124 318 läst · 572 svar
124k läst
572 svar
Jakt på min mark
Medlem
· Västernorrland
· 2 114 inlägg
Men har ny uttryckligen sagt till den personen att ni vill att han ska ge er namn och telefonnummer till jaktledaren?E Engeln skrev:Du har faktiskt delvis rätt : den vi har haft kontakt med är personen som arrenderar åkermarken( utan jakträtt) denne person ingår tydligt i jaktlaget. Det är också den som vi framfört till att vi vill ha en dialog med laget /ledaren. Denne person ringer upp "hundföraren" medans vi stod o samtalade (fick där o då klart intryck att den som arrenderar vår åkermark var ledare för jakten) . Känns märkligt att denne inte framkommit med denne information under dom iaf 6 ggr vi pratat om marken, där vi också framfört att vi inte är mycket för jakt.. Vi har sökt information på nätet för att hitta kontaktperson/ledare för jaktområdet. Denne information är inte offentlig. Att vi skulle vända oss till Länsstyrelsen har vi fått veta här. O ngt påhopp på hundförare får stå för dig. Jag som inte håller på med jakt vet inte ens vad en hundförare är/har för roll etc. Jag ser en jägare på min mark, med bössa i hand, min mark där jag äger ALL jakt. O ngn påstötning på övriga två deltagare har du tagit helt ifrån det blå,.. Vi stod ute på gårdsplan, tillsammans med grannparet (som iövrigt var dom som informerade att dom satt på pass på andra sidan våran åker). Vi stod kvar där alla 4 när dom avlägsnade sig från sitt pass. Ingen påstötning alls..
Det blir jag inte klok på i berättelsen. För ibland så låter det som ni aktivt nekats att få kontaktinformationen och ibland låter det som ni bara nämnt i en allmän konversation att ni tänkt er att prata med denne.
Tycker mest det låter som någon sorts kulturkrock där ni inte vetat hur ni ska etablera kontakt med den ni vill prata med på ett sätt som uppfattas i enlighet med era intentioner.
Konstigt att det är så i Sverige att jägarna är inte tvungna att tydligt informera om när dem är ut och skjuter...
I Skogarna där jag har vuxit upp (Belgien) är det affischering ett fåtal veckor i förväg med datum och tid som gäller. Plus såklart sammanfattning på nätet för den som hinner dit. Då vet men att en ska vända när dem är väl ut... Har aldrig hört att några aktivister har stört något...
Konstig att den som kan döda kräver att dem som helst vill inte dödas ska klä sig som en clown för att kunna vistas i en skog under en stor del av tiden.
Det kan ju vara alla slag människa som vill till skogarna, och de flesta har inte så bra koll på hur jakten organiseras just där dem för tillfället vill promenera/... Och är markägaren inte ens medvetna om jakttiderna då är problemet större än jag trodde.
Nu ska såklart även den så ska in i skogen kolla läget och vara medveten om vad är riskerna, men som sagt, det är den som skjuter som bär ansvaret...
I Skogarna där jag har vuxit upp (Belgien) är det affischering ett fåtal veckor i förväg med datum och tid som gäller. Plus såklart sammanfattning på nätet för den som hinner dit. Då vet men att en ska vända när dem är väl ut... Har aldrig hört att några aktivister har stört något...
Konstig att den som kan döda kräver att dem som helst vill inte dödas ska klä sig som en clown för att kunna vistas i en skog under en stor del av tiden.
Det kan ju vara alla slag människa som vill till skogarna, och de flesta har inte så bra koll på hur jakten organiseras just där dem för tillfället vill promenera/... Och är markägaren inte ens medvetna om jakttiderna då är problemet större än jag trodde.
Nu ska såklart även den så ska in i skogen kolla läget och vara medveten om vad är riskerna, men som sagt, det är den som skjuter som bär ansvaret...
Om det finns ett jakträttsavtal som du saknar din "kopia" av och som dödsbo/mäklare missat kan ju jägarna i fråga ha rätt att jaga där tills avtalet löper ut eller sägs upp.
Jaktlagen:
16 § Vid upplåtelse på viss tid som är minst ett år, skall avtalet alltid sägas upp för att det skall upphöra att gälla vid avtalstidens utgång. Avtalet skall, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp senast sex månader före avtalstidens utgång.
Om ett avtal som avses i första stycket inte sägs upp inom rätt tid anses det förlängt på tid som motsvarar upplåtelsetiden, dock längst fem år.
