgade sommarpraten är.
Jag har inte lyssnat på dem sen flera år, men Reinfeldt har väl tex varit med, men jag har svårt att minnas någon Sverigedemokrat. Det verkar fler ha lagt märke till tex skriver SVT om det ”Får SD-folk sommarprata i radion?” | SVT Nyheter Så vi får väl köpa att det är rena slumpen att de inte varit med ;)
Så vilket år som helst så kommer slumpen att råka göra så att det blir 70% av sommarpratarna som är sverigedemokrater, det tror vi alla.

Redigerat:
  • Haha
Markarbetaren
  • Laddar…
Elområde 4 förvisso, men skön elräkning för juni.. Tänker mig att han knappast varit hemma så mycket nu mitt under brinnande valår. Åkesson får nog jobba lite på att se över sin stand-by på apparaterna!

Kan förstås också vara så att han har bevakning på hemmet även när han inte vistas där, så SÄPO-vakterna har passat på att gå i hans barskåp och sen plaska loss i poolen med termostaten på max!

M
Kul ändå att dom andra partierna är livrädda för SD. Ju mer dom vräker ur sig "vi kommer inte prata med SD, vi kommer inte sitta i en regering med SD" ju fler kommer rösta på dom:D.

Var det nån som såg Jimmie på SVT när han ensam var med? Alla partiledarna har väl varit med/ska vara med.
Roligt att se hur man i sina desperata försök försökte svartmåla SD genom att dra upp +25 år gammal skåpmat. Kör man samma med V som tidigare hette VänsterPartiet Kommunisterna? Vänsterpartiet – Wikipedia Gräver man lika djupt om partiets kommunistiska hörnstenar? En ideologi som krävt 100 miljoner människoliv!

• Gilla
växelventil och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, man kan inte anse att en dålig undersökning blir bra bara därför att bättre undersökningar saknas. Helt tokigt vetenskapligt. Man kan inte heller dra någon slutsats om partifördelning bland ett dåligt urval bland folk som går in och ut genom dörrarna till SVT utifrån vad man tycker om innehållet. Det är ett litet urval av alla på SVT som bestämmer innehållet. Det spelar t.ex. ingen roll om det ens i hela personalstyrkan finns 20 % som sympatiserar med MP, SD eller något annat för det kommer ändå inte att avspeglas i sändningsinnehållet eftersom det inte är några beslut som tas av alla medarbetare gemensamt.
Det intressanta är ju hur väl undersökningen stämmer med hur deras innehåll ser ut.

Man kan även kolla på vad personer med olika politiska sympatier tycker om SVT och SR. De undersökningar jag sett så tycker de som röstar V MP S bäst om public service, inte så konstigt.

I USA har de samma problem som i Sverige med vänstervriden media, och där har det blivit ännu värre med åren det senaste. Ganska sorligt att höra f.d. statsministern Löfven berätta att han sett på CNN och att han troligtvis inte vet hur vinklad deras bevakning är. Farligt när statsledningen inte vet när de får vinklad information. Detsamma gäller väl när de ser SR och SVT och tror att de genom dessa medier kan bilda sig en uppfattning om läget i Sverige. Ungefär som att ledningen i diktaturer matas med vinklad info.

Medarbetare lyckas bli toppnamn inom partier innan cheferna "får reda på" (dvs behöver agera offentligt) det politiska engagemanget och agerar
Vänsterpartist anställd på P4 Värmland intervjuade politiker
https://sverigesradio.se/artikel/6899122
Med Lars Adaktusson som enda undantaget på typ 100 år.

Vi vet ju alla att det troligtvis finns 0 anställda på SVT och SR som är öppna medlemmar i SD; speciellt om man tittar på de som skapar innehåll och inte städar eller drar kablar.

När skandaler poppar fram är det ständigt åt "ett håll":

https://sverigesradio.se/artikel/ekot-far-kritik-for-en-reporters-relation-med-en-misstankt-islamist

https://www.expressen.se/nyheter/srs-ord-om-busch-andrade-fran-islamister-till-muslimer/

Jag förstår att det ligger i BirgitS intresse och agenda att misstänkliggöra dessa undersökningar kring public service medarbetares åsikter. Men samtidigt, för att gå direkt till Godwins lag, kan vi t.ex. vara säkra på att "nazisterna" i tredje riket verkligen var nazister? I sin handling verkade de vara nazistiska, och det finns vissa opinionsundersökningar som visar att "nazisterna" var nazister. Men då opinionsundersökningarna har vissa briser, kan vi inte uttala oss om att att "nazisterna" verkligen var nazister. Ända upp i översta ledarskiktet.

