Du betalar ett pris som är ett snitt på hela kollektivets förbrukning. Men naturligtvis enbart din andel av energiförbrukningen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
harry73
MathiasS MathiasS skrev:
Vilka andra varor konsumerar vi som har ett varierande pris över dygnet som bestäms dag för dag och din förbrukningsprofil varierar dag för dag?
Flyg och tågbiljetter?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Flyg och tågbiljetter?
Jag vet inte, kostnaden för att transportera mig är ungefär densamma hela tiden så då tycker jag inte det är jämförbart. Det är ju det faktum att inköpspriset (elhandelsbolagets kostnad) inte är förutsägbart som har drivit fram denna modell.
 
D Daniel 109 skrev:
Du betalar ett pris som är ett snitt på hela kollektivets förbrukning. Men naturligtvis enbart din andel av energiförbrukningen.
Just det.

Så tillbaka till frågan. Hur skulle den alternativa modellen se ut om jag inte vill ha ett fast pris och inte timdebiteras?
 
Då är alternativet en elprisklubb där man betalar ett kollektivt snitt på timpriset.
Jag begriper bara inte varför man vill ha det.
Sedan finns ju förvaltade avtal som blir lite av en blandning av fast och månadsmedel.
 
D Daniel 109 skrev:
Då är alternativet en elprisklubb där man betalar ett kollektivt snitt på timpriset.
Jag begriper bara inte varför man vill ha det.
Sedan finns ju förvaltade avtal som blir lite av en blandning av fast och månadsmedel.
Ok men det är ju redan den modell vi har bara att klubben är större.

Jag ser inte problemet. En prismodell som minimerar risk för köpare och säljare är oftast en bra grej. Att priset jag betalar påverkas lite av när andra använder el ser jag inte som problematiskt. Gör man ungefär som alla andra får jag ju ändå det pris jag förtjänar så att säga. Har jag en avvikande förbrukningsprofil finns ju andra prismodeller.
 
Jag ser inte att någon risk minimeras.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C chrille-gäddan skrev:
Kan ge exempel på hur vi har det:
- Kör med timpris på elen
- Homey som hjärna i vårt hem, köptes för att styra belysning, poolpump och värme etc. på timers, men har funktionalitet för smart styrning mot elpris
- Nibe F730 FLVP med smart price adoptation
- Begränsat/spärrrar även FLVP med att den inte får använda elpatron under dagtid (så den inte bränner på och snabbt värmer upp duschvatten på morgonen när det inte behövs varmvatten förens senare)
- Styr mot 21gr inomhus, men tillåter fluktation +/- 1gr.
- Dum tvättmaskin och diskmaskin, men vi tittar på elklocka på kvällen när vi kör diskmaskin och bestämmer om vi skall starta med 1-2-3-4- eller hur många timmars fördröjning som ger körning på lägst pris under natten
- Tvättmaskin körs alltid så den är klar på morgonen (lördag och söndag morgon) samt tvättas under dagen på helgen
- Vattenburen golvvärme med betongplatta på BV och träbjälklag på ÖV
- Laddhybrid men som körs väldigt lite så ingen egentlig påverkan på vårförbrukning, men laddas på natt enligt styrning från Homey

Från augusti förra året och under vintern har vi styrt NIBE FLVP hårt mot elpris, men slår även på extra VV när vi vet att förbrukningen blir högre oavsett vad elpriset är.

FLVP bunkrar värme i betongplattan under natten, huset är 22 gr när vi vaknar och sen svalnar huset under dagen och är ca 20 gr när vi lägger oss.

Vår styrning är automatisk och inget vi behöver lägga oss i.
Vi har visserligen batteri till solceller som delvis hjälper till då vi laddar på natten och använder/säljer på dagen.

Dock rensar jag för effekten från batteri så ligger vi ca 30% under månadsmedelpris sedan augusti, på i princip ingen reell uppofring av kvalitet, dock en viss ökad medvetenhet.
Hur mycket sparar du på dessa inställningar?
Tänk på att risken för legionella ökar desto lägre temperatur man har på vattnet. Det kan vara värt att köra på inställningen som är för att motverka legionella. Men man kan ofta lägga in tid för när den ska gå igång, så då är det smart att köra den på på morgonen. Lite varmare vatten är inte fel om det ska stå utan uppvärmning under dagen.
 
Min statistik i SE3 sedan hösten är denna:

Månad ; Medelpris ; Månadspris ; mitt pris (viktat) ; Nattpris 0-6 ; Lunchpris (solel, viktat)
Sep-22 ; 160,67 ; 248,26 ; 148,91
Okt ; 80,73 ; 98,49 ; 62,59
Nov ; 130,88 ; 160,26 ; 129,12
Dec ; 302,68 ; 301,08 ; 287,93
Jan-23 ; 92,57 ; 111,68 ; 82,45 ; 52,02 ; 115,55
Feb ; 82,53 ; 100,52 ; 73,85 ; 55,85 ; 90,15
Mar ; 80,51 ; 98,49 ; 73,23 ; 55,14 ; 80,77
Apr ; 68,68 ; 84,73 ; 63,34 ; 59,50 ; 63,74

Att använda el på nätterna är bra. Att använda el när solen skiner starkt är bra. Kan man göra det så är timtaxa bra. Jaq styr elbilsladdning och varmvatten i första hand, till viss del värme också.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag håller mig till fast pris. Då vet jag vad det kommer att kosta.
Jag betalar för tryggheten.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur mycket sparar du på dessa inställningar?
Tänk på att risken för legionella ökar desto lägre temperatur man har på vattnet. Det kan vara värt att köra på inställningen som är för att motverka legionella. Men man kan ofta lägga in tid för när den ska gå igång, så då är det smart att köra den på på morgonen. Lite varmare vatten är inte fel om det ska stå utan uppvärmning under dagen.
Legionella körning körs var 14e dag. Den pillar jag inte på
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ska du optimera för elpris värmer du sannolikt upp varmvattnet över 60grader dagligen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ska du optimera för elpris värmer du sannolikt upp varmvattnet över 60grader dagligen.
Precis, legionellakörning varje dag. :cool:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
borpålandet
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du får inte laga mat innan kl. 19
matlagning är småpotatis jämfört med elbilen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
borpålandet borpålandet skrev:
matlagning är småpotatis jämfört med elbilen.
Tja, det tar längre tid att ladda elbilen än att koka potatis. Tyvärr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.