stensäter skrev:
Varför ? Den enda skillnaden blir ju den rörliga delen av det totala elpriset, alla fasta kostnader blir samma i båda typfallen och man kan ju inte undvika fasta kostnader även om man inte förbrukar något alls. Bara om man förbrukar så mycket mer eller mindre att man kan/måste byta huvudsäkring skulle det bli skillnad. Elpriset kan visserligen gå upp i framtiden, men snittpriset de senaste ca 15 åren ligger bara ca 5 öre högre än priset i år.
Förvisso, men det finns ju i alla fall en avgift på nätdelen som borde tas med, överföringsavgiften, den betalas ju per kWh och är inte helt obetydlig, hos Vattenfall just nu ca 32öre/kWh.

Gällande elpriset i framtiden så tror jag vi kommer se en betydligt högre uppgång än 5 öre i snitt de kommande 15 åren... Men det är en annan diskussion.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
bjornligan skrev:
Skulle vara intressant att se dom siffrorna/kalkylationen där ett nytt hus som har ett krav på sig kan minska 10000kwh i uppvärmning med hjälp av värmepump/ftx kontra en flvp. Då ett 200kvm hus får max förbruka 11000kwh på ett år. Så om flvp drar max för att vara laglig så kom du ner till 1000kwh med bergvärme. Jag säger inte att du räknat fel men tillåt mig tvivla
Om jag förstått allt rätt så är du rätt på det. Nu gjordes ju energiberäkningen på just bergvärme + ftx. Vi klarade inte möta boverkets krav på energiförbrukning med en FLVP. Dvs vi var över de 11000kWh som du nämner. Jag utmanade dock aldrig det konstaterandet och har inte funderat närmare på det, detta då jag direkt var såld på FTX+BV av komfortskäl. Golvvärme i hela huset, luft utifrån som värms upp innan den blåses in i huset. När jag tänder braskaminen stiger temperaturen på någon timme från ca 22 till ca 24-5 grader i de stora öppna rummen. Härligt.

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
När man läser här är det ju sällan som det byggs hus med mindre boarea än ca 200 kvm.
Själv bor jag och min fru på 108 kvm.
Varför bor vi inte på 50 kvm, vilket skulle ge halva uppvärmningskostnaden?
Håller delvis med dig.

Men uppvärmningskostnaden är inte direkt proportionell mot boarean.
Ett dubbelt så stort hur drar inte dubbelt så mycket energi.
Det beror tex på att den omgivande arean inte ökar med 100% (betydligt mindre) om boarean ökar med 100%.

Därför gynnas idag stora hus eftersom bestämmelserna sätter gränser för max kWh/år mer m².
Det blir lättare att hålla ner den förbrukade årseffekten per boarea om husen görs större.

Jag jobbar på vattenfall så jag kanske är partisk i denna fråga......

Mer el åt folket.

Ur miljösynpunkt vet jag inte vad som anses bäst, eluppvärmning eller eldning med förnyelsebar material (ved).

olaeklund skrev:
...
Messa mig om du vill ha mer info - som privatperson till privatperson.
Var hittar man dessa energideklarationer?
De borde ju vara offentliga handlingar, och inte gömda bakom dina mess.

Huddingebo skrev:
...
Därför gynnas idag stora hus eftersom bestämmelserna sätter gränser för max kWh/år mer m².
Det blir lättare att hålla ner den förbrukade årseffekten per boarea om husen görs större.
Alltså "gynnas" byggandet av stora hus, vilket sålunda motverkar syftet med energisparandet :confused:

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
B
Sätt in FTX och en luft/vatten, bergvärmen är ju borrningen som är dyrare och inte kostar det 100000.

Eller FTX och elpanna (med vattenburen lågtempvärme) men då kanske du kommer över boverkets normer?

FLVP har ju hälften av kanalerna som behövs för FTX. Men du kommer slippa att det blåser in osv, huset blir mycket mer stabilt mot väder så att säga jämfört med väggventiler.

Gör kalkylen så att du sätter FTX, sen utifrån det så ser du på hur du vill värma. FLVP är ju elvärme, för du kan ju bara återvinna en viss del, du måste alltid tillsätta värmre i form av el.. och då kan du lika gärna göra det med en elpanna..

Många missförstånd när det gäller bergvärme.

Borrhål 200 meter kostnad cirka 55000 klarar normalt en villa på 200m2. Vi borrade senast 160 m för 33000, priserna varierar.

Borrhålet slits inte. Vad man får är en gradvis sänkning av temperaturen i hålet de första åren tills status quo uppnås.
Men det kommer att ge ungefär lika mycket energi. Borrhålet håller husets livslängd eller mer.
Förra århundradet borrade man grunt då man bara avsåg att stötta uppvärmningen. På 2000.talet har vi fått bättre värmepumpar med högre COP och man försöker nu täcka 95-100% av uppvärmningen med borrhålet.
Därför behövs ofta tilläggsborrning när ny värmepump installeras där det redan finns bergvärme.

Borrhålen förläggs med 20 meters avstånd och interfererar då inte med varandra.

Det finns också jordvärme med nedgrävd slang och luft/vatten.pumpar som inte kräver borrning eller grävning.
Varje fastighet har sina egna förutsättningar.

