Säg att ägaren är lite medgörlig och du får huset för 400000:-. Sedan satsar du all fritid under tre år och 500000:- på att fixa ordning dränering, badrum, kök, el och alla andra fel du hittar. Då har du ett fräsht hus som kanske är värt 800000:-.

Jag hade varit väldigt tveksam till den dealen. Visst får man räkna med att det kostar att underhålla ett hus men om man köper ett renoveringsobjekt och satsar en massa egen tid på det så borde husets värde åtminstånde motsvara inköpskostnaden plus renoveringskostnaden.
 
pelpet skrev:
Säg att ägaren är lite medgörlig och du får huset för 400000:-. Sedan satsar du all fritid under tre år och 500000:- på att fixa ordning dränering, badrum, kök, el och alla andra fel du hittar. Då har du ett fräsht hus som kanske är värt 800000:-.

Jag hade varit väldigt tveksam till den dealen. Visst får man räkna med att det kostar att underhålla ett hus men om man köper ett renoveringsobjekt och satsar en massa egen tid på det så borde husets värde åtminstånde motsvara inköpskostnaden plus renoveringskostnaden.
Eller så kanske renoveringen bara kostar 300 papp, och huset sen är värt 1 mille, who knows.

Dessutom, pengar är inte allt...
 
Tack för alla tips o kommentarer, hjälper mycket :)

Ja det är inte lätt och första huset jag köper.. Med tanke på andra hus som jag haft i tankar och så många gånger jag frågat alla er kloka här på forumet så är detta nog hanterbart.. trots det som måste åtgärdas. Men grunden måste kollas, det är det som det hänger på nu känns det som..

Och om det bubblan spricker som alla pratar om så finns inga garantier för något när det gäller värde på hus... Jag köper för att bo, min tid jag lägger ned är min hobby o glädje i att ha nått roligt o givande att göra :)

Brunnens lock var inte helt, om man prövar vattnet o finner något fel.. vad kan man göra för att åtgärda detta då? hittat massor av sidor om vad det kan vara men inte hur man åtgärdar det
 
Om du hittar fel på vattnet så beror ju åtgärden på vad det är för fel, men det finns allt från specifika filter till mindre reningsanläggningar att köpa. Sök på "vattenrening" på Google så hittar du massor.
 
maja317 skrev:
Tack för alla tips o kommentarer, hjälper mycket :)

Ja det är inte lätt och första huset jag köper.. Med tanke på andra hus som jag haft i tankar och så många gånger jag frågat alla er kloka här på forumet så är detta nog hanterbart.. trots det som måste åtgärdas. Men grunden måste kollas, det är det som det hänger på nu känns det som..

Och om det bubblan spricker som alla pratar om så finns inga garantier för något när det gäller värde på hus... Jag köper för att bo, min tid jag lägger ned är min hobby o glädje i att ha nått roligt o givande att göra :)

Brunnens lock var inte helt, om man prövar vattnet o finner något fel.. vad kan man göra för att åtgärda detta då? hittat massor av sidor om vad det kan vara men inte hur man åtgärdar det

Det var väl ny brunn borrad i år om jag minns rätt. Fråga säljaren/mäklaren varför det borrats ny brunn, be också om papper på provning av vattnet så ser du vad det är för datum på det. Sen kan du fråga de som borrade brunnen också, eftersom det är så pass nyligen kanske de kommer ihåg nåt.
 
Det var nog bara pumpen som var ny, men jag ska kolla m mäklaren.
När vi kolla på det söndriga locket så sa jag till mäklaren att då kanske man borde prova vattnet vilket han kort o gott svara, gör det.
Det finns inga papper på något.. sa mäklaren med en suck..
 
maja317 skrev:
När vi kolla på det söndriga locket så sa jag till mäklaren att då kanske man borde prova vattnet..
Locket är bara till för att grenar och löv inte ska ramla ned. Undersöka vattnet brukar man göra om man misstänker att markförhållandena är ogynnsamma.

Med detta har jag inte sagt att en vattenundersökning är en dålig idé, det är ju alltid intressant att veta vad man stoppar i sig. ;)
 
maja317 skrev:
Det var nog bara pumpen som var ny, men jag ska kolla m mäklaren.
När vi kolla på det söndriga locket så sa jag till mäklaren att då kanske man borde prova vattnet vilket han kort o gott svara, gör det.
Det finns inga papper på något.. sa mäklaren med en suck..
Ja, din tolkning av skrivningen är rätt, ny pump bara. Att göra vattentest är alltid en god ide när det är egen brunn.
 
Tackar så hjärtligt för alla era svar! :)
Underlättar när alla vänner o bekanta är långt borta

Prövar jag vattnet nu eller efter att jag har köpt det? Kollade på nån hemsida, att man skickar iväg det m nått som kommunen hade, ifall jag har förstått det hela rätt så tar det ett tag innan man får svar.
Eller hur hade ni gjort?
 
maja317 skrev:
Eller hur hade ni gjort?
Jag hade inte köpt ett hus utan att veta om vattnet går att dricka.
 
Hemmakatten
T.ex.eurofins.se kollar ditt vatten. Du får flaskor dagen efter du beställt, bara att fylla enligt instruktion och skicka in. Svar har du inom en vecka.
 
Tack så bra, ska gå in och kolla :)
Ja iallafall är det bra o veta om och vad det är för fel på vattnet :)
 
Jahopp verkar som om någon tror på huset, läget o priset mer än jag. Bud är lagt på 590´
Hur funkar det då, är det så att personen som lade budet.. prutar sen på densamma när besiktning görs för att får ned det sen? Är nog för ärligt för ett sånt spel?
 
Du kan ju meddela mäklaren att du är intresserad men inte till utropspriset, och att de kan kontakta dig för en förutsättningslös diskussion om den som lagt budet vill pruta.

Du kan ju också erbjuda annat än pengar. T.ex. att du går med på en friskrivningsklausul.
 
ok, tack, ja det ska jag göra.
Men är det så att man lägger ett bud i hopp om att man kan pruta sen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.