F FixarLars skrev:
Förstår inte hur de lever som höjer robotar till skyarna. Det stora städjobbet är ju att plocka undan allt så att man kommer åt att dammsuga. Om det sen görs med robot tja, det tar ju 5 minuter för hand i största rummet. Men är installationen kass blir man aldrig nöjd. Behåll den ett tag och fundera på om det går att installera om snyggt och bra. Jag kunde planera in själv när vi byggde om, vi är mycket nöjda.
Lägg grejerna på sin plats efter att du använt dem så är det inget problem. En modern robot går runt de flesta grejerna om de skulle råka ligga kvar på golvet och dammsuger där nästa gång istället.

• Gilla
MPinje och 1 till
  • Laddar…
Nissens
B Elgasen skrev:
Finns det någon här som har slängt ut sin moderna robotdammsugare och installerat en centraldammsugare istället?
Jag misstänker andelen är lika stor som de som ersatt sin robotgräsklippare men en Klippo.
Nej, det kommer aldrig att hända. Centraldammsugare är att gå tillbaka i tiden. Som att byta ut bilen mot en häst. :)

• Gilla
Timmerö och 1 till
  • Laddar…
F FixarLars skrev:
Förstår inte hur de lever som höjer robotar till skyarna. Det stora städjobbet är ju att plocka undan allt så att man kommer åt att dammsuga. Om det sen görs med robot tja, det tar ju 5 minuter för hand i största rummet.
Hur vi lever? Tja vi lever väl precis lika dant som alla andra men med lite mer tid över till annat :)

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Jonas Persson
B Elgasen skrev:
Finns det någon här som har slängt ut sin moderna robotdammsugare och installerat en centraldammsugare istället?
Jag misstänker andelen är lika stor som de som ersatt sin robotgräsklippare men en Klippo.
Jag tror det är mycket ovanligt då det inte är maskinen utan ditt intresse och tid för att städa som avgör.

"Bättre lite skit i hörnen, än ett rent helvete"

Jonas Persson
En fråga till er med robot. hur tömmer ni den utan att dammet hamnar utanför soptunnan eller var ni nu tömmer den? Är det samma metod som för stick och handdammsugare; töm den med dammsugaren eller gör man det utomhus?

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
En fråga till er med robot. hur tömmer ni den utan att dammet hamnar utanför soptunnan eller var ni nu tömmer den? Är det samma metod som för stick och handdammsugare; töm den med dammsugaren eller gör man det utomhus?
Jag tömmer den i den gröna soptunnan utomhus.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Den ena tömmer jag i en påse utomhus, den andre tömmer sig själv.

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
En del är inte rädda om hälsan, kör dammsugare som virvlar omkring det finaste mest ohälsosamma dammet och "myseldar" i bostadsvåningen för att dra i sig de cancerogena gaserna.
Trender. När heminredningstidningarna lanserar centraldammsugarna så åker de opraktiska robotdammsugarna i avfallet.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
T
B Elgasen skrev:
Ja.

(Som tur är är antalet trösklar och andra hinder i trädgården försvinnande lågt, så robotklipparen får vara kvar.)

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Tackar för alla råd i tråden. Inga nya saker har dykt upp men vi väntar ett tag innan vi rusar vidare med beslut.

Jag tycker det är spännande med alla kommentarer om att robotar är dåliga på att suga upp damm.

Vi skaffade nyss en batteridriven dammsugare (som komplement) med belysning i munstycket, och då fick man se tydligt hur dammigt det var innan.

Jag blev förvånad över hur mycket den vanliga dammsugaren lämnade kvar, ens på högsta effekt.
Robot och batteridammsugare tog upp betydligt mer, trots att dom är så klena.

Gissningsvis är det dom motordrivna borstarna som gör skillnad. Vill man verkligen ha renast möjliga så borde man kombinera en "riktig" dammsugare med motorborste, om det ens finns.

• Gilla
MPinje
  • Laddar…
Allt handlar väl egentligen om vilken toleransnivå man har på städresultatet. Om man kan stå ut med lite skit/damm i varje hörn och inte vill lägga ned den tid det tar att dammsuga manuellt då väljer man robotdammsugare.

Wickevire Wickevire skrev:
Allt handlar väl egentligen om vilken toleransnivå man har på städresultatet. Om man kan stå ut med lite skit/damm i varje hörn och inte vill lägga ned den tid det tar att dammsuga manuellt då väljer man robotdammsugare.
Ala säger att robotdammsugare ska va så bra så jag köpte en men det vart ett jäkla liv bara.
En landmina utformad som en robotdammsugare med en startsprint fastsatt på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
civilingenjören och 8 till
  • Laddar…
En robotdammsugare är tänkt som ett komplement, men vi har faktiskt inte använt den vanliga på över en månad sen vi skaffade roboten. Men vi dammsög inte särskilt ofta innan heller, hade ofta dammråttor som katten blev rädd för. Så robotdammsugaren har gjort hemmet mycket fräschare. Köpte en variant som har ögon och undviker hinder (den som är länkad tidigare för att undvika hundskit). Den kör inte fast i några strumpor på golvet eller liknande, däremot fotar den allt skräp på golvet och lägger upp i appen så att man får skämmas lite...

S Sackaros skrev:
däremot fotar den allt skräp på golvet och lägger upp i appen så att man får skämmas lite...
Den största fördelen med en robot är ju att man städar bra.
Det där är nästan överkurs ondskefullt :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.