thomasx skrev:
Att tvättrummet ligger allra längst bort från källartrappen är avigt, det är nog i längden det mest besökta rummet där nere, plus att du alltid släpar på grejer dit och därifrån. Omdisponering påbjuds ;)
Jag läste om en som hade tagit upp ett hål i golvet och monterat dit ett lagom tjockt rör som gick rakt ned och mynnade ovanför en stor tvättkorg i tvättstugan. :D
Röret startade på lagom arbetshöjd på våningen ovaför och var försedd med ett lock. Man kanske kan utveckla idén lite och dra röret dierkt till sovrummet. :)
 
maja317 skrev:
Jag gillar pellets, hitta en ny brännare för 19 000, vad kan matarskruven o det andra gå på?
Det svåra är att hitta nån som levererar pelletsen, hitta endast okq8 och naturkraft som jag kan se just nu.. fler leverear men då är de ännu dyrare..
för ex 4 pall tar okq8: 10 428kr inkl frakt (832kg) o naturkraft 11 203kr inkl frakt (990kg) ska leta vidare o se om jag kan hitta nån mer.. Är detta ett bra pris? vad betalar ni?
Skellefteå.. lev. inte heller till Jämtland eller postnr 83.... hitta fler bolag som leverar hela vägen upp i Sverige men inte till jämtland..

Hittade ett lokalt bolag utanför stan som tillverkar egen pellets för 2kr/kg.. eller 30 säckar a´ 16kg för 1140kr, då kan man köra hem det själv, kanske köpa ett beg. släp på blocket så har man igen det över tid jmf med frakten..

läste på en sida att 1m3 olja motsvarar 2,2 ton pellets... men hur många m3 pellets är det då? funderar på hur stort förråd jag behöver..? :)

Tacksam för svar :)
Priset från okq8 motsvarar precis vad jag betalde för en pall exkl. frakt sist.
Släp är bra, du kommer att älska det särskilt om du ska renover lite också, för att köra hem byggvaror med, rivningsskräp till tippen m.m. m.m.
 
tack för alla tips, det verkar som att ni tycker att det är ett bra köp!? Jag ska ringa mäklaren idag och se hur många det är som är intresserade.

ja snickarboden e grym, hoppas på att få behålla bänken o lite annat för en billig peng :)
ja den där tvättstugan e lite dumt placerad men har ingen bättre plan, få bygga tunna/kärra m hjul att dra tvätten i därnere och/eller ett hål ner till källaren :)

ja priset på pellets är densamma, men frakt för nästan 4000kr måste ja räkna med, då känns det som att de inte blir så billigt..
pellets ser ut o vara ett bra alt. just nu, har begärt in offerter, men funderar också på termostaterna till elementen o byta dessa, är det något man kan göra själv? hur gör man?

har kollat vidare ang. besiktningsman eller inte, samt ringt runt, ett bolag ska ha 2000kr extra för att kolla fukten i källaren och badrum (endast) sen kollar de inte mer, som ex värmesystemet som du prata om, det är ju endast en okulär bes fick jag spydigt svar tillbaka, det hela känns faktiskt så himla onödigt,
Känns vettigare att bes. el o vvs-värme, rör mm.. o ta med mig en fuktmätare själv o lite vettigt folk
Eller är jag fel ute? :) hade ju varit värt det om man köpt hus för mera pengar, men nu kan man tumma vad som är fel, det ser jag ju okulärt själv, näpp då är elen och vvs nått jag väldigt gärna vill ha hjälp med för det kan jag inte ett skvatt om.

har i övrigt spanat in (i VG) billiga o fina släp m kåpa, så pelletsen kan ligga kvar i släpet, för nog e jag kaxig men vet att jag inte får ner två säckar på 480kg själv o in i källaren ;)
har även hittat massa byggställningar, en på hjul 4,2m och en på 36kvm, vilken är bäst eller måste man köpa runt hela huset? den på hjul gilla jag, den kan jag bygga själv :)

Vad kôstar det att måla ett hus ca? e ju jättesvårt att beräkna, nu verkar det vara nån akrylat(?) på huset, färgen har flagnat i bitar, ser litet plastigt ut, inte så att den torkat utan den flagnar mer men fasaden är fin :) (kollade inte alla väggar, västväggen var ju mest intressant med tanke på västanvinden..
 
maja317 skrev:
Känns vettigare att bes. el o vvs-värme, rör mm.. o ta med mig en fuktmätare själv o lite vettigt folk
Eller är jag fel ute? :)
Om ni vet hur man gör detta, tycker jag inte att ni är fel ute, men som sagt det krävs verkligen att ni vet hur man går till väga.
 
