Mats-S
Fadai Fadai skrev:
Parkslide får du inte bort med gift. Krävs långvarig mekanisk bekämpning
Roundup dödar parkslide, finns ett antal trådar om det här på forumet, i princip alla drar man slutsatsen att det är roundup 360g/480g som är det enda görbara för att bli av med skiten.
 
  • Gilla
Argasnickaren08 och 6 till
  • Laddar…
Mats-S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Någon som vet var man kan läsa regeringens nya allmäna förbud mot användning av växtskyddsmedel på tomtmark f r o m 2021-10-01?
Även EU är på G med förbud.
Tullen kommer nog att börja stoppa importen från ebay tyskland på senhösten, så ska man köpa roundup/mcpa så är det nu, sedan får ju det långsiktiga behovet avgöra kvantiteten ...
Men just nu är det inget stopp i tullen (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
J Jag12345 skrev:
Är det helt kört att få tag i det nu? Jag hittar inget vettigt på svenska sidor, men det är inte förbjudet ännu.
Gärna koncentrerat, men inte så stor mängd. Jag vill ha det för att kontrollerat spruta ner det i tammarna på parkslide.
Alltså inte till annat ogräs eller grusvägar eller så.
Har ni tips på var jag kan köpa det?
Roundup är glyfosat!
 
Axbard_89 Axbard_89 skrev:
Stämmer inte. Jag importerade en flaska för 300kr Fick betala tull 14kr samt en administrativavgift på 75 kr.
Så räkna med att du får lite tull. Som tidigare nämnts Ebay finns det på.
Tull och moms är inte samma sak!
 
M Muuuuurtin skrev:
Är det någon som vet om det är lagligt att ta in? Riskerar man något liksom? Hittar ingen tydlig info om detta, bara om att själva användandet kommer förbjudas i privata trädgårdar för privatpersoner (eller är förbjudet redan?)
Inte lagligt att importera utan tillstånd
https://www.kemi.se/vagledning-till-foretag/tillverkare-eller-importor
 
G guggen skrev:
Det är felaktigt. Det är olagligt för privatpersoner. De övriga 99% av användandet är fullt lagligt. Man behöver vara köpa genom ett bolag och inneha en sprutlicens. I princip alla grönsaker man äter som ej är ekologiska är besprutade med Glyfosat.
Inte många rätt där!
 
lllusion lllusion skrev:
Använd inte den giften. Det finns något bättre som inte kräver licens, är billigare och som är ofarlig för miljön, insekter, djur eller människan.
• 4.5L vinegar
• 0.5L epsomsalt
• 0.6dl diskmedel

Blanda i en sprayburk.
Spraya rikligt.
Det funkar ännu bättre i stark solljus.
Har du sökt och fått denna blandning godkänd som ett bekämpningsmedel? I annat fall är det inte lagligt att använda för bekämpning!
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Om din blandning är så fantastisk. Varför använder inte bönderna detta.. Måste ju vara otroligt mycket billigare än dyra bekämpningsmedel för dem att använda och köpa.?
Läs lagen om bekämpning! Oavsett om du blandar något själv eller köper något färdigt måste det vara godkänd för att få användas.
Skall du följa lagen får du inte köpa en flaska Perstorps ättika och använda till bekämpning av ogräs. Du måste använda en godkänd ättika
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En kan undra hur många av er som hamstrar glyfosat-medel som om det gällde livet, som har föräldrar eller far- och morföräldrar vilka lika entusiastiskt hamstrade Hormoslyr inför det kommande förbudet på 70-talet?
Stor skillnad på dessa två medel!
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Vill du ha källa på att livsmedel producerande företag med personer som innehar sprutlicens får använda sig av glyfosat?
Se ovan länkar som Clas mfl tog fram, det har förbjudits för privatpersoner att bla bespruta sina trädgårdar med ej för livsmedelsproduktion.

Att använda sig av roundup i svenskt jordbruk är mkt vanligt.
G guggen skrev:
Vill du ha källa på att livsmedel producerande företag med personer som innehar sprutlicens får använda sig av glyfosat?
Se ovan länkar som Clas mfl tog fram, det har förbjudits för privatpersoner att bla bespruta sina trädgårdar med ej för livsmedelsproduktion.

Att använda sig av roundup i svenskt jordbruk är mkt vanligt.
Vill ha källa på de du påstår ang detta:

"I princip alla grönsaker man äter som ej är ekologiska är besprutade med Glyfosat. "

Att glyfosat används i svenskt jordbruk är jag medveten om men jag vet även när de får användas vilket få verkar göra. De används till avdöda vall, kontroll av besvärliga ogräs samt avdödning av raps (som då ej får gå till humankonsumtion) Kan på dispens få användas att avdöda spannmål vid riktigt svår väderlek på hösten men är då ofta ingen mening. Spannmålen får då, precis som med rapsen ej gå till humankonsumtion.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A Alriksson skrev:
Vill ha källa på de du påstår ang detta:

"I princip alla grönsaker man äter som ej är ekologiska är besprutade med Glyfosat. "

Att glyfosat används i svenskt jordbruk är jag medveten om men jag vet även när de får användas vilket få verkar göra. De används till avdöda vall, kontroll av besvärliga ogräs samt avdödning av raps (som då ej får gå till humankonsumtion) Kan på dispens få användas att avdöda spannmål vid riktigt svår väderlek på hösten men är då ofta ingen mening. Spannmålen får då, precis som med rapsen ej gå till humankonsumtion.
Jag tror du redan fått källor i tråden. 700 ton glyfosat... Mkt riktigt används det bla till att döda åkrarna innan nysådd. Det är ganska uppenbart när man tittar på en eko åker kontra en traditionellt odlad sådan, men kanske inte för alla.
 
N nissenhj skrev:
Stor skillnad på dessa två medel!
Jaså, det tycker du...
...men om du om 50 år berättar för dina barnbarn att du minsann köpte hem massvis med glyfosat-medel innan det blev förbjudet för privat användning, tror du att de kommer säga 'snyggt jobbat, morfar', eller kommer de bara skaka tvivlande på huvudet och undra hur du kunde vara så ivrig på att använda sånt i din egen trädgård?
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag tror du redan fått källor i tråden. 700 ton glyfosat... Mkt riktigt används det bla till att döda åkrarna innan nysådd. Det är ganska uppenbart när man tittar på en eko åker kontra en traditionellt odlad sådan, men kanske inte för alla.
Kan du inte svara på frågan ang grönsakerna?

Nä, man använder inte glyfosat planmässigt för sådd förutom vid merparten av direktsådden.

Merparten av all konventionell odling så bearbetar man jorden på hösten en eller flertalet gånger beroende på typ av bearbetning. På våren gör man en eller flertalet överfarter för att få till bra bruk att så i. Ofta med en harv eller liknande redskap.


2 600 000 hektar mark brukas i Sverige varav 600 000 ekologiskt. Då är inte 700t så mycket.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.