BirgitS
H Husbuggy skrev:
Det intressanta är ju hur väl undersökningen stämmer med hur deras innehåll ser ut.
Och du anser att du är fullkomligt objektiv i den frågan?
H Husbuggy skrev:
Man kan även kolla på vad personer med olika politiska sympatier tycker om SVT och SR. De undersökningar jag sett så tycker de som röstar V MP S bäst om public service, inte så konstigt.
Det är väl mer än höger-vänster-skala där man till höger tycker att det ska privatiseras. Den skiljelinjen har ju funnits i årtionden. Ute på SD-kanten propageras det ju friskt för att public service är dåligt så folk som läser mycket sånt blir ju hjärntvättade. En annan gång var det någon som skällde ut SVT och sen visade det sig att personen inte hade sett på SVT på flera år utan bara läst vad andra på SD-sidor hade skrivit och trott på det rakt av.
H Husbuggy skrev:
I USA har de samma problem som i Sverige med vänstervriden media, och där har det blivit ännu värre med åren det senaste.
Ja, tycker man som någon ovan att allt som inte är lika långt ut till höger som SD är vänster så blir ju ens världsbild något skev. Eftersom då minst 75 % av befolkningen är till vänster om en själv så får man ju då finna sig i att de flesta tycker något som är mer till vänster, inkl. vad typiska högerpartier som moderator och kristdemokrater tycker.

Det är nog på samma sätt för kommunister, de anser att allt är högervridet.

Det blir mycket enklare och lättare att förstå varandra om man håller sig till den klassiska betydelsen av höger och vänster.
H Husbuggy skrev:
Detsamma gäller väl när de ser SR och SVT och tror att de genom dessa medier kan bilda sig en uppfattning om läget i Sverige. Ungefär som att ledningen i diktaturer matas med vinklad info.
Jag hoppas att du inser att detsamma gäller dem som konsumerar media som är närstående SD. Lika dåligt att tro att man genom dem kan bilda sig en uppfattning om läget i Sverige, de matas ju med vinklad info.
H Husbuggy skrev:
Jag förstår att det ligger i BirgitS intresse och agenda att misstänkliggöra dessa undersökningar kring public service medarbetares åsikter.
Fel, jag är intresserad av alla som misstolkar statistik och drar för höga växlar på det som finns. Oavsett om det gäller dåliga undersökningar om folks politiska åsikter eller dåliga undersökningar om munskydds betydelse.
H Husbuggy skrev:
Men samtidigt, för att gå direkt till Godwins lag, kan vi t.ex. vara säkra på att "nazisterna" i tredje riket verkligen var nazister? I sin handling verkade de vara nazistiska, och det finns vissa opinionsundersökningar som visar att "nazisterna" var nazister. Men då opinionsundersökningarna har vissa briser, kan vi inte uttala oss om att att "nazisterna" verkligen var nazister. Ända upp i översta ledarskiktet.
Det blir ju tramsigt att resonera så när det inte behövs några opinionsundersökningar utan det går alldeles utmärkt att titta på verkligheten.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En annan gång var det någon som skällde ut SVT och sen visade det sig att personen inte hade sett på SVT på flera år utan bara läst vad andra på SD-sidor hade skrivit och trott på det rakt av.
Intressant att du helt vill bortse de ärliga försök som finns att fånga journalisters politiska åsikter, men själv drar upp sånt där. Konsekvent kvalitet, verkligen!

BirgitS BirgitS skrev:
Det blir ju tramsigt att resonera så när det inte behövs några opinionsundersökningar utan det går alldeles utmärkt att titta på verkligheten.
Precis! ;-)

För många är det tyvärr så att de vaknar upp först när de eller någon mycket närstående drabbas, hoppas du slipper det.

BirgitS
H Husbuggy skrev:
Intressant att du helt vill bortse de ärliga försök som finns att fånga journalisters politiska åsikter, men själv drar upp sånt där. Konsekvent kvalitet, verkligen!
Vilka ärliga försök?
Menar du den jag länkade till?
I så fall får du förklara på vilket sätt jag bortser från den.
H Husbuggy skrev:
För många är det tyvärr så att de vaknar upp först när de eller någon mycket närstående drabbas, hoppas du slipper det.
När det gäller närstående så är det ju stor risk att de drabbas av åsikterna som SD och deras anhängare har. Eller rättare sagt de drabbas redan av främlingsfientlighet och rasism. Så det slipper jag inte.

BirgitS BirgitS skrev:
Vilka ärliga försök?
Menar du den jag länkade till?
I så fall får du förklara på vilket sätt jag bortser från den.

När det gäller närstående så är det ju stor risk att de drabbas av åsikterna som SD och deras anhängare har. Eller rättare sagt de drabbas redan av främlingsfientlighet och rasism. Så det slipper jag inte.
Orka. Kan du inte bara hålla tyst och ta din partipolitik nån annanstans?

BirgitS
H Henkan- skrev:
Orka. Kan du inte bara hålla tyst och ta din partipolitik nån annanstans?
Jag sprider inte någon partipolitik till skillnad från alla de som uppenbart sprider SD-åsikter i tråden. Sen är ju detta en tråd om politik så det är kanske du som ska låta bli att läsa i en politiktråd om du inte tål politik.

Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
Jag sprider inte någon partipolitik till skillnad från alla de som uppenbart sprider SD-åsikter i tråden. Sen är ju detta en tråd om politik så det är kanske du som ska låta bli att läsa i en politiktråd om du inte tål politik.
Du skriver alltid som om du har kalkerat av allting du tycker från sossarna, du kanske inte märker det själv men det är skrämmande tydligt. Även din svartmålning av alla som på minsta sätt inte föraktar SD är också som kalkerad av Sossarna.

