F fp01 skrev:
Hur var det nu med den uppvärmda rumsluften... Jag brukade förr fråga säljare på mässor osv om detta, först hur mycket luft som de kraftiga dammsugarna drog igenom, och det var ju alltid jääättemycket men sedan om att det då även måste komma in lika mycket ouppvärmd luft utifrån... och även om ljudet från utblåset och grannarnas åsikt om detta, liksom partiklarna som kommer ut.. De gillade inte att svara på detta..:oops:
I förra huset, som hade "CD" när vi köpte, användes den utan påse, vilket var möjligt enligt bruksanvisningen. Det var bara att tömma hinken när den blev full. För att hålla dammet kvar i hinken satt ett tygfilter fastklämd med en ring mellan hinken och motorn. Vid ett tillfälle, troligen för att hinken var full, halkade tygfiltret loss och det stod som en kvast av innehållet ut ur utblåset. Det var den snabbaste tömningen av dammsugaren jag varit med om så man blev nästan sugen på att strunta i tygfiltret också.

Den ouppvärmda luften som dammsugaren drar in är ingenting mot köksfläkten. Om man inte dammsuger ett par gånger varje dag.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Jag köpte ett hus med en eftermonterad centraldammsugare, enplanshus 112 m2. Hur tänkte man här.
Monterade ner skiten och sålde den på Tradera till en gotlänning för en tusenlapp! Bra betalt för demonteringen!
 
joakim_j joakim_j skrev:
Vi har en robotdammsugare, men jag kommer ändå installera en centraldammsugare. Nu skall jag ju totalrenovera, så jag får möjligheten att dra rätt mycket dolt så det omintetgör ju en hel del av TS klagomål.

Robotdammsugare är superbra, men man behöver ändå en vanlig, för trappor och andra ställen där roboten inte kommer åt. Sladdlösa är helt enkelt inte tillräckligt bra.

Men var och en blir salig på sin fason.
Håller med till 100% Tänkte först riva ut vår halvt eftermonterade centraldammsugare. Men den fick vara kvar vi kör robbot till vardags men eftersläpare eller central när det skall städas på riktigt. Har maskineriet i "snicken" nere i källaren, helt toppen att kunna koppla in slangen till en slipmaskinen höra spånen rassla ner i påsen och dammet spridas ut på gräsmattan. Roboten Sugo håller undan sand o annat smått till vardags så slipper vi små städandet på vardagar o släpa fram slang eller dammsugare för det.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Jag e riktigt sugen på en centraldammsugare. Hade en i förra huset o det va riktigt nice. Ljudet va lägre, slippa damm o illa lukt från en "vanlig". Man lär sej i vilken ordning man ska dammsuga iom den långa slangen. Robotdammsugare kanske är bättre o säkert skönare att slippa dammsuga men det känns som att man måste riva av med den emellanåt iaf. Och visst det är väl inte så ofta. Utan robot så tycker jag central är goare.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Prova att använda den en tid.
Robotdammsugare funkar bra för ett hus med öppen planlösning, familjer utan barn, utan husdjur, utan mattor och helst utan möbler.
Vi har både barn och husdjur, tar längre tid att förbereda huset och rengöra robotdammsugaren än dammsuga med ”vanlig”.
Jag hade gärna haft centraldammsugare om jag hade haft någon möjlighet.
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
O Omega1 skrev:
Hallå gott folk. Vi har precis fått tillträde till vårt nya hus och vi har raskt gått igång på att göra lite renoveringar.

Fönster byte, slipa och måla källargolv, nytt vatten och in med FTX-ventilation.

Så källaren är ett ormbo av ledningar och rör. Men det som irriterar mig är en mycket dålig installation av dammsugaren med idel synliga rör. Elen till den är lika sorgligt dragen den med tillräckligt många sockerbitsskarvar för att jag ska få diabetes...

Så jag vill riva ut åbäket. Jag motiverar mig med att:
*Den låter, antagligen på grund av den öppna installationen.
*slangen är stor, otymplig och precis på millimeters
*vi har redan 2 dammsugare, en för varje våningsplan samt dammsugarrobot.
*vi vinner 1kvm i källaren och 1 DM i takhöjd. Detta är i en korridor och med 2m i takhöjd. Så det är av värde.

Men är det något jag missar? Är centraldammsugaren det bästa sen färdigskivat bröd och jag bära är för dum för att inse det?
Motivera svaren...
fördelarna är väll:
- påsbyte ca 1gång/år
- allt du suger upp (inkl. Luften) skickas ut, inget cirkuleras tillbaka in i bostaden via filter = renare inomhusmiljö

men avgörande enligt mig är hur systemet är byggt/planerat och placerat.

I mitt hus fanns det också en centraldammsugare men de hade satt ett uttag i trappan, därifrån skulle man dammsuga källare + markplan och då krävdes det en enormt lång slang. Jag kastade skiten.

Hos en kompis däremot, i samband med en stor renovering, installerade vi centraldammsugare, dammsugaren placerade vi i källaren, rören drog vi på vinden (glöm inte att kondensisolera) och med rätt antal uttag och bra placering på dessa så blev detta ett kanonsystem. Enligt mig bara fördelar jämfört med vanlig dammsugare.

