M maria01 skrev:
Köp några jakt kameror och sett upp då har du bevis att dom jagar på din mark om så är fallet då rycker jaktlicensen direkt och vapenlicensen[/QUOTE

J JoKalle skrev:
Oj, här var det mycket killgisningar! :surprised:
Du har säkert fått en del korrekta svar, men orkar inte läsa igenom hela tråden...
Tusen tack för ditt sakliga inlägg och för klargörande om regelverket runt jakt.

Jakt är ett kontroversiellt ämne som väcker mycket känslor men när jag läst inlägg i tråden har jag blivit mer och mer bekymrad över alla felaktiga påståenden.

För ett antal år sedan, på första dagen av bockjakten fick vi besök av en jägare som berättade att en skjuten bock sprungit in på vår mark och dött där vilket gjorde oss till ägare av djuret. Vi vill inte ha kött av vare sig rådjur, älg eller vildsvin så vi överlåter mer än gärna bytet till jaktlaget men hederligt gjort att meddela oss, vi hade aldrig fått veta det annars. Sådant uppträdande inger respekt hos oss som icke-jägare.

Inte alla här i tråden verkar vara klara över vad som gäller, samma om det inträffar en trafikolycka med vilt inblandat.

Att arrendatorn av åkermarken även innehar jakträtten är inte heller korrekt, vi har arrenderat ut all åkermark men vi vill inte att någon jakt bedrivs på våra marker med undantag för vildsvin.

Regelverket verkar minst sagt snårigt för en utomstående men jag förväntar mig att alla aktiva jägare är måna om att vara pålästa om vad som gäller, det får faktiskt inte hända missöden pga okunskap.

• Gilla
Ensam kvinna kan och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag vet en som var i din sits. När det var älgjakt patrullerade han sina gränser, vilt slamrandes med grytlock.
Årligen skjuter skjutglada jägare kor, tandemcyklar, hästar och ibland varandra. Senast var det en som tog miste och skjöt ihjäl en gubbe istället för ett vildsvin.

Staffan
Har du fått detta från någon seriös källa? Tveksamt.

A Abies koreana skrev:
Tusen tack för ditt sakliga inlägg och för klargörande om regelverket runt jakt.

Jakt är ett kontroversiellt ämne som väcker mycket känslor men när jag läst inlägg i tråden har jag blivit mer och mer bekymrad över alla felaktiga påståenden.

För ett antal år sedan, på första dagen av bockjakten fick vi besök av en jägare som berättade att en skjuten bock sprungit in på vår mark och dött där vilket gjorde oss till ägare av djuret. Vi vill inte ha kött av vare sig rådjur, älg eller vildsvin så vi överlåter mer än gärna bytet till jaktlaget men hederligt gjort att meddela oss, vi hade aldrig fått veta det annars. Sådant uppträdande inger respekt hos oss som icke-jägare.

Inte alla här i tråden verkar vara klara över vad som gäller, samma om det inträffar en trafikolycka med vilt inblandat.

Att arrendatorn av åkermarken även innehar jakträtten är inte heller korrekt, vi har arrenderat ut all åkermark men vi vill inte att någon jakt bedrivs på våra marker med undantag för vildsvin.

Regelverket verkar minst sagt snårigt för en utomstående men jag förväntar mig att alla aktiva jägare är måna om att vara pålästa om vad som gäller, det får faktiskt inte hända missöden pga okunskap.
Tack för svar. Jo jag har läst alla inlägg nu o märker ju som sagt att jakt är ett känsligt ämne. Finns olika läger, för/emot, tyckare/gör som jag vill.. Vi har fått svar från Länsstyrelsen nu, o 80 % i den här tråden bör nog uppdatera sina kunnskaper om vad man får göra o inte, o som nån skriver så beror det helt enskild vad som står skrivet på just min mark. Här tillhör ALL jakt oss, även älg som har tilldelats måste ha vår tillåtelse för att skjutas/jagas/drevas på vår mark, beträda vår mark med vapen /big NO NO, släppa hundar på vår mark får mao inte heller göras.

