17 833 läst · 43 svar
18k läst
43 svar
Jämförelse luft/vattenvärmepumpar - 5 av 13 är ett bra val
6 meter är inte särskilt långt. Det går att ha betydligt längre än så.
Har man en split-variant med kylmedia mellan inne- och utedelen så får man ta hänsyn till rörlängden och fylla på mer kylmedia i samband med installationen. Är det vatten mellan inne- och utedelen så är det bara att anpassa rördimensionen så man får tillräckligt flöde.
Har man en split-variant med kylmedia mellan inne- och utedelen så får man ta hänsyn till rörlängden och fylla på mer kylmedia i samband med installationen. Är det vatten mellan inne- och utedelen så är det bara att anpassa rördimensionen så man får tillräckligt flöde.
Och se till att det är välisolerat!useless skrev:6 meter är inte särskilt långt. Det går att ha betydligt längre än så.
Har man en split-variant med kylmedia mellan inne- och utedelen så får man ta hänsyn till rörlängden och fylla på mer kylmedia i samband med installationen. Är det vatten mellan inne- och utedelen så är det bara att anpassa rördimensionen så man får tillräckligt flöde.
Det är isoleringen som gör jobbet för att inte köldmediet skall ändra temperatur för mycket. Hellre extra rörisolering än för lite.
Tackar för svaren med utedelen 6 meter ifrån.
En liten parentes är att grannens garage delar vägg med min yttervägg (radhus) så planen är att öka tjockleken på innerväggen med 95mm.
Dottens rum blir lite mindre...
Finns det någon risk för oljud i rören tro?
Eller är det viktigast att avskärma utedelen mot fönstret (utan att påverka luftcirkulationen)?
En liten parentes är att grannens garage delar vägg med min yttervägg (radhus) så planen är att öka tjockleken på innerväggen med 95mm.
Dottens rum blir lite mindre...
Finns det någon risk för oljud i rören tro?
Eller är det viktigast att avskärma utedelen mot fönstret (utan att påverka luftcirkulationen)?
Nu kan jag bara svara för den Mitsib..mitsubih...mitsub.... värmepumpen vi har och innedelen väser såklart ibland när den värmer (plus fläkten), till exempel när trycket ändras hit och dit. Mer vanligt när det är nära opimal temperatur och den bara går på lågfart, samt när den startar upp och avfrostar.M molndal skrev:Tackar för svaren med utedelen 6 meter ifrån.
En liten parentes är att grannens garage delar vägg med min yttervägg (radhus) så planen är att öka tjockleken på innerväggen med 95mm.
Dottens rum blir lite mindre...
Finns det någon risk för oljud i rören tro?
Eller är det viktigast att avskärma utedelen mot fönstret (utan att påverka luftcirkulationen)?
I övrigt är den jäkligt tyst.
VI har ledningarna direkt in så kan inte svära på att inget hörs från själva rören mentvivlar på att du blir störd.
Likaså är den uteenhet vi har löjligt tyst. Visste att den var bra men blev överraskad. Normalt lättare trafikbrus vi har (bor inte i stad eller vid högtrafikerad väg) dränker effektivt det mesta och även när pumpen går på max med maxfläkt så hörs den knappt några meter bort.
Pumpen vi har i sommarstugan, en Daikin, den fläkten väsnas dock, påtagligt mycket jämfört med den hemma. Inte själva motorn liksom utan bara luftströmmen så den hemmavid har man uppenbarligen lyckats designa extremt aerodynamiska fläktblad.
Tack för svarX Xanthopteryx skrev:Nu kan jag bara svara för den Mitsib..mitsubih...mitsub.... värmepumpen vi har och innedelen väser såklart ibland när den värmer (plus fläkten), till exempel när trycket ändras hit och dit. Mer vanligt när det är nära opimal temperatur och den bara går på lågfart, samt när den startar upp och avfrostar.
I övrigt är den jäkligt tyst.
VI har ledningarna direkt in så kan inte svära på att inget hörs från själva rören mentvivlar på att du blir störd.
