G GoGetLost skrev:
Mitsubishi då? :rolleyes: Dåligt test får jag nog allt säga
Mitsubishi är ju inte ens värd att nämna,usla maskiner
 
  • Haha
Krokben och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Eller har jag missat något?
Nej, inget som står vare sig i artikeln här eller i Folksams rapport.
Rapporten/jämförelsen fortsätter de jämförelser som Folksam gjort tidigare, bortsett från att det nu är bara databladsjämförelser...och inga riktiga jämförande tester under jämförbara förhållanden och med relevanta mätdata.

Utifrån artikeln, som huvudsakligen tycks fokusera på det som alla datablad och andra simpla jämförande tester totalt saknar, nämligen kvalitet/hållbarhet och driftskostnader över hela livscykeln, så blir man förledd att tro att den nya jämförelsen tar med sådana saker, men icke.

Det enda man får veta är att Folksam tycks acceptera att bli gravt och skändligen uppskörtade med priser som till och med får Ahlsells sanslösa prislista att framstå som moderat...
 
  • Gilla
  • Ledsen
n_sandstrom och 5 till
  • Laddar…
B bjulla skrev:
Mitsubishi är ju inte ens värd att nämna,usla maskiner
Haha :crysmile: Absolut inte men okej :cool:
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
D daVinci skrev:
15 kSEK för att byta fläktlager låter helt sanslöst. Måste vara fel. Även om resa räknas in.

Jag har gjort det på en utedel tidigare. Tog inte lång stund. Var faktiskt ganska enkelt. (Jag är teoretiker).
Möjligen var det speciellt enkelt på min maskin, men jag ser inte varför någon skulle göra det svårare.
Lagret var ett 50 kr standardlager som säljs på Biltema.
Nja. Då vet jag inte vad du har för något i din. Jag försökte på alla sätt och vis öppna upp för att komma åt lagret innuti på Ecodan. Jag hade turen att få en dålig batch av fläktlager på två enheter. Det gick på garantin. De är helkapslade och det gick inte att komma åt att byta enbart lagret trots två försök.
 
B bjulla skrev:
Mitsubishi är ju inte ens värd att nämna,usla maskiner
Men bland de största på marknaden....och populära bland de som har dem...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hade gärna sett COP tydligt redovisat istället för något otydligt redovisat med procentuella intervall som baseras på något, typ ... Eller så är jag bara blind?
Skulle jag välja mellan olika typer av VP vill jag ju se vad COP är, inte något luddigt, relativt andra pumpar av samma typ.
Fö tjänade jag brutalt bra på min bergvärme (som saknar fläkt utsatt för väder och vind) i vinter :)
Och den ger mig nästan gratis kyla på sommaren!
 
Slår gärna ett slag för Ecozon, den är heller inte med ;/
 
X
D daVinci skrev:
15 kSEK för att byta fläktlager låter helt sanslöst. Måste vara fel. Även om resa räknas in.

Jag har gjort det på en utedel tidigare. Tog inte lång stund. Var faktiskt ganska enkelt. (Jag är teoretiker).
Möjligen var det speciellt enkelt på min maskin, men jag ser inte varför någon skulle göra det svårare.
Lagret var ett 50 kr standardlager som säljs på Biltema.
En del pumpar går inte att byta lager på utan du måste byta hela fläktmotorn, och på vissa även fläktbladen då paketet är balanserat i ett stycke.
 
  • Gilla
ninne45
  • Laddar…
M molndal skrev:
Men bland de största på marknaden....och populära bland de som har dem...
Ja japansk massproduktion ,nä rena dyngan.Hade Mitsubishi i förra kåken,de bör pumpen 4 ggr utan nåt större resultat.
 
X
B bjulla skrev:
Ja japansk massproduktion ,nä rena dyngan.Hade Mitsubishi i förra kåken,de bör pumpen 4 ggr utan nåt större resultat.
Du måste haft otur.
M gör ju skitbra saker.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Nja. Då vet jag inte vad du har för något i din. Jag försökte på alla sätt och vis öppna upp för att komma åt lagret innuti på Ecodan. Jag hade turen att få en dålig batch av fläktlager på två enheter. Det gick på garantin. De är helkapslade och det gick inte att komma åt att byta enbart lagret trots