• Gilla
TechMark och 9 till
  • Laddar…
Att flytta ut på landet och inte vara mer lyhörd för hur det har funkat tidigare är ingen bra start. Vad tror du händer om du helt plötsligt har fullt med vildsvin som förstör runt ditt boende? Eller om du behöver hjälp med något från dina grannar?
Försök att lära känna dina grannar först så kommer saker att lösa sig mycket lättare.
Att ha exakt rätt är inte lika trevligt som att
komma överens om hur det ska funka så båda parter blir nöjda

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
E Engeln skrev:
Tack för svar. Jo jag har läst alla inlägg nu o märker ju som sagt att jakt är ett känsligt ämne. Finns olika läger, för/emot, tyckare/gör som jag vill.. Vi har fått svar från Länsstyrelsen nu, o 80 % i den här tråden bör nog uppdatera sina kunnskaper om vad man får göra o inte, o som nån skriver så beror det helt enskild vad som står skrivet på just min mark. Här tillhör ALL jakt oss, även älg som har tilldelats måste ha vår tillåtelse för att skjutas/jagas/drevas på vår mark, beträda vår mark med vapen /big NO NO, släppa hundar på vår mark får mao inte heller göras.
Jo, har också läst igenom tråden och blir bekymrad. Många som kommer med sturska och osakliga inlägg i egen sak.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Micke Västerås Mickehllstrm skrev:
Att flytta ut på landet och inte vara mer lyhörd för hur det har funkat tidigare är ingen bra start. Vad tror du händer om du helt plötsligt har fullt med vildsvin som förstör runt ditt boende? Eller om du behöver hjälp med något från dina grannar?
Försök att lära känna dina grannar först så kommer saker att lösa sig mycket lättare.
Att flytta ut på landet o bli behandlat som en korkad 08 är inte en heller bra början. Det hade ju varit ganska enkelt om jaktlaget /ledaren tagit kontakt o vi kunde haft en dialog. Men som nu där det uppenbarligen drivs jakt utan vårt tillstånd, borde dom ju veta själva att det inte är ok... Det handlar om sunt förnuft hos jägare med, inte bara att så har vi alltid gjort.

• Gilla
garvin och 5 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Jo, har också läst igenom tråden och blir bekymrad. Många som kommer med sturska och osakliga inlägg i egen sak.
Ja, känns som många med jägarlicens bör uppdatera sina kunskaper..

• Gilla
garvin
  • Laddar…
E Engeln skrev:
Att flytta ut på landet o bli behandlat som en korkad 08 är inte en heller bra början. Det hade ju varit ganska enkelt om jaktlaget /ledaren tagit kontakt o vi kunde haft en dialog. Men som nu där det uppenbarligen drivs jakt utan vårt tillstånd, borde dom ju veta själva att det inte är ok... Det handlar om sunt förnuft hos jägare med, inte bara att så har vi alltid gjort.
Verkligen, det låter som ni försökt få information men de som kan ha den undvikit att ge den, de ni påträffar med vapen i hand måste ju rimligen direkt kunna kontakta jaktledaren som därefter direkt kontaktar er. Om inte så är fallet så får man väl anta att antingen så vill de undvika att ta med er i kommunikationen och / eller något går inte rätt till. Att ställa till med bråk är väl aldrig bra, men jag tycker faktiskt att nästa gång ni träffar någon så ger ni ert telefonnummer och ber jaktledaren att ringa upp er. Skulle själv tycka det var otroligt obehagligt att inte veta när jakt pågår och vilka som jagar, givet att man själv (med barn, husdjur etc) vill kunna röra sig fritt. Vet man exakt när jakten ska pågå kan man ju visa hänsyn. Det kan inte vara svårt att jaktledaren ringer upp er och meddelar de tider jakt kommer pågå, att det skulle ske helt spontant utan någon planering verkar suspekt. Och det är inte OK att säga att det kan ske närsomhelst mellan oktober och februari. Det måste rimligen kunna anges till specifika dagar och tider, om planeringen ändras dag från dag får de väl ringa eller maila er varje dag. Det kan inte vara OK att man veckovis ska räkna med att möta någon med vapen i hand eller i värsta fall en förlupen kula och att man själv är ansvarig att de egna barnen har reflexer och varselvästar 100% av tiden för att vara säkra.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
E Engeln skrev:
Ja, känns som många med jägarlicens bör uppdatera sina kunskaper..
Vad är en jägarlicens?

Det känns som du går över stock och sten för att skapa din konflikt och sedan underhålla den. Sedan får du hjälp av diverse jaktskeptiker om andra exempel som förstärker din partiskhet.

Men visst ut med kameror, ring polisen, skaffa aggressiva hundar som dödar eventuella fega jakthundar, gör inlägg på ditt lokala facebook, åk bil och vandra omkring i skogen (inte bara din egen) i tid och jakttid.
Strössla sedan med lite stämningar och hot i dina vägförenings- och skifteslagsmöten.

Och då har du inte börjat diskutera din fiskerätt ännu.

Så kommer allting bli bra.

