D
kommer jag höra på pumpen när den trycker vatten?

Jag kommer ju stå nere vid vattnet när jag drar igång pumpen och ser således inte om det kommer vatten uppe vid tunnan?

Alt monterar jag en trevägs kulventil nere i pumphuset. Då kan jag leda om vattnet till en ”utkastare” nere vid vattnet för att se att det kommer igång och dels kan jag ha lite mottryck på trycksidan (har läst att det ska va bra).

Jag använder en JET-pump av enklaste modell från Jula för att fylla sugledningen till en betydligt större pump (1000L/min vid 20bar..., sugledningen är 125mm). Eftersom alltihop sitter i en snökanonanläggning så är det här med is och dränering rätt viktigt.

JET-pumpen har en 25mm pemslang som sugledning. Den har ingen backventil på sugledningen. På trycksidan sitter ett T-rör med en kulventil uppåt för primning av JET-pumpen. På T-rörets andra anslutning sitter en ledning till den stora pumpens sugledning. JET-pumpens dräneringsplugg är ersatt med en kulventil. JET-pumpen står på en låg ställning så det går att dränera den ner i en balja.

För att starta anläggningen så tar man med sig en flaska med ljummet vatten hemifrån. Först stänger man JET-pumpens dräneringsventil. Sedan tar man fram sin flaska med vatten och fyller JET-pumpens pumphus via anslutningen på toppen. En knapp liter räcker bra. Det är bara pumphuset som behöver fyllas. När JET-pumpen startat så tar det 10-15 sekunder att tömma dess sugledning. Det hörs tydligt när den tar vatten. Sedan återstår att fylla den stora pumpens sugledning och starta den, men det är en historia bortom denna tråd.

När man är klar så är det bara att stänga av JET-pumpen, ställa en balja under dräneringen och öppna påfyllningskranen och dräneringskranen. Både JET-pumpens sugledning och pumphus töms då. Givetvis kan pumpen frysa fast ändå. Men den fryser inte sönder och det ljumna vattnet man primar med räcker gott för att tina pumpen om den sitter fast.

Jag tänker mig att något liknande upplägg borde fungera för dig. Men med skillnaden att du fyller badtunna istället för en jättestor pump.

Så till grundfrågen. Ja. Själva poängen med en JET-pump över en vanlig centrifugalpump är ju att den kan tömma sin egen sugledning. Det gör den genom att cirkulera en liten mängd vatten genom ett venturirör som är inbyggt i pumphuset. Det är alltså inte nödvändigt att fylla hela sugledningen med vatten och det är heller inte nödvändigt med någon backventil. Lyckas man inte få sin JET-pump att tömma sugledningen så har man för hög sughöjd, för lång sugslang, otät sugslang eller skit i venturiröret. Eller så har man inte en JET-pump utan en vanlig centrifugalpump utan venturirör.

Redigerat:
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
5m är en betydande sughöjd. Hur högt suger du med din metod?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
5m är en betydande sughöjd. Hur högt suger du med din metod?
Ett pump suger ju inte om vi ska vara korrekta, det är väl lufttrycket som sätter gränsen för vilken höjd man kan "suga" vilket är typiskt runt 7 meter.

Lufttrycket säter gränsen vid ca 10m men pumpar behöver i allmänhet högretryck in än så för att fungera. Men jag undrar hur långt ner vattnet kan vara för att det ska gå att få upp det genom att bara fylla pumphuset.

D
jag trot att det i verkligenheten bara kommer vara 3-4 meter ner till vattenytan från pumpen. Totala längden blir ca 10 meter. För att fylla hela slangen krävs det 19 liter (2” slang) Det är ok att bära med sig ner. Inte optimalt men det fungerar om det nu krävs. Jag kommer montera ett T-rör på sugsidan och fylla därifrån om det behövs.

Har ni något inspel här:

https://www.byggahus.se/forum/threads/val-av-pem.509745/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.