Ett avtal som slutits på obestämd tid skall, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast sex månader efter uppsägningen.
Uppsägning skall ske på det sätt som gäller för uppsägning enligt 8 kap. 8 § jordabalken. Lag (2000:593).
Jaktlagen:
16 § Vid upplåtelse på viss tid som är minst ett år, skall avtalet alltid sägas upp för att det skall upphöra att gälla vid avtalstidens utgång. Avtalet skall, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp senast sex månader före avtalstidens utgång.
Om ett avtal som avses i första stycket inte sägs upp inom rätt tid anses det förlängt på tid som motsvarar upplåtelsetiden, dock längst fem år.
Ett avtal som slutits på obestämd tid skall, om inte längre uppsägningstid har avtalats, sägas upp för att upphöra att gälla vid det månadsskifte som inträffar närmast sex månader efter uppsägningen.
Uppsägning skall ske på det sätt som gäller för uppsägning enligt 8 kap. 8 § jordabalken. Lag (2000:593).
Faran med att vistas i skog och mark under jaktsäsong är minimal, det är betydligt större risk att vistas på ett krogstråk i en fredagskväll. Det är ytterst sällsynt att folk som besöker skogen undre jakttider blir skadade.
Dessutom är det ju så att jakträtten "väger tyngre" än allemansrätten så då tycker man att det ligger på dom som vill nyttja allemansrättens även ansvar att ta reda på var och när man kan vistas i naturen utan risk för att man stöter på jägare.
Dessutom är det ju så att jakträtten "väger tyngre" än allemansrätten så då tycker man att det ligger på dom som vill nyttja allemansrättens även ansvar att ta reda på var och när man kan vistas i naturen utan risk för att man stöter på jägare.
Jag uppskattar verkligen när jakttriangel sätts upp. Även om jag bara ska passera i bil förbi området är det bra att veta att risken för vilt är högre än vanligt, de kan bli uppskrämda på annat sätt än vanligt. Även hundar kan tänkas springa över väg.
Första dagarna av älgjakt brukar jag undvika skog alternativt ta mig någonstans med många vandringsleder, där tänker jag att jakt är mer sällsynt/jägarna åtminstone är medvetna om att det är skog med större mängd människor. Varselväst använder jag, det finns smidiga sådana och jag minskar gärna risken att bli skjuten om jag kan.
I skogen mina föräldrar hade jakträtt blev vi givetvis informerade av jägaren innan han gav sig ut. Inte för att han behövde be om lov men så vi kunde undvika annan aktivitet där just då.
Trafikskadade djur fick vi också. Älg som blir påkörd av lastbil blir det inte jättemycket kvar av..
Hoppas det blir bra i slutänden för TS, det är bra att ha kontakt med jägare. Men även jägarna behöver en ödmjuk inställning, det är inte enbart hos den ena ödmjukheten behöver finnas.
Första dagarna av älgjakt brukar jag undvika skog alternativt ta mig någonstans med många vandringsleder, där tänker jag att jakt är mer sällsynt/jägarna åtminstone är medvetna om att det är skog med större mängd människor. Varselväst använder jag, det finns smidiga sådana och jag minskar gärna risken att bli skjuten om jag kan.
I skogen mina föräldrar hade jakträtt blev vi givetvis informerade av jägaren innan han gav sig ut. Inte för att han behövde be om lov men så vi kunde undvika annan aktivitet där just då.
Trafikskadade djur fick vi också. Älg som blir påkörd av lastbil blir det inte jättemycket kvar av..
Hoppas det blir bra i slutänden för TS, det är bra att ha kontakt med jägare. Men även jägarna behöver en ödmjuk inställning, det är inte enbart hos den ena ödmjukheten behöver finnas.
Om du menar mig, och jag skrivit på det viset så får jag väl medge att det är ett antagande... Men det kan ju lika gärna röra sig om tjyvjägare eller enskilda personer som tidigare aldrig blivit ifrågasatta.E elmont skrev:
Därav 1a rådet i min första kommentar, misstänker man något sådant är det i första hand en polissak.
Man kan ju som sagt bara utgå ifrån det man vet, och eftersom vi inte vet hur det ligger till på riktigt kan vi egentligen bara ge allmänna råd, och förklaringar till hur det förhåller sig.(eller iaf ska/bör förhålla sig)
Kan ju finnas muntliga uppgörelser sedan tidigare att någon fått jaga fritt på marken, men det ligger ändå i den jägaren intresse att hålla koll om förutsättningarna förändras, som tex vid en försäljning av fastigheten.