Jag checkar ut från denna tråd.

/ATW

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Ett icke föraktligt antal av skribenterna i tråden är nog varken markägare eller jägare...

Tycker detta är märkligt, fanns inga uppgifter om jakten i prospektet när ni köpte gården? Det brukar vara ett försäljningsargument (precis som t ex fiskerätt) och något som man gärna trycker på från mäklare och säljare. Där bör ni kunnat få info om jakten, om inte annat.

Man jagar inte älg på er mark av illvilja, utan av gammal vana. Det är ju inte så att jaktledaren inför varje höst tar kontakt med samtliga markägare och inhämtar skriftlig samtycke av dessa.
Prata med närmsta granne som har hundgård, för där bor troligen en jakthund vars husse och matte har koll på hur det jagas i bygden. Det informella sättet att lösa problem funkar bäst på landet!

(Själv är jag markägare på landet, jagar inte själv men har jägare i hushållet.)

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Om jag översätter det du skriver i klarspråk så säger du att som nyinflyttad bör man anpassa sig och lyssna in budskapet "såhär har vi alltid gjort" - och tänker fortsätta med det. I annat fall kan du inte förvänta dig någon hjälp från dina grannar om vildsvinen plogar upp trädgården.

Det förutsätter en ömsesidighet och inte underordning för att saker och ting skall fungera utan komplikationer. TS har sökt kontakt efter några tråkiga incidenter men inte fått något svar. Ett första intryck som inte varit positivt. Att samtala är faktiskt grunden för all förståelse.

• Gilla
Engeln
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vad är en jägarlicens?

Det känns som du går över stock och sten för att skapa din konflikt och sedan underhålla den. Sedan får du hjälp av diverse jaktskeptiker om andra exempel som förstärker din partiskhet.

Men visst ut med kameror, ring polisen, skaffa aggressiva hundar som dödar eventuella fega jakthundar, gör inlägg på ditt lokala facebook, åk bil och vandra omkring i skogen (inte bara din egen) i tid och jakttid.
Strössla sedan med lite stämningar och hot i dina vägförenings- och skifteslagsmöten.

Och då har du inte börjat diskutera din fiskerätt ännu.

Så kommer allting bli bra.

Jag checkar ut från denna tråd.

/ATW[/QUOTE
Att man får förslag på diverse råd betyder inte pr kotym att vi tänker följa dom. Som sagt då jaktlaget inte verkar vilja ha kontakt med oss måste vi ju börja någonstans för att få till en dialog, eller hur. Om jag skulle vilja skapa en konflikt då hade jag väl ringt polisen för länge sen. Kontakt har tagits med länsstyrelsen för vad som gäller för vår mark. Den informationen som fåtts gör att vi kan gå vidare i en dialog/agerande.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ett icke föraktligt antal av skribenterna i tråden är nog varken markägare eller jägare...
Stämmer, jag är (inte infödd men boende) 08a... däremot kan man ju ha en tomt på landet eller vistas i skogen och har man dessutom mark som det jagas på och har försökt prata med de som jagar utan att få prata med någon ansvarig tycker jag det är direkt dåligt av de som ingår i jaktlaget att inte besvara frågorna.

Som samhället fungerar idag är det inte alls svårt att skapa en whatsapp-grupp eller liknande där de som bor eller rör sig inom ett område där jakt bedrivs skulle kunna informeras utan att det kostar mer än 30 sekunder av jaktlaget. Det visar på respektlöshet att som jägare inte på förfrågan informera kring detta.

Jag vägrar tro att de utanför 08-området inte klarar av att hantera vardagsteknologi eller har så låg social kompetens att de inte svarar på tilltal, de jag känner som bor på landet är oftast trevliga och precis som alla andra. Men jag tror det som någon var inne på mycket handlar om att vissa personer (tills motsatsen är bevisad) just ser inflyttade som 08or som inte ska tas in i gemenskapen.

Ett jaktlag kan svåreligen spontanjaga, det måste ske en planering, som troligen sker med modern kommunikation och inte röksignaler eller bongotrummor. Att då informera boende i närområde som vill bli informerade och dessutom är markägare på mark som man troligen jagar på kan inte vara svårt.

• Gilla
Björkisvägen och 6 till
  • Laddar…
E Emson skrev:
Men varför skriver du en massa när du själv medger att du inte är någon expert och att du bara tror? Det finns flera inlägg tidigare i tråden som sakligt förklarar hur VVO fungerar. Suck...
Jag såg att någon annan samtidigt skrivit om det, men allt stämde med vad jag skrivit vad jag kan se.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.