Om det inte stämmer, skulle du kunna nämna ett eller två exempel där du typ har motsatt åsikt som sossarna?

• Gilla
john.h
  • Laddar…
Snailman
BirgitS BirgitS skrev:
Och du anser att du är fullkomligt objektiv i den frågan?

Det är väl mer än höger-vänster-skala där man till höger tycker att det ska privatiseras. Den skiljelinjen har ju funnits i årtionden. Ute på SD-kanten propageras det ju friskt för att public service är dåligt så folk som läser mycket sånt blir ju hjärntvättade. En annan gång var det någon som skällde ut SVT och sen visade det sig att personen inte hade sett på SVT på flera år utan bara läst vad andra på SD-sidor hade skrivit och trott på det rakt av.

Ja, tycker man som någon ovan att allt som inte är lika långt ut till höger som SD är vänster så blir ju ens världsbild något skev. Eftersom då minst 75 % av befolkningen är till vänster om en själv så får man ju då finna sig i att de flesta tycker något som är mer till vänster, inkl. vad typiska högerpartier som moderator och kristdemokrater tycker.

Det är nog på samma sätt för kommunister, de anser att allt är högervridet.

Det blir mycket enklare och lättare att förstå varandra om man håller sig till den klassiska betydelsen av höger och vänster.

Jag hoppas att du inser att detsamma gäller dem som konsumerar media som är närstående SD. Lika dåligt att tro att man genom dem kan bilda sig en uppfattning om läget i Sverige, de matas ju med vinklad info.

Fel, jag är intresserad av alla som misstolkar statistik och drar för höga växlar på det som finns. Oavsett om det gäller dåliga undersökningar om folks politiska åsikter eller dåliga undersökningar om munskydds betydelse.

Jag känner mig träffad av det du skriver då jag troligen är personen som inte sett på SvT

SD ljuger inte om allt som du tydligen fått för dig. Som ett otvetydigt på detta får du här en länk till en filmsnutt med Morganhttps://youtu.be/4cyVwQn_XEM
5:17 kan man börja lyssna, det är då Morgan börjar storljuga rakt av om vad den mördades familj sagt och sedan motsägs av brevet han från SD fått från den mördades far.

Förklara gärna hur jag om jag hade sett mer på SVT hade förstått att Morgan säger sanningen och Han från SD läser upp ett förfalskat brev (trots att inget sådant framförts senare). Eller hur dina förklaringar till mitt oförstånd ser ut.

BirgitS
Snailman Snailman skrev:
Du skriver alltid som om du har kalkerat av allting du tycker från sossarna, du kanske inte märker det själv men det är skrämmande tydligt. Även din svartmålning av alla som på minsta sätt inte föraktar SD är också som kalkerad av Sossarna.

Om det inte stämmer, skulle du kunna nämna ett eller två exempel där du typ har motsatt åsikt som sossarna?
Eftersom jag inte är sosse och inte är någon flitig läsare av vad de tycker så har jag verkligen inte kalkerat av vad de tycker och dessutom finns det väldigt många saker som de tycker som jag inte håller med om. Jag har gjort några valkompasser och fick inte fram att jag hade åsikter som mest liknande de socialdemokratiska.
Snailman Snailman skrev:
Jag känner mig träffad av det du skriver då jag troligen är personen som inte sett på SvT
Det var inte du i alla fall.
Snailman Snailman skrev:
SD ljuger inte om allt som du tydligen fått för dig.
Nej, det anser jag inte och det har jag inte heller skrivit.

O
P Pappa1986 skrev:
Hade det inte varit aktuellt med en fråga om hur man ska lösa skenande elpriser?
Inte om 15 år år utan här och nu.
Fast i rättvisans namn så har de försökt, i början av 2020 försökte SD stoppa nedläggningen av Ringhals 1 och 2 (bristen på planerbar energi i södra Sverige är en starkt bidragande orsak till elpriserna i SE3 och SE4).

Förslag stöttes av M, KD och L men blev nerröstad av S, MP och V

Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/riksdagen-rostar-om-ringhals

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
Fast i rättvisans namn så har de försökt, i början av 2020 försökte SD stoppa nedläggningen av Ringhals 1 och 2 (bristen på planerbar energi i södra Sverige är en starkt bidragande orsak till elpriserna i SE3 och SE4).

Förslag stöttes av M, KD och L men blev nerröstad av S, MP och V

Källa: [länk]
174 mot 173 röster....:(

BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom jag inte är sosse och inte är någon flitig läsare av vad de tycker så har jag verkligen inte kalkerat av vad de tycker och dessutom finns det väldigt många saker som de tycker som jag inte håller med om. Jag har gjort några valkompasser och fick inte fram att jag hade åsikter som mest liknande de socialdemokratiska.
Ta en titt på ditt användarnamn, ganska tydligt var din lojalitet ligger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.