6 meter är inte särskilt långt. Det går att ha betydligt längre än så.
Har man en split-variant med kylmedia mellan inne- och utedelen så får man ta hänsyn till rörlängden och fylla på mer kylmedia i samband med installationen. Är det vatten mellan inne- och utedelen så är det bara att anpassa rördimensionen så man får tillräckligt flöde.
 
  • Gilla
Monteras
  • Laddar…
X
useless useless skrev:
6 meter är inte särskilt långt. Det går att ha betydligt längre än så.
Har man en split-variant med kylmedia mellan inne- och utedelen så får man ta hänsyn till rörlängden och fylla på mer kylmedia i samband med installationen. Är det vatten mellan inne- och utedelen så är det bara att anpassa rördimensionen så man får tillräckligt flöde.
Och se till att det är välisolerat!
Det är isoleringen som gör jobbet för att inte köldmediet skall ändra temperatur för mycket. Hellre extra rörisolering än för lite.
 
  • Gilla
Monteras
  • Laddar…
Tackar för svaren med utedelen 6 meter ifrån.
En liten parentes är att grannens garage delar vägg med min yttervägg (radhus) så planen är att öka tjockleken på innerväggen med 95mm.
Dottens rum blir lite mindre...
Finns det någon risk för oljud i rören tro?
Eller är det viktigast att avskärma utedelen mot fönstret (utan att påverka luftcirkulationen)?
 
X
M molndal skrev:
Tackar för svaren med utedelen 6 meter ifrån.
En liten parentes är att grannens garage delar vägg med min yttervägg (radhus) så planen är att öka tjockleken på innerväggen med 95mm.
Dottens rum blir lite mindre...
Finns det någon risk för oljud i rören tro?
Eller är det viktigast att avskärma utedelen mot fönstret (utan att påverka luftcirkulationen)?
Nu kan jag bara svara för den Mitsib..mitsubih...mitsub.... värmepumpen vi har och innedelen väser såklart ibland när den värmer (plus fläkten), till exempel när trycket ändras hit och dit. Mer vanligt när det är nära opimal temperatur och den bara går på lågfart, samt när den startar upp och avfrostar.
I övrigt är den jäkligt tyst.
VI har ledningarna direkt in så kan inte svära på att inget hörs från själva rören mentvivlar på att du blir störd.
Likaså är den uteenhet vi har löjligt tyst. Visste att den var bra men blev överraskad. Normalt lättare trafikbrus vi har (bor inte i stad eller vid högtrafikerad väg) dränker effektivt det mesta och även när pumpen går på max med maxfläkt så hörs den knappt några meter bort.

Pumpen vi har i sommarstugan, en Daikin, den fläkten väsnas dock, påtagligt mycket jämfört med den hemma. Inte själva motorn liksom utan bara luftströmmen så den hemmavid har man uppenbarligen lyckats designa extremt aerodynamiska fläktblad.
 
  • Gilla
  • Haha
Erik_91 och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Nu kan jag bara svara för den Mitsib..mitsubih...mitsub.... värmepumpen vi har och innedelen väser såklart ibland när den värmer (plus fläkten), till exempel när trycket ändras hit och dit. Mer vanligt när det är nära opimal temperatur och den bara går på lågfart, samt när den startar upp och avfrostar.
I övrigt är den jäkligt tyst.
VI har ledningarna direkt in så kan inte svära på att inget hörs från själva rören mentvivlar på att du blir störd.
Likaså är den uteenhet vi har löjligt tyst. Visste att den var bra men blev överraskad. Normalt lättare trafikbrus vi har (bor inte i stad eller vid högtrafikerad väg) dränker effektivt det mesta och även när pumpen går på max med maxfläkt så hörs den knappt några meter bort.

Pumpen vi har i sommarstugan, en Daikin, den fläkten väsnas dock, påtagligt mycket jämfört med den hemma. Inte själva motorn liksom utan bara luftströmmen så den hemmavid har man uppenbarligen lyckats designa extremt aerodynamiska fläktblad.
Tack för svar
Lutar år Mitsubishi eller Termia då den tänkta firman har service agenturen för dem.
 
Man kunde ju önska att alla tillverkare var tvungna att redovisa effekten & COP vid även -15C (både 35 & 55C framledning).
Nu redovisar många som lägst vid -7C vilket betyder att det är svårt att gissa vad pumpen orkar med när det blir kallt.
 
B Björn_66 skrev:
Förstår inte frågan. Alla delar skall ha någon form köldmedium i kylkretsen. Och alla ev rör utomhus skall ha antifrys i sig. T ex har min slang ner i backen till bergvärmepumpen 30% alkohol för att inte frysa.
Du såg inte att hela tråden handlar om luft/vatten värmepumpar?

Där är det sällsynt att man kör med antifrys.
 
L lat skrev:
Du såg inte att hela tråden handlar om luft/vatten värmepumpar?

Där är det sällsynt att man kör med antifrys.
Min Thermia Atria luft/vatten har "brine" till utedelen.
 
Ja, men den modellen är ganska ensam om den lösningen och det verkar inte ha blivit någon uppföljning i senare Thermiamodeller.
 
Thermia Athena?
Finessen är väl att det kan vara i princip samma pump (innedel) oavsett berg, ytjord eller luft som värmen kommer ifrån (om jag fattat saken rätt).
Alltså man kör brine i utedelen, ytjordslingan eller borrhålet.
Jag gissar bara:D
 
  • Wow
Christer G.V.
  • Laddar…
Ja, en av tankarna med Atria-serien var att det skulle vara ett modulärt system där man kunde koppla på olika saker. Jag antar att det blev för dyrt och för små konkurrensfördelar så man la ner det projektet.
 
B
Jag har en panasonic, och även den rekommenderar tillverkaren brine med växling mot radiatorkretsen. Men när jag pratade med försäkringsbolaget så sa dem att det inte var praxis med brine i luft vatten vp, men att det var ovanligt med frysskador.

Jag tog i alla fall en kalkylerad risk med vatten i tören utomhus: billigare installation, bättre prestanda. Vi har stabilt elnät och är hemma mycket, jag kan förmodligen tömma den på vatten om det blir ett långt strömavbrott vintertid. Tror risken för sönderfrysning är acceptabel.
 
D Dilato skrev:
Min Thermia Atria luft/vatten har "brine" till utedelen.
Men det är fortfarande sällsynt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.