Det är ju en omöjlig uppgift för en ny fastighetsägare att veta vad som tillåtits och inte på marken tidigare, annat än det som framgår vid köpet samt de uppgifter som finns inskrivna i form av servitut och eller arrendeavtal.
Ja, det är det som är grejen med älgskörselområden. Man ser till större områden. Det blir mycket bättre älgförvaltning av det.C cpalm skrev:Du missar helt poängen. Vi är helt överens om att det görs inventeringar.
Det betyder dock inte att de jaktlag i skötselområdet som har mycket älg på sina marker får större tilldelning än de lag som inte har någon alls. I vårt skötselområde får alla jaktlag samma tilldelning, utifrån areal. 100 ha = 1 älg.
jag har gjort bort mig en gång med jakt och det var ett misstag som egentligen inte spelar någon roll. Men jag är bränd sedan dess, för det blev ett himla liv. Jag och några till tyckte det spelade inte rolI alls. Om jakt tycker alla olika. Som dag och natt. Och man vet inte vad någon tycker egentligen förrän det kommer upp på ytan. Det är som bilar för vissa, man får inte kritisera eller tycka annorlunda. Fast värre. I ett jaktlag brukar det finnas någon som har stenkoll på allt och är intresserad som bara den. Det brukar också finnas andra som inte är så inne i det och någon som är med bara någon gång. Då brukar det bli konflikter. Värst kan det vara om någon har jagat i 40 år eller något. För då anser de sig kunna allt och bestämma allt. Men de kan ha gjort fel i 40 år faktiskt eller inte helt rätt i 40 år. Jag har sett det någon gång.E Engeln skrev:
Jag har varit på jaktmöten där folk har lämnat mötet och kommit ihop sig.
Jägarförbundet har uppdraget från staten att sköta om det mesta med jakt i Sverige. Men de gör det inte så bra. För det är ofta bråk om jakt. De är för tama kanske.
Bara en sådan sak som jaktriangel. De flesta sätter inte upp en sådan. Hur skall folk veta när det är jakt? Jag skulle vilja att man satte upp trianglar innan med jaktledarens telefonnummer.
Staten kanske borde bestämma allt om jakt, det vore nog bättre. Som det är nu tycker alla olika och alla jaktlag tycker olika och det är olika regler överallt som inte är nedskrivna. Alla bestämmer olika nu. Rätt kasst är det. Tänk om varje stadsdel hade olika trafikregler, det hade inte funkat. Jakten i SVerige är väl ungefär så, som jag upplever det.
Som lösning på ditt problem, är ett jaktår från 1 juli till 30 juni. Låt de jaga till sista juni och bryt inte av nu. De kan annars bli väldigt arga. Sedan från 1 juli gör du som du vill med jakten. Då kan de inte bli arga om det är vettigt folk.
Redigerat:
Jägarförbundet är en ideell förening, och de har inget egentligt uppdrag från staten att sköta någonting.Magnus Filip skrev:
Tidigare var det dem som hade hand om jaltkorten i landet, vilket ledde till att många tog för givet att ett medlemskap var ett måste för att få jaga. En idell förening bör dock inte ha sådana uppdrag eftersom det är en statlig instans som styr, det är ju Naturvårdsverket som har tillsynen på just jaktkort, och sedan flera år tillbaka nu även de själva som tillhandahåller dessa.
Det finns utöver jägarförbundet oxå andra ideella jakt organisationer, som då tex Jägarnas riksförbund, som precis som JF bla driver frågor om jakt och viltvård. Vi kan kalla dem intresse organisationer som för sina medlemmars talan till bla riksdagen, Naturvårdsverket och då även de olika förvaltnings instanserna. Lite som ett fackförbund för jägare...
Många jägare går med i någon utav dessa organisationer i tron att det är ett krav, och utan att egentligen veta var de står i de olika jakt och viltvårds relaterade frågorna.
Ett tips till alla jägare är att kolla igenom hur de olika förbunden står sig i de frågor som är viktiga för den typ av jakt man själv bedriver, om man nu tycker det fungerar dåligt finns det ju möjlighet att påverka åt det håll man själv finner lämpligt. Och vill man inte vara med kan man ju alltid föra sin egen talan.
Redigerat: