S
heimlaga skrev:
Man får 5 fribiljetter i året per hushåll och eftersom vi är bra på att minska skräpet hos oss och jag är bra på att lasta stora kompakta lass på liten kärra så kan jag använda minst 2 av fribiljetterna i året för upphittat skräp.
Allt utöver de biljetterna kostar.

Det dumsnåla avfallsbolaget Stormossen AB vägrar att ge ut fribiljetter åt folk som vill städa. De säger bara att man skall låta skräpet ligga. Idioter.
var ju dåligt. finns stor risk att man tippar det någonstans då bara

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Precias så är det.
Hela avfallshanteringsbranchen i Finland arbetar hårt på att allt avfall skall privatdumpas i skogar och vattendrag........

Bra jobbat! Jag kan bara hålla med. Inte ofta jag kommer hem med kajaken eller båten utan lite blandad skit ombord. Kajaken kan ju vara lite lurig med större skräp. Tur att det mesta på stränderna flyter. Att paddla med sådär 20m pem-slang eller en smärre förtöjningstross på släp har varit bra styrkeövningar. Samlar dock inte dina jättelass då jag både har god tillgång till containrar fria att använda där jag förtöjer och har en sopstation med fri inlämning i närheten för det som inte är att betrakta som brännbart, vilket ju som väl är det mesta av strandfynden är.

Nu när snön smält så står hämtning av en byrå och en soffgrupp ute längs ett av skidklubbens spår på programmet. Måste ha kommit dit i höstas. Har stört mig på dom hela vintern. Trots fri inlämning på sopstationen så hamnar mycket skit längs skogsvägarna här med.

Redigerat:
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Duktigt!

Ju fler vi är som plockar destu bättre!

• Gilla
Bettan74
  • Laddar…
De senaste dagarna har jag kört bort årets två första lass med skräp som jag har samlat längs stränderna.
Vårens skörd av gamla däck.
Det passar bra att ta med ett lass gamla däck när man ändå skall till stan och kör förbi den förhatliga däckfirman Vianor längs vägen. Däckfirmorna är skyldiga att ta emot gamla däck och föra dem till återvinning...... så jag unnar gärna de banditerna litet extraarbete.

• Bagageutrymmet på en bil fullt med gamla däck redo för återvinning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lastat släp med flera gamla däck och skrot redo att transporteras för återvinning.
    Skapa konto
  • Släpvagn full med gamla däck redo att återvinnas, uppställd på en gräsmatta.
    Skapa konto
  • Gilla
fremax och 10 till
  • Laddar…
Oerhört fint initiativ!

Vårens skörd av plastskräp for till sophanteringen i dag. Sådant som jag har samlat på mina paddelturer. Förutom det här lasset hade jag en mikrovågsugn och några begagnade oljefilter med mig i bilen.

Någon idiot hade uppenbarligen stannat bilen på en bro och slängt en mikrovågsugn över broräcket. Lyckligtvis landade den på några utstickande stenar invid brokistan så där hittade jag den.

• Ett släp fyllt med svarta sopsäckar insamlade från paddelturer redo för sophantering.
    Skapa konto
  • Gilla
Bettan74 och 5 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
när man ändå skall till stan och kör förbi den förhatliga däckfirman Vianor längs vägen
Varför är Vianor förhatliga?

Jag personligen har enbart bra erfarenheter av dem: Trevlig, servicevänlig personal, bra däck, och bra 1000-milaservice med inbyggd försäkring mot stopp.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
Jag hade bytt kulleder på styrstagsändorna på kadetten och behövde få plogningsvinkeln inställd. Det var svårt att hitta någon som hade utrustning.
Vianor i Vasa har utrustning och erbjöd sig att göra det. Jag var mycket tydlig med att det ENBART handlade enbart om plogningsvinkeln fram och att de inte skall fundera på någon annan hjulvinkel än plogningsvinkeln fram. Mannen bakom disken sade att han förstod det.
De tog in bilen i verkstaden och väntetiden blev lång. Jag kikade in genom glaset i verkstadsdörren och såg kadetten stående på lyften medan karlarna satt och pratade. Jag stack in huvudet och frågade vad som var fel och de sade att jag måste vänta för kunder får inte gå in i verkstaden.
Då de hade pratat i en lång stund körde de ut bilen och kom och sade att den var färdig.

