7 456 läst · 35 svar
7k läst
35 svar
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Igår gjorde jag en räkneövning.
Jag hämtade hem alla timpriser från https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/ för nov 2024 - februari 2025.
Jag hämtade sedan ner min förbrukning i timupplösning för samma period ifrån min elleverantör, i mitt fall Skellefteå kraft.
Sedan räknade jag ihop vad varje timme kostat mig i ören genom att ta timpriset gånger timförbrukningen för varje dag de fyra månaderna och slog ihop allt per månad.
Detta jämförde jag sedan med att titta på totala månadsförbrukning och ta det gånger det rörliga månadspriset på https://www.skekraft.se/privat/elavtal/historiska-elpriser/
För att förenkla har jag utelämnat saker som moms, elcertifikat, påslag, skatter och månadskostnad eftersom de inte påverkar om jag tjänar eller förlorar på att byta, de gör bara skillnaden större eller mindre.
Innan jag byter till timavtal vill jag bara höra med er här om jag tänker rätt.
Här är min Excel: https://www.dropbox.com/scl/fi/r8sy...ey=1d0hvdk86szv2wj9hk24kk4bz&st=gxg77ulm&dl=0
Förklaring:
* Flikarna "Spotpris nov|dec|jan|feb" är timpriset i öre för respektive månad.
* Fliken "Förbrukning" är min förbrukning kilowatttimmar per timme över hela perioden nov-feb.
* Fliken "Förbrukning per månad" är min förbrukning kilowatttimmar uppdelat per månad.
* Flikarna "Kostnad timpris nov|dec|jan|feb" är vad jag betalar per timme i öre.
* Och slutningen är fliken "Kostnad månad totalt" är en jämförelse mellan rörligt avtal och timprisavtal där jag ser ut att spara mellan 150-340 kr i månad på det rena elpriset.
Ser det rätt ut?
Jag hämtade hem alla timpriser från https://www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/ för nov 2024 - februari 2025.
Jag hämtade sedan ner min förbrukning i timupplösning för samma period ifrån min elleverantör, i mitt fall Skellefteå kraft.
Sedan räknade jag ihop vad varje timme kostat mig i ören genom att ta timpriset gånger timförbrukningen för varje dag de fyra månaderna och slog ihop allt per månad.
Detta jämförde jag sedan med att titta på totala månadsförbrukning och ta det gånger det rörliga månadspriset på https://www.skekraft.se/privat/elavtal/historiska-elpriser/
För att förenkla har jag utelämnat saker som moms, elcertifikat, påslag, skatter och månadskostnad eftersom de inte påverkar om jag tjänar eller förlorar på att byta, de gör bara skillnaden större eller mindre.
Här är min Excel: https://www.dropbox.com/scl/fi/r8sy...ey=1d0hvdk86szv2wj9hk24kk4bz&st=gxg77ulm&dl=0
Förklaring:
* Fliken "Förbrukning" är min förbrukning kilowatttimmar per timme över hela perioden nov-feb.
* Fliken "Förbrukning per månad" är min förbrukning kilowatttimmar uppdelat per månad.
* Flikarna "Kostnad timpris nov|dec|jan|feb" är vad jag betalar per timme i öre.
* Och slutningen är fliken "Kostnad månad totalt" är en jämförelse mellan rörligt avtal och timprisavtal där jag ser ut att spara mellan 150-340 kr i månad på det rena elpriset.
Ser det rätt ut?
Redigerat:
Har inte öppnat filen, men en sak man får fundera på är alla dessa påslag, certifikat, osv som tillkommer. Det är tyvärr inte så enkelt som man kan tro att jämföra ett fast pris med timpris har jag märkt. En del påslag kan röra sig ganska mycket upp och ner både mellan leverantörer och från månad till månad. Så innan du byter så är nog bra om du har hyfsad marginal.
Störst nytta av timavtal kommer du ha om du kan flytta stor förbrukning. När jag jämför vår vanliga förbrukning mellan månads- och tim-avtal så skiljer det sig inte särskilt mycket, inte så det är lönt att bry sig. Men om jag flyttar produktion av varmvatten, poolvärme och liknande till billigaste timmarna så blir det märkbart, åtminstone på årsbasis.
Störst nytta av timavtal kommer du ha om du kan flytta stor förbrukning. När jag jämför vår vanliga förbrukning mellan månads- och tim-avtal så skiljer det sig inte särskilt mycket, inte så det är lönt att bry sig. Men om jag flyttar produktion av varmvatten, poolvärme och liknande till billigaste timmarna så blir det märkbart, åtminstone på årsbasis.