Angående det där med pelletsen - gå in på pellets.info och luska lite mer. Du kan inte vara ensam i jämtland om att elda med pellets och någon där kanske har någon lösning. Bättre leverantör, sambeställningar etc. Är ni 10 pers som beställer 40 pallar så kanske de kan bjuda på frakten.
 
maja317 skrev:
t

ja priset på pellets är densamma, men frakt för nästan 4000kr måste ja räkna med, då känns det som att de inte blir så billigt..
Men du skrev ju att du fått pris på 4 pall inkl frakt för 10 papp från okq8!?
 
Jo det kanske räknas lite olika, på okq8 hemsida är pelletsen samma pris men frakten var på 4000kr.. så totalt blev det 10.
håller på att se över vad pelletsbrännare mm kostar, men det verkar svårt att få veta pris, för det beror på installationen..? jag kan tycka att priset på pannan är en sak och installationen är en annan, vad har ni för erfarenhet av detta? Vad är det för underhållskostnader på en pelletsbrännare o ev. en panna?

Har ni erfarenhet att köpa hus när överförmyndarn är involverad?
Pratade med mäklaren nu, låter lite invecklat att man budar sen godkänner överförmyndarn och det "brukar" inte ta lång tid.. eller?
 
ang besiktning så är jag mer intresserad av att få konkreta svar på el, vvs osv. inte bara en okulär där de säger att det här kan vara fel på, undersök för att få mer info.. det betalar man 9000kr för...
jag vill gärna betala för att få lite mer konkreta svar på det jag redan ser.

Har även fått lite mer info från säljaren (se nedan) som ger ännu mer anledning till att jag vill ta dit nån som kollar el o vvs. De besiktningsbolag som finns här kollar inte el, "bara lite allmänt om fukt men inte mer" fick jag till svar.

Ska på visning nu, är det något extra jag ska kolla på mer? Tacksam för svar :)

oljebrännare och cistern 1963
öppenspisinstats 1980

ny brännare 2000
thermomat och motorshunt 2009

byte av vatten mätarkonsol 2009, rep av kallvattenledningar 2009

fuktgenomslag i källaren 2006

rötangrepp i takutsprån 2006
dåligt kallvattenflöde till handfat ombyggt 2009

på byggnad skortsten grundmur, har det svarat att de inte vet några problem men det finns sprickor i putsen.

det är svårt att få elementet i vindfånget riktigt varmt

springor mellan fönsterbräda och vägg är för smal, kan ibland orsaka imma på fönstrets nedre del

temperaturmätaren på beredaren har fastnat på 85grader
det finns ingen blandningsventilg för varmvattnet, ej standard 1958 men det finns säkerhetsventil och vakumventil
mätaren på pannan fungerar inte men man kan se på den elektroniska styrningen vilken temp. Pannan ska arbeta på. Man kan även se på utgående vattentemperatur till elementen.

det ligger organiskt material under takteglet, speciellt under sista raden längst ner

några fönster i källaren går inte att öppna

några ventiler i källare stannar kvar i öppet läge
 
Redigerat:
Det finns knappt någon besiktningsman i vårat land som kollar mer än så. Kanske 8-10 st i Sverige som kollar som en hel undersökning enligt det jordabalken föreskriver.

Jag har skrivit det förr om du inte läst det så finns det klistrat under juridik delforumet. Du får själv sätta ihop en lämplig undersökning av entreprenörer både byggnadstekniskt, el, vvs och vid behov mer ingående för att mäta radon, egen brunn, ev uthus, tomt mm

Gå igenom vilka risker som finns o anlita rätt entreprenörer för att undersöka. Vissa saker kan vara mer eller mindre viktiga att kolla beroende på objektet


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171255,15.855643
 
Sen har du ÖZ, Ocab, Synops, ett av Sveriges största besiktningsbolag som jag inte hade anlitat häruppe finns ju också - du får själv gissa vilka jag menar.

Gällande el o vvs finns också en del entreprenörer. De flesta tar dock lite extra resekostnader om det ligger i Lit


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171255,15.855643
 
hm ja tror att man får kolla rören och vvs systemen o så, sen har jag pratat med indipendia och öz, så nått av dem blir det. Ja precis inte anticimex, ringde bara för o kolla hur det var häruppe, när jag fråga vad som ingick och vad de kostade, berättade han vad som inte ingick... tydligt o bra..

vad menas med dem skadorna som har varit på huset, kan man tro att de är åtgärdade? Vad kan det finnas som kan bli mer skador på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.