Sedan kom räkningen. De tog betalt för att ha ställt in alla hjulvinklar. Fyra gånger dyrare än det borde ha varit.
Enligt räkningen hade de ställt in både plogningsvinkeln och lodräta vinkeln bak trots att kadetten har stel bakaxel!
De påstod att den inte har stel bakaxel. Som om jag inte skulle veta det jag har ju själv bytt både bakfjädrar och stötdämpare och bensintank och bromsslangar och handbromsvajer och bensinrör och hela bakbromssystemet och hjullager och några avgasrör och sandblästrat en del rost i det området så jag vet minsann hur bakaxeln ser ut.

De påstod också att de hade ställt in lodräta vinkeln fram trots att den vinkeln inte går att ställa in med mindre än att kapa loss fästena för länkarmarna ur karossen.

När jag inte ville betala hotade de med polis och sade att jag borde ha läst den finstilta texten som fanns på ett anslag på en vägg att hjulvinkelinställning är fast pris och innefattar alla vinklar på hjul.
Jag kunde inte annat än betala........ men de jävla ockerbanditerna skall ingen människa ha något annat att göra med än att dränka dem i gamla ruttna däck.
Jag bojkottar Vianor tills de har återbetalat pengarna de lurade av mig med ränta.

• Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vårens skörd av plastskräp for till sophanteringen i dag. Sådant som jag har samlat på mina paddelturer. Förutom det här lasset hade jag en mikrovågsugn och några begagnade oljefilter med mig i bilen.

Någon idiot hade uppenbarligen stannat bilen på en bro och slängt en mikrovågsugn över broräcket. Lyckligtvis landade den på några utstickande stenar invid brokistan så där hittade jag den.
Jag tittade till lite snabbt och tyckte först att det såg ut som att det låg ett lik på kärran, insvept i plast. Hoppas det inte är sådana strandfynd du gör... de är så besvärliga att bli av med, återvinningsgården vill inte ta emot dem.

Nej inga lik såhär långt.
En drunknad älg som jag tipsade det lokala jaktlaget om så de bogserade bort och grävde ned den och litet rester av ett drunknat rådjur som naturen tog hand om men inga lik.
Inte en enda liten knivhuggen finne.

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Knivhuggna finnar grävs ner bakom bastun. Då hittas dom inte. ☺ Här i närheten av Helsingfors så får man lämna det mesta avfallet gratis om man sorterar det. Ändå så står det en massa större skräp längs med småvägar. Det värsta med det är att det är markägarens ansvar att hålla sin mark ren.

Min uppfattning om de moderna urbaniserade knivjunkarna är att de är alldeles för försupna och oföretagsamma för att klara av att ens försöka gömma liken....... och därför hittar man inga gömda lik nu för tiden.

Ett skrämmande fenomen förövrigt. Vi har fått en hel samhällsklass som är vid liv endast för att de är för försupna och oföretagsamma för att klara av att bygga en hembränningsapparat och supa ihjäl sig.

Jag hittade ett drunknat vildsvin en gång när jag paddlade. Det flöt med ryggen uppåt och hade förlorat nästan all päls. Just ryggslut och skinkor på ett svindjur och en människa i sittande ställning är ju ganska lika. Det var lite kymmigt innan jag kom i läge så jag kunde lyfta upp huvudet och definitivt se att det inte var en vanställd människa. Vildsvinet fick ligga kvar. Det tar havsörnarna hand om.

Var uppe och jobbade lite med skidspåren idag och det kändes onödigt att köra hem med tom kärra. Plockade med lite skräp som jag retat mig på ett tag. Märkligast var den växellåda till någon okänd bil som någon bemödat sig med att bära ut en sådär 50m i skogen. Den var skettung att bära tillbaka.
Släpvagn full med diverse skräp täckt med grönt nät på en grusuppfart med trädgård i bakgrunden.
Skapa konto

Kanske inte Heimlaga-klass på lasset, men så har jag fri inlämning också.

• Gilla
fremax och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.