wittsjo skrev:
Jag var igenom samma kalkyl när jag projekterade mitt hus på ca 200kvm. Men prisskillnaden var inte 300tkr.
Bergvärme var ca 100tkr dyrare än FLVP.
FTX ca 50tkr dyrare än vanlig vent el FLVPvent.

För mitt hus på strax över 200kvm var dock skillnaden i energiföbrukning mycket högre än de talen du har trots att jag bor i södra delen av landet. För mitt mycket välisolerade hus var skillnaden i energiförbruning för uppvärmning ca 12tkr per år, dvs en payback utan ränta på 150/12=ca 12-13 år. (Om jag minns rätt var det 6 vs 16tkWh)

Beslutet blev sedan enkelt med tanke på komfort med FTX, möjlighet att kyla på sommaren etc.
I efterhand är jag väldigt nöjd med detta.
Skulle vara intressant att se dom siffrorna/kalkylationen där ett nytt hus som har ett krav på sig kan minska 10000kwh i uppvärmning med hjälp av värmepump/ftx kontra en flvp. Då ett 200kvm hus får max förbruka 11000kwh på ett år. Så om flvp drar max för att vara laglig så kom du ner till 1000kwh med bergvärme. Jag säger inte att du räknat fel men tillåt mig tvivla

Nja, det var en montör från NIBE här och alla ventiler är inställda, så jag vet inte.
Nu är det som det är och vi får leva med det.
Ett annat problem är när tempen stiger ute till t ex 25 grader eller mer under några dagar,
då stänger pumpen av och det märker man inte på sommaren förrän man ska ha varmvatten.
Nibe fattar inget eller vill inte fatta, vad vet jag. Dom har inte varit här i alla fall.

Utasja skrev:
Nja, det var en montör från NIBE här och alla ventiler är inställda, så jag vet inte.
Nu är det som det är och vi får leva med det.
Ett annat problem är när tempen stiger ute till t ex 25 grader eller mer under några dagar,
då stänger pumpen av och det märker man inte på sommaren förrän man ska ha varmvatten.
Nibe fattar inget eller vill inte fatta, vad vet jag. Dom har inte varit här i alla fall.
Låter som en felinställning, att uppvärmningen av varmvatten skulle sluta vid 25 grader, annars hade ju alla klagat på samma sak

MoggeW skrev:
Jag skulle räkna med ett elpris(totalpris) på närmare 1,5kr/kWh för att få med abbongemangsavgifter, nätavgifter, elcertifakt, överföringsavgifter osv.
Då blir det 78 år istället för 118 år att räkna hem det! ;)

Vi hade samma funderingar själv när vi skulle välja till vårat kommande nybygge med Eksjöhus, prisskillnaden där skulle landa på runt 130000kr och vi valde FLVP istället för BVP + FTX.
Varför ? Den enda skillnaden blir ju den rörliga delen av det totala elpriset, alla fasta kostnader blir samma i båda typfallen och man kan ju inte undvika fasta kostnader även om man inte förbrukar något alls. Bara om man förbrukar så mycket mer eller mindre att man kan/måste byta huvudsäkring skulle det bli skillnad. Elpriset kan visserligen gå upp i framtiden, men snittpriset de senaste ca 15 åren ligger bara ca 5 öre högre än priset i år.

Det är ju rätt sanslöst att man då lägger enorma summor på bergvärme när den som investerar i detta aldrig kommer ha tillbaka pengarna under sin livstid, kontra frånluftsvärmepump....galet.

Komforten med bergvärme och ftx kontra flvp är ju alltid något. Och 200kvm på dagens flvp är väll på gränsen eller?

Svärfar borrade bergvärme 1998, ifjol fick han borra djupare pga hålet inte gav lika bra med effekt. Sen avtar väl effekten i bergvärme om tex grannarna också kör bergvärme?

Har du rätt till ROT eller något bidrag från energimyndigheten vid installation av värmekälla/värmesystem?

earlo skrev:
Husets storlek ska vara den samma. Dock används olika byggsystem och entreprenadformer. Då det är säkert där en stor skillnad ligger också.
...
Största "boven" i Sverige när det gäller bostäders energiförbrukning är väl att vi bygger och bor så stort!

När man läser här är det ju sällan som det byggs hus med mindre boarea än ca 200 kvm.
Själv bor jag och min fru på 108 kvm.
Varför bor vi inte på 50 kvm, vilket skulle ge halva uppvärmningskostnaden?
Nog hade det räckt för en gumma och en gubbe?

Hur bodde de förr, när gamle bonden och hans fru flyttade ut i undantagsstugan,
och äldste sonen tog över gården?

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Men hur tänker man vad gäller livslängd? Idag är väl själva tanken till flvp och bergvärme i rostfritt material.
Vill man ens ha en bergvärmeanläggning som är 40 år gammal med tanke på teknikutveckling osv?
Samma sak när en kollega på jobbet sa att de köpt en tvättmaskin för en hutlös summa. "Den håller i 25 år..." Själv sa jag att jag vill inte ens ha en tvättmaskin som är 25 år, teknikutvecklingen gör ju att man vill ha nya coola funktioner och effektivare och därmed byter man oftare. Sen kommer väl nån miljönisse och tycker detta är illa men konsumtionssamhället bygger på att vi köper och byter prylar allt oftare.

Redigerat:
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Största "boven" i Sverige när det gäller bostäders energiförbrukning är väl att vi bygger och bor så stort!

När man läser här är det ju sällan som det byggs hus med mindre boarea än ca 200 kvm.

men skit i det nu..

• Gilla
Duttarmajster
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:

Fast kraven på nyproduktion är väl på energianvändning/m2, alltså är det bättre att bygga stort så att andelen yttervägg minskar i förhållande till innerytan...

helrob skrev:
Fast kraven på nyproduktion är väl på energianvändning/m2, alltså är det bättre att bygga stort så att andelen yttervägg minskar i förhållande till innerytan...
men om innerytan växer blir väl väggarna också längre?

Rolle85 skrev:
men om innerytan växer blir väl väggarna också längre?
Ja men inte med samma procent.

Ta ett hus med 10*10 meter, det ger omkretsen på ytterväggarna på 40m.
Ett hus på 10*20 meter, det ger omkretsen på ytterväggarna på 60 m.

Ytterväggens omkrets ökar med 50% medans arean på huset ökar 100%

• Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Som svar på din fråga så tänker du rätt, ja!
Men förbrukningen stämmer inte. Siffrorna är kopplade till teori och kommunernas krav.
Vi gör cirka 7000 energideklarationer på småhus per år och gör energibalansberäkningar på cirka 200 hus per år.
Ta siffrorna med en nypa salt. Verklig förbrukning är inte samma sak som det du har fått presenterat för dig.
Du kommer att hamna på cirka 45-60 kWh/m2 per år med bergvärme och cirka 80-90 med en frånluftsvärmepump.
Det finns många anledningar till att välja det ena eller det andra. Eller varför inte luft/vatten som idag har extrema SCOP på sydligare breddgrader.
Messa mig om du vill ha mer info - som privatperson till privatperson.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.