H
Gud va gott att bo på landet.
Slipper man ha en granne som spionerar och håller koll på hur ofta jag är på altanen eller va ofta jag tvättar bilen.
Grannen ska sköta sitt på sin sida tomtgränsen

• Gilla
  • Älska
Skruvebulten och 27 till
  • Laddar…
Thujahäck är svaret.

• Gilla
erkka och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Hejsan Mikolina!
Du var då mig en rolig prick!
Du påstår dig vara förespråkare för den goda smaken! Vad det nu är? Själv tycker jag att en steril gräsplätt utan liv är vanvårdad. Du tycker den är välvårdad. Då är det bara för oss båda att gilla läget. Själv tillhör jag de (inte dem) som hellre njuter av en prunkande grönska och ett rikt djurliv, än en kal gräsöken. Själv köpte jag ett hus med en gräsmatta i din smak. För att få lite liv i den klipptes den inte alls den första sommaren samtidigt som ett ihärdigt utspridande av maskrosfrön pågick. Redan år två, blev den förvandlad till en humledröm!!! Numera klipper jag den första gången efter midsommar. Därefter, ett par gånger till.
På din beskrivning skulle jag föredra dina grannar som grannar, framför er. Eftersom de sköter sitt, och låter er sköta ert!

Det vita skräpet Staffan

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Skruvebulten och 36 till
  • Laddar…
Nu är det dags att du visar hur det ser ut med bilder :)

• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Verkligen!
Upp till bevis! Ös på med inspirerande bilder.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
Jag låter gräset växa och kastar ut lite frön med jämna mellanrum, njuter av svävflugor, bin, fjärilar och småfåglar. Vill inte alls ha en liten resursslösande monokultur. Förstår inte alls de grannar som öser ut gödsel, snaggar gräset 7 dagar i veckan och nazistklipper kanterna. Det är något psykosaktigt över beteendet. Ogräs har jag inget, däremot en stor botanisk, och faunistisk, diversitet.

• Gilla
  • Haha
BiFuel och 15 till
  • Laddar…
Kan vara snyggt om man sparar en liten hörna eller kulle på en annars välklippt gräsmatta. Där kan då ängsblommor mm frodas och funka som fristad eller matplats för hummlor, bin och fjärilar.

• Gilla
SueSue
  • Laddar…
Herregud alla prioriterar olika, själv putsar jag hellre på min sportbil än att rensa ogräs. Tycker TS verkar lite creepy som håller koll på hur mkt grannens altan nyttjas mm... Sen att kalla och klassa sina grannar för white-thrash etc är ju långt ifrån OK, skärpning för fan...! Nää bry dig om ditt och låt dina grannar va i fred (y)

• Gilla
mejeriet och 12 till
  • Laddar…
Läste nyss i ett inlägg på ett forum för bilar. "Vår dj-a granne tvättar aldrig sin bil, den ser för taskig ut. Men hans gräsmatta klipper han som en dåre, gång på gång. Jag ser att han försöker få kontakt med oss men jag brukar hellre tända en cigg och vaxa bilen istället för att prata med gräsmattetalibanen."

• Gilla
  • Haha
  • Arg
  • Älska
Skruvebulten och 58 till
  • Laddar…
Jag bor i ett gammalt fiskeläge där merparten av fastigheterna numera är fritidsbostäder, bebodda ca 8 veckor/året. Det är ju lätt att räkna ut hur trädgårdarna sköts. Jag är dessutom passionerad trädgårdsägare!

Att luka ogräs är faktiskt en av de mest avkopplande sysselsättningar som finns. Höga, smala häckar gör min oas insynsskyddad och ljuvlig. Grannarnas trädgårdar stör mig inte ett dugg. Det vore lättare för TS om hen istället utgår från den egna täppan.

• Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Av någon anledning kom jag och tänka på denna berättelse.
Skärmklipp av en text om en kung som lär sig en läxa om enkelhet och effektivitet genom ett förslag om att bära skor istället för att täcka en hel by med läder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lärjungen och 23 till
  • Laddar…
M Mikolino skrev:
Jag gillar min gräsmatta, försöker sköta den så gott jag kan genom att göda, klippa (nyss beställt robotklippare) och allmänt hålla koll på den (som tyvärr inte förra ägaren gjorde så bra, men helt godkänt)

Iaf. Vi köpte huset för 6år sedan, fick efter något år fin matta och grannen skötte sin hyffsat, men de sålde huset till ett par sena 90talister för drygt 2 år sedan....

De skiter fullständigt i sin utemiljö, speciellt gräsmattan och ogräs som växer överallt!

Hade dem klippt en gång varannan vecka så hade jag varit nöjd, men förra sommaren blev det klippt 2ggr, och än i år har inget hänt med resultatet gräs blandat med tusentals maskrosor allehanda andra ogräs o växtlighet är minimum 30cm och uppåt.