Summering: hur systemet är byggt/placerat är enligt mig avgörande om det är ris eller ros.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Lång slang är bara ett problem om man inte har lärt sig grundläggande slangteknik:

1. Börja alltid suga "längst bort".
2. Gör LÅNGA loopar när du samlar ihop slangen, 3,5m per varv
3. Ha en anpassad förvaring för långa loopar.
4. Ha gärna ett uttag där du förvarar slangen, det minskar motståndet att ta fram slangen för mindre städövningar.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är nog snarare robotdammsugarna som så småningom kommer att åka ut när det blir för mycket ostädat under och bakom möbler. På govsocklar, i springor och överallt som inte är på en öppen golvyta förblir ostädat.
Vi har visserligen en också, men jag anser den vara en leksak som åker runt och vispar på golvets öppna ytor innan den fastnar under soffan. Ska det dammsugas på riktigt så åker slangen fram. :)
Håller med, roboten kan vara bra i köket och sopa upp lite smulor mm, men fruktansvärt jobbiga att rengöra, måste ändå till en riktig dammsugare för att få rent och då tar man ju heller en centraldammsugare istället för att släppa runt på en klump som låter illa
 
Jag har Xiaomi robotdammsugare och en Husky centraldammsugare med motorn placerad i fristående garage. Roboten sköter det mesta men Centraldammsugaren är tystare och effektiv när det behövs. Bra att använda att dammsuga filtren i torktumlare och aircon. Även vid städning i hörn och på andra ställen roboten inte kommer åt.
Har man motorn till centraldammsugaren inne så man störs av buller är ju vitsen delvis borta. Men det är bra att få ut luften istället för att den blåser runt inne som med en vanlig dammsugare.


Xiaomi robotdammsugare är den enskilt bästa investeringen jag gjort. Den fungerar extremt bra och är lätt att rengöra. Den underlättar och sparar mycket städtid.






Så källaren är ett ormbo av ledningar och rör. Men det som irriterar mig är en mycket dålig installation av dammsugaren med idel synliga rör. Elen till den är lika sorgligt dragen den med tillräckligt många sockerbitsskarvar för att jag ska få diabetes...

Så jag vill riva ut åbäket. Jag motiverar mig med att:
*Den låter, antagligen på grund av den öppna installationen.
*slangen är stor, otymplig och precis på millimeters
*vi har redan 2 dammsugare, en för varje våningsplan samt dammsugarrobot.
*vi vinner 1kvm i källaren och 1 DM i takhöjd. Detta är i en korridor och med 2m i takhöjd. Så det är av värde.

Men är det något jag missar? Är centraldammsugaren det bästa sen färdigskivat bröd och jag bära är för dum för att inse det?
Motivera svaren...[/QUOTE]
 
  • Gilla
kiboc och 1 till
  • Laddar…
Roligt att höra alla som säger att centraldammsugaren är så tyst. Jag kan bara säga att våra grannar har centraldammsugare och för dem är den säkert jäkligt tyst...
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
M mumiemonstret skrev:
Roligt att höra alla som säger att centraldammsugaren är så tyst. Jag kan bara säga att våra grannar har centraldammsugare och för dem är den säkert jäkligt tyst...
Det eviga problemet med störande ljud från grannar när man bor tätt.
Vi har ljuddämpare på utblåset, men har inte provat om det är skillnad utan. Det låter inte särskilt mycket. En luftvärmepump är mer störande då de går hela tiden.
Ljudnivån inomhus är ju mest väsandet från munstycket på golvet som ett effektivt sug ger. Det väser även från en e-lux silence.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Robotdammsugare är väl kul ända tills hunden skiter på golvet när du är borta.

Jag har haft centraldammsugare i 30 år. Byter inte bort den. Man får dessutom vädrat när man dammsuger.
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
N nubb skrev:
Robotdammsugare är väl kul ända tills hunden skiter på golvet när du är borta.

Jag har haft centraldammsugare i 30 år. Byter inte bort den. Man får dessutom vädrat när man dammsuger.
 
J jonaserik skrev:
Som det sägs """ alla är saliga i sin tro "" felet med centraldammsugare är att det placeras ETT uttag i huset på varje plan. Jag satte in en och det blev 3 st uttag på varje plan och då blir det ingen boaorm att släpa på. Måste vara hemskt att snurra runt med en slang på upp till 10 meter eller mer. Min är 6 meter och det var frugan som ville ha den längden. Så kontentan av att installera en centraldammsugare är att planera var många uttag ska sitta för att bäst suga dammet i huset, men kortast möjliga slang.
Klok fru, har också flera uttag!
 
O Omega1 skrev:
Hallå gott folk. Vi har precis fått tillträde till vårt nya hus och vi har raskt gått igång på att göra lite renoveringar.

Fönster byte, slipa och måla källargolv, nytt vatten och in med FTX-ventilation.

Så källaren är ett ormbo av ledningar och rör. Men det som irriterar mig är en mycket dålig installation av dammsugaren med idel synliga rör. Elen till den är lika sorgligt dragen den med tillräckligt många sockerbitsskarvar för att jag ska få diabetes...

Så jag vill riva ut åbäket. Jag motiverar mig med att:
*Den låter, antagligen på grund av den öppna installationen.
*slangen är stor, otymplig och precis på millimeters
*vi har redan 2 dammsugare, en för varje våningsplan samt dammsugarrobot.
*vi vinner 1kvm i källaren och 1 DM i takhöjd. Detta är i en korridor och med 2m i takhöjd. Så det är av värde.

Men är det något jag missar? Är centraldammsugaren det bästa sen färdigskivat bröd och jag bära är för dum för att inse det?
Motivera svaren...
Jag (vi) valde att demontera centraldammsugaren eftersom den långa slangen slet bort färgen på dörrkarmar och ytterhörn. Den är väl egentligen en smart lösning men kanske inte för alla. robotdammsugare i all ära, men den kan inte se om den själv har gjort ett bra jobb. Numera är det RUT som gäller, bra för Sverige
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.