Återbetalningstiden beror på förbrukning och typ av hus. Vår installation betalade sig på 7 år,
Det näst bästa med bergvärme är besparingen. Det bästa är komfortökningen.

• Gilla
KrilleBygg och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Var hittar man dessa energideklarationer?
De borde ju vara offentliga handlingar, och inte gömda bakom dina mess.
De finns på Boverket under deras sökfunktion.
Vi har 20 gubbar som bara jobbar med energideklarationer och balansberäkningar så jag vet inte vad du menar.

• Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
FLVP och luft-vatten räcker oftast inte utan måste kompletteras med elpatron (i södra Sverige funkar det). Nya BVP med inverterstyrd kompressor klarar hela behovet även i Norrland. Minns jag inte helt fel är max effekt för uppvärmning med el enligt BBR ca 6kW för ett nybygge i mellansverige.

Vi kommer att bygga med BVP och FTX för luftkomfort. Har gjort energiberäkningen och vi hamnar på 22kWh/m2.( IVT Geo312C och Heru 100, 180m2 A-temp.)

Nu är väl elpriset lite dyrare än 1 kr/ kvm. Det kan också finnas andra fördelar med det dyrare huset. Tex ett tätare hus= mindre drag.
Inte lika mycket insläpp av varm luft på sommaren och inte så stort utsläpp av varm lut på vintern. Får du golvvärme? Oerhört behagligt. Personligen vill jag inte vara utan det. Medger det dyrare huset ändå större fönsterpartier? Ljusinsläpp är inte att förakta.

Redigerat:
Jehu skrev:
Borrhålet håller husets livslängd eller mer.
Intressant tråd! Men en fråga bara...

Har hus en livslängd? Vad är den? Det känns som att så länge det bor någon som underhåller huset i det så håller de flesta gamla hus "hur länge som helst", men jag kanske har fel?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Flyttade in i mitt nybyggda hus i våras.
När vi var i planeringsstadiet för det så satt vi också o vägde std FLVP mot BVP+FTX, kommer inte ihåg siffrorna exact, men enligt energiberäkningarna och dagens elpris räknade jag då på att det skulle ta 50-55år att spara tillbaks prisskillnaden på runt 100.000:- som husleverantören ville ha för att byta upp sig till BVP+FTX. Det går inte att motivera ekonomiskt.

Satt o velade fram o tillbaks länge, det som till slut tog beslutet åt mig var att en bekant till mig som är borrare informerade mig att de fått sätt 60m foderrör på en fastighet inte långt ifrån min när de borrade nyligen, tydligen rätt dåligt berg här omkring.

Kompromissade då med mig själv och valde tilluftsmodul med förvärmning till FLVP, då får man ju iaf tilluftskanalerna dragna i huset för en betydligt mindre summa. Man slipper de äckliga tilluftsventilerna i väggarna o allt ont de drar med sig, plus att det är ju i ett senare skede busenkelt att sätta in ett FTX aggregat om/när man byter värmekälla.

Vem vet hur elpriserna utvecklas under de 10-15-20? som min FLVP håller? Vem vet vilken teknik som finns tillgänglig då? Det kan vi bara spekulera i.

Som elpriserna är idag och den teknik som finns tillgänglig för stunden så är mitt tips att iaf räkna på FLVP+tilluftsmodul.

Givetvis spelar även husets geografiska läge in, ju längre norr ut man kommer desto mer intressant blir ju BVP+FTX

olaeklund skrev:
Om du slutar kladda i allas inlägg så hade trådarna varit mer till hjälp för de som har frågor.
Om du istället hade sökt själv så hade du hittat dem på Boverket under deras sökfunktion.
Vi har 20 gubbar som bara jobbar med energideklarationer och balansberäkningar så jag vet inte vad du menar.
Tuff morgon?

Jag följde dina instruktioner och sökte på boverket efter energideklarationer och balansräkningar.
Som man kunde misstänka så gav sökning på balansräkning träff på årsredovisning... (iaf de 10 första).
Energideklarationer gav inget av intresse.

Vad jag skulle vilja veta är statistik över faktiska förhållanden för svenska småhus. Du indikerade i ett tidigare inlägg att den faktiska förbrukningen skiljer sig från den beräknade, (för nya hus utgår jag från). Detta är intressant.
Finns det någon statistik eller sammanställning över denna typ av uppgifter?
Jag hittar bara sökfunktion fastighet för fastighet...

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
olaeklund skrev:
Om du slutar kladda i allas inlägg så hade trådarna varit mer till hjälp för de som har frågor.
Om du istället hade sökt själv så hade du hittat dem på Boverket under deras sökfunktion.
Det är faktisk utsvävningar och tilläggsfrågor/-information som gör många trådar värd att läsa. Och när ts redan fått sitt svar till 90 % på sida ett gör det bara gott om vi får mer information om ett ämne.
Att bara ge ts svar på den specifika frågan hjälper ofta inte så många andra.

Jag hade tex tänkt att fråga om ditt tidigare inlägg där du berättar om att du utför både energibalansberäkningar och energideklarationer (hur väl stämmer de med varandra?), men det är nog bäst jag låter bli.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.