Detta sprider ju sig som bekant i närområdet och jag har väldigt svårt att hålla invasionen stången på min sida :(

Övrigt så är det ett mycket märkligt par, de är vad jag skulle definiera white trash, man ser dem i princip aldrig, helt osociala och det är extremt svårt att kommunicera med dem öht. de svarar ibland inte ens på tilltal (trevligt sådant) när man lyckas se dem ute, märkligt så det förslår!

För att ge en bild av karaktärerna så är hon (de har nyss fått barn....) en sådan mamma som röker för fullt, både under graviditeten och nu efter! Han arbetar som snickare, men staketet han efter mycket om o men lyckades få upp mot vägen hade jag haft grova betänkligheter om en betald hantverkare hade satt upp hos mig!
Nästan alltid när något skall göras utomhus så måste dem ha hjälp av hela släkten (klippa häck, bygga småsaker osv.) trots att de iaf. verkar vara vid god hälsa och unga!

De är även av den typen som de få gånger dem väljer att t.ex klippa mattan så blir det kl. 19.30 Lördagkväll när vi har gäster i trädgården!................

Men bilen/bilarna har han (även hon) full puts på!

Direktkommunikation har hittills (i trevlig ton, lite subtilt) inte fungerat! (har kanske 3-5 chanser per år att ens se dem!

Hjälp!
Finns ingen hjälp att få om inte grannarna själv vill göra något åt sin gräsmatta. Så länge dom inte bryter mot lagar så får dom bete sig hur som helst och gräsmattan får var en maskrosåker om dom så önskar.

Att man väljer att bo i villa behöver inte innebära att det finns intresse för trädgårdsskötsel...

Bäst att lägga ner energi på något annat än dina grannar.

M Mikolino skrev:
Ser det är flera som triggas igång, helt onödigt och jag hoppades att min text skulle fungera som en god beskrivning av fenomenet just för att slippa dessa sidospår! Men det är inte alltid lätt på intärnätz och att förutsäga folks läs och språkförståelser!

Jag är absolute inte ute efter att gå någon variant av juridisk väg, jag förstår, respekterar (till viss del) och kan acceptera (även där till viss del) att alla inte vill ha likadana trädgårdar mm.

Detta handlar mer om frustrerande oförstående hos mig hur man kan vilja ha på det sätt grannen har, jag kräver ingenting av grannen egentligen mer än kanske någon slags normalitet i vanlig trädgårdsskötsel så att deras ointresse INTE PÅVERKAR ANDRA GRANNAR, för precis som jag inte har "moraliska rätt" att låta min trädgård påverka grannens, så har ju inte denne inte heller rätt att låta sitt skit påverka mig.

Helt enkelt sunt förnuft!
Jo, men grannen har rätt att påverka din trädgård. Löv, frön, kvistar mm som blåser över på din tomt är helt OK. Det är även OK att ha ett fult hus, staket, vanvårdad gräsmatta mm som påverkar dig och du kan som granne inte påverka det alls.

Du har ingen moralisk rätt att påverka hur dom ska sköta sin trädgård och hus (även om det är irriterande).

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Det är deras gräsmatta. De behöver inte prata med dig. De får ta hem hur många kompisar och släktingar de vill för att pyssla i trädgården.

Personligen, om jag bodde granne med dem båda, så skulle jag betrakta OP som den jobbiga grannen.

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
För några år sedan var det några "gubbar" på vår gata som gick i pension och plötsligt fick en massa tid över. De började med att pedantiskt fixa sina fasader och trädgårdar, lägga om uppfarter, kantskära gångar och räta upp sina lyktstolpar och brevlådor. Men efter 2-3 år var det klart, trots motorgräsklippare med ständig skötsel och årlig oljning av trädäck och målning av staket och fönsterfoder.

Då började dessa herrar gå inspektionsrundor i området och störa sig på att inte alla andra ar lika ordningsamma som dem, det kunde ju faktiskt sänka värdet på deras hus den dag de blir så gamla att de måste sälja. Så på årsmötet det året föreslog de, på fullt allvar, att vi skulle ge ut trivselregler med instruktioner om att ägna minst 30 minuter om dagen till trädgårdsarbete, för områdets trevnad.

Förslaget avskrevs givetvis, med motiveringen att 30 minuter om dagen för en normal barnfamilj med heltidsjobb och fritidsaktiviteter som hälsar på släkt då och då skulle innebära att ägna hela dagarna varannan helg åt trädgården. Vi i styrelsen föreslog att de istället skulle skriva lappar och lägga i alla brevlådor där de erbjöd sina tjänster mot en låg ersättning.

Året därpå blev det tyst, för då gick fruarna i pension så då påbörjades renoveringarna inomhus.

Och nu är det tvärtyst, för en av änkorna sålde sitt hus för rekordpriset 2,6 miljoner trots att det är bredvid gatans övergivna hus. Bifogar bild, några år gammal, numera står det även tiotalet unna 3-metersbjörkar i rabatten framför det gröna huset och garaget.
Gatuscen med två välskötta hus, en uppfart och en välskött trädgård med buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Haha
lärjungen och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.