Att det troligen inte går att få ur allt vatten ur pumphuset utan att tappa ur på lägsta punkten, vilket är urtappningspluggen.

D
Pluggen under är i mitt fall en r6.

1) Jag går ner till pumphuset med sugslangen i handen

2) monterar sugslangen på en rörstump som sticker ut från pumphuset (unionskoppling eller liknande)

3) går ut på isen, gör ett hål och sticker ner sugslangen

4) startar pumpen med mobiltelefonen

5) går upp till boningshuset och avvaktar att tunnan är fylld

6) när tunnan är fylld stänger jag av pumpen med telefonen. Tanken är då att vattnet åker tillbaka genom hela systemet och ut genom sugslangen som fortfarande sitter i vaken. Lite blir dock kvar i pumpen.

7) jag kopplar på tryckluften och ev svackor med vatten trycks ner.

8) Jag går ner till pumphuset. Kopplar bort sugslangen. Jag öppnar kulventilen som är kopplad till tömningsventilen på pumpen. När sista droppen har kommit ut från pumpen stänger jag av tryckluften med mobilen.

9) jag sätter på locket till pumphuset och sätter på huven till den utstickande slangen (alltså den som jag kopplade sugslangen till)

Ovanstående innebär att jag bara behöver gå ner två gånger. Jag behöver bara lyfta av locket till pumphuset en gång och hela systemet är tömt.

D
Men!

Backventil kan ju sitta på trots att jag dragit igång tryckluften. En backventil lär väl klara trycket från en vanlig kompressor som sitter såpass långt ifrån tänker jag.

Vad har avståndet med saken att göra?

D
Känns som att trycket från luften minskar ju längre slangen är

Så är det inte.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D
Jo

Nej, det gör det inte. Det känns som att du saknar en del grundläggande kunskaper här.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D
Du menar alltså att trycket är detsamma vid kompressorn som 70 meter längre bort och 20 meter lägre? Pemslang

D
kan du hoppa ner och förklara?

Det blir något högre tryck vid backventilen. Men det kan man bortse ifrån.

D
Sådär nu har lyset tänts samma Tryckförlust som det blir uppåt samma tryck får jag lägga till när luften ska ner. Typ…

Hur många bar klarar en backventil när luftvärnet vatten kommer från fel håll?

D
Eller fel håll, det är väl precis så en backventil ska fungera, inte släppa tillbaka

D
En normal backventil tycks klara 20 bar så då e ju saken klar. Jag kör med backventil

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.