Likaså är den uteenhet vi har löjligt tyst. Visste att den var bra men blev överraskad. Normalt lättare trafikbrus vi har (bor inte i stad eller vid högtrafikerad väg) dränker effektivt det mesta och även när pumpen går på max med maxfläkt så hörs den knappt några meter bort.
Pumpen vi har i sommarstugan, en Daikin, den fläkten väsnas dock, påtagligt mycket jämfört med den hemma. Inte själva motorn liksom utan bara luftströmmen så den hemmavid har man uppenbarligen lyckats designa extremt aerodynamiska fläktblad.
Lutar år Mitsubishi eller Termia då den tänkta firman har service agenturen för dem.
Man kunde ju önska att alla tillverkare var tvungna att redovisa effekten & COP vid även -15C (både 35 & 55C framledning).
Nu redovisar många som lägst vid -7C vilket betyder att det är svårt att gissa vad pumpen orkar med när det blir kallt.
Nu redovisar många som lägst vid -7C vilket betyder att det är svårt att gissa vad pumpen orkar med när det blir kallt.
Du såg inte att hela tråden handlar om luft/vatten värmepumpar?B Björn_66 skrev:
Där är det sällsynt att man kör med antifrys.
Thermia Athena?
Finessen är väl att det kan vara i princip samma pump (innedel) oavsett berg, ytjord eller luft som värmen kommer ifrån (om jag fattat saken rätt).
Alltså man kör brine i utedelen, ytjordslingan eller borrhålet.
Jag gissar bara
Finessen är väl att det kan vara i princip samma pump (innedel) oavsett berg, ytjord eller luft som värmen kommer ifrån (om jag fattat saken rätt).
Alltså man kör brine i utedelen, ytjordslingan eller borrhålet.
Jag gissar bara
Ja, en av tankarna med Atria-serien var att det skulle vara ett modulärt system där man kunde koppla på olika saker. Jag antar att det blev för dyrt och för små konkurrensfördelar så man la ner det projektet.
Jag har en panasonic, och även den rekommenderar tillverkaren brine med växling mot radiatorkretsen. Men när jag pratade med försäkringsbolaget så sa dem att det inte var praxis med brine i luft vatten vp, men att det var ovanligt med frysskador.
Jag tog i alla fall en kalkylerad risk med vatten i tören utomhus: billigare installation, bättre prestanda. Vi har stabilt elnät och är hemma mycket, jag kan förmodligen tömma den på vatten om det blir ett långt strömavbrott vintertid. Tror risken för sönderfrysning är acceptabel.
Jag tog i alla fall en kalkylerad risk med vatten i tören utomhus: billigare installation, bättre prestanda. Vi har stabilt elnät och är hemma mycket, jag kan förmodligen tömma den på vatten om det blir ett långt strömavbrott vintertid. Tror risken för sönderfrysning är acceptabel.
Instämmer.L Lilllen skrev:Blev glad när jag började läsa detta.
Perfekt! Ett försäkringsbolag har ju jättekoll på hur hållbara grejer är och kostnader att fixa dem! det man vill få med i uppställningen är ju typ hur ofta fel uppträder hos varje märke inom 5 år, inom 10 år osv. Samt hur mycket det kostar att laga dem. Det är även detta texten antyder att man kommer få veta, men icke… Eller har jag missat något?
Men mitt försäkringsbolag hade ingen sådan statistik och jag vet inte om tillverkarna får någon återkoppling från försäkringsbolagen eller om dom får återkoppling och det kostar för lite för tillverkaren att analysera och förbättra konstruktionen.
Min pump köpt och installerad 2020 pajade i januari i år när det var som kallast vilket innebar att jag körde på elpatron 1 månad när det var som kallast och kylteknikern hade lååånngggg väntelista(var tydligen inte ensam om att ha problem med värmepumpens kompressor).
Och försäkringen täcker inte den extrakostnaden för el när värmepumpen hade COP=1..😠