Jag pratade med Skellefteå kraft om alla de här tillkommande kostnaderna och enligt supporten så var antingen avgifterna procentbaserade med samma procentsats på båda avtal, eller fastna kostnader, tex månadskostnad som också det är samma, 49 kr per månad. Så det borde inte kasta om resultatet från plus till minusresultat.Tomtom79 skrev:
Har inte öppnat filen, men en sak man får fundera på är alla dessa påslag, certifikat, osv som tillkommer. Det är tyvärr inte så enkelt som man kan tro att jämföra ett fast pris med timpris har jag märkt. En del påslag kan röra sig ganska mycket upp och ner både mellan leverantörer och från månad till månad. Så innan du byter så är nog bra om du har hyfsad marginal.
Jag har elbil som jag laddar nattetid, ca 10-12 kWh per natt, i övrigt går bergvärme och vvb dygnet runt just nu. Ser framför mig att jag skulle kunna tidsstyra vvb att inte värma mellan kl 06-08 samt 16-18, men där är jag inte än och man måste också kunna räkna hem en sådan investering för att det ska vara värt.
Ok. Kan hända att det skiljer mellan olika bolag.S samuel99 skrev:Jag pratade med Skellefteå kraft om alla de här tillkommande kostnaderna och enligt supporten så var antingen avgifterna procentbaserade med samma procentsats på båda avtal, eller fastna kostnader, tex månadskostnad som också det är samma, 49 kr per månad. Så det borde inte kasta om resultatet från plus till minusresultat.
Jag har elbil som jag laddar nattetid, ca 10-12 kWh per natt, i övrigt går bergvärme och vvb dygnet runt just nu. Ser framför mig att jag skulle kunna tidsstyra vvb att inte värma mellan kl 06-08 samt 16-18, men där är jag inte än och man måste också kunna räkna hem en sådan investering för att det ska vara värt.
Kan dela lite info från vår faktura för dec-feb:
Elspot Ursprungsgranti Handelskostnad (öre)
75,24 0,61 3,79
67,10 1,12 2,55
66,64 0,70 5,70
Tillkommer ett fast vinstpåslag också på 2 öre. Som du kan se så varierar dessa påslag rejält mellan månaderna trots att spotpriset (som är ett viktat snitt för månadens timförbrukning) ligger hyfsat stabilt. Såna påslag hade vi inte när det var rörligt månadspris. När man jämför bolagen så kan det alltså påverka en del hur dessa påslag råkar bli.
Jag räknar på medelpriset av priserna från NordPool och mitt betalade medelpris (beräknat på NordPool) och är mitt betalade medelpris lägre än dygnsmedelpriset, då har jag en ytterst hög sannolikhet att tjäna på timpriser. Det har fortfarande efter tre år inte hänt att mitt beräknade medelpris är högre än det raka medelpriset så jag tjänar pengar varje månad. Månadspriserna hos leverantörerna brukar ligga en bra bit över medelpriset. De beräknade vinsterna för mig med badtunna och två elfordon ligger på runt 3000kr per år.
Man behöver inte krångla till det för att få det helt rätt, jag gjorde det i början, det räcker att man har koll på om man är på rätt sida om gränsen mellan vinst och förlust. Och gör man som jag gör ovan så slipper man krångla till det.
Man behöver inte krångla till det för att få det helt rätt, jag gjorde det i början, det räcker att man har koll på om man är på rätt sida om gränsen mellan vinst och förlust. Och gör man som jag gör ovan så slipper man krångla till det.
Och hur har du behövt anpassa elförbrukningen då ?pacman42 skrev:
Jag räknar på medelpriset av priserna från NordPool och mitt betalade medelpris (beräknat på NordPool) och är mitt betalade medelpris lägre än dygnsmedelpriset, då har jag en ytterst hög sannolikhet att tjäna på timpriser. Det har fortfarande efter tre år inte hänt att mitt beräknade medelpris är högre än det raka medelpriset så jag tjänar pengar varje månad. Månadspriserna hos leverantörerna brukar ligga en bra bit över medelpriset. De beräknade vinsterna för mig med badtunna och två elfordon ligger på runt 3000kr per år.
Är det bara värmning av badet + laddningen som du schemalägger då ?
Vi har kikat också lite på timpriser, men än så länge vet jag itne om vi skulle spara på det: Vi har två laddbara bilar, med tyvärr ganska små batterier, så oftast behöver den ena gå på ganska tidigt (senast iaf 19-tiden) för att hinna klart så man kan byta till den andra innan läggdags.
Och värme, matlagning och VVB går ju lite de tider dom går...
Logiken och beräkningarna verkar rätt.S samuel99 skrev:Igår gjorde jag en räkneövning.
Jag hämtade hem alla timpriser från [länk] för nov 2024 - februari 2025.
Detta jämförde jag sedan med att titta på totala månadsförbrukning och ta det gånger det rörliga månadspriset på [länk]
Här är min Excel: [länk]
Förklaring:
Ser det rätt ut?
I all enkelhet är det ju så att om man kan flytta sin förbrukning mer till lågpristimmar än genomsnittskunden så tjänar man på timpris.
Vi kör timpris: styr värme/VVB, ladda bil (hybrid), pool etc till lågkostnadstimmar och har sparat med detta upplägg - 2022: 5700kr, 2023: 3100kr, 2024: 1200kr
Anledningen till den lägre besparingen över år är att månadsmedelpriset i snitt per år sjunkit och därmed skillnaderna mellan en lågkostnadstimme och en snitttimme blivit mindre.
Kör du på timpris!
I normalfallet kommer det gå på ett ut med timpris - men med möjligheten att lägga viss förbrukning på lågpris.
Har man behov av förutsebart elpris kan man betala premien för fasta priser, eller om man har en förbrukning koncentrerad till morgon och tidig kväll.
Den sämsta elprismodellen rörligt pris (dvs fast pris per månad men där taxan fastställs först efter månaden har gått) förstår jag inte varför någon alls använder.
Har man behov av förutsebart elpris kan man betala premien för fasta priser, eller om man har en förbrukning koncentrerad till morgon och tidig kväll.
Den sämsta elprismodellen rörligt pris (dvs fast pris per månad men där taxan fastställs först efter månaden har gått) förstår jag inte varför någon alls använder.
Jag har bägge billaddarna i serie under natten (olika tider) och kör badtunnans uppvärmning parallellt med den ena. Jag styr min LLVP så att den har högre måltemperatur när elen är billig. Jag har bara på golvvärmen i farstu och badrummen under natten (4-6). Jag styr min FLVP så att den främst producerar varmvatten när elen är billig. Men det är elbilar och badtunna som har den stora elförbrukningen som gör att jag verkligen tjänar pengar på timpriserna.klaskarlsson skrev:
Och hur har du behövt anpassa elförbrukningen då ?
Är det bara värmning av badet + laddningen som du schemalägger då ?
Vi har kikat också lite på timpriser, men än så länge vet jag itne om vi skulle spara på det: Vi har två laddbara bilar, med tyvärr ganska små batterier, så oftast behöver den ena gå på ganska tidigt (senast iaf 19-tiden) för att hinna klart så man kan byta till den andra innan läggdags.
Och värme, matlagning och VVB går ju lite de tider dom går...
Räknade på det där för ett par månader sen och kom fram till att jag kunde tjäna några hundralappar per månad med timpris om jag levde som nu (dvs i regel laddar bilen över natten), resten av förbrukningen utspridd under dagen då vi oftast jobbar hemma.
Hade blivit betydligt billigare om all tyngre förbrukning flyttades till natten (tvätt, tork, laddning, matlagning mm) men varken frugan eller jag vill begränsa våra liv till den graden.
Hade blivit betydligt billigare om all tyngre förbrukning flyttades till natten (tvätt, tork, laddning, matlagning mm) men varken frugan eller jag vill begränsa våra liv till den graden.
Det låter ju som att jag räknat rätt då. Signat timprisavtal nu.dd88 skrev:
Räknade på det där för ett par månader sen och kom fram till att jag kunde tjäna några hundralappar per månad med timpris om jag levde som nu (dvs i regel laddar bilen över natten), resten av förbrukningen utspridd under dagen då vi oftast jobbar hemma.
Har din VVB en termostat man kan vrida på så är investeringabehovet 150krS samuel99 skrev:Jag pratade med Skellefteå kraft om alla de här tillkommande kostnaderna och enligt supporten så var antingen avgifterna procentbaserade med samma procentsats på båda avtal, eller fastna kostnader, tex månadskostnad som också det är samma, 49 kr per månad. Så det borde inte kasta om resultatet från plus till minusresultat.
Rött är elpris blått är termostat inställning (servo 40kr vridet av en wifi raspberry pico 109kr)

Logik:
https://github.com/sander-visser/py-playground/blob/main/vvb_optimizer_connected.py
Jag har inte räknat ut vad exakt jag skulle få, men jag har jämfört med fyra kollegor som har timpris och elbil som jag har. Samtliga fyra har även (i varierande skala) investerat i utrustning för smarta hem så att de kan styra mycket till tider då det är låga priser. Vi kontrollerade flera månader och mitt snittpris låg extremt nära (+/- 5%) de som hade timpris. Då jämförde vi total kostnad dvs inklusive nätavgifter, moms osv.
Då ska man även tänka på att de dels har investerat pengar i utrustning samt hela tiden måste gå och tänka på när tvättmaskin ska starta osv. Jag hade aldrig orkat med det tänket, då är jag ändå teknikintresserad.
Då ska man även tänka på att de dels har investerat pengar i utrustning samt hela tiden måste gå och tänka på när tvättmaskin ska starta osv. Jag hade aldrig orkat med det tänket, då är jag ändå teknikintresserad.
Populärt i forumet
-
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Elavtal, elpriser & elförbrukning