26 651 läst · 98 svar
27k läst
98 svar
Jag ska bygga en till stuga i skogen!
Har varit väldigt lugnt på bygget pga en del annat som kommit i vägen och även vädret som har varit rejält trist. Lägger ogärna tak när det regnar eller duggar stup i kvarten!maah skrev:
Nåväl jag var faktiskt uppe nu i helgen och blev äntligen klar med taket! Så nu är råsponten på samt underlagspapp och ytpapp. Att få till detta var en utmaning så jag endast kunde klättra upp på ena sidan, den andra har ett brant "stup" och jag kunde inte på ett säkert vis få ordentligt tillträde dit.
Jag hade kunnat lösa detta med rep men det fick bero. Jag lyckades spika dit både råspont och pappen på vardera sida och sedan någon meter från nocken då jag kunde hänga mig från den andra sidan och hålla fast mig i tårna.
Eftersom framförallt pappen satt otillfredsställande förankrad så fick jag en snilleblixt att spika på två ribbor typ som när man spikar läkt. Detta borde väl hålla pappen någorlunda fast?
Vidare så kunde jag inte låta bli att påbörja en vägg också på den sidan som inte har fönster, dörr och som har mest tak över sig. Efter lite funderande så beslöt jag mig för att köra samma fasad som på stuga nr 2, dvs råspont. Jag har nu anammat en ny teknik och därmed lyckats få dit den som jag hade tänkt från allra första början, se bilder. Bakom råsponten sitter det vanlig vindduk, ingen plast eller annat.
Dags för en uppdatering nu! Har inte haft så mycket tid som jag önskat men nu börjar stugan bli rätt klar utvändigt. Jag har bara en vägg (främre) kvar och sen är utsidan färdig!
Menar du själva nockbrädan? Rita gärna så jag inte missförstår dig.A Andy78 skrev:
Jag hade tänkt att förstärka just nockbrädan innan snön kommer.
Blir förhoppningsvis klar med fasaden och dörren nu i helgen, har haft himla svårt att få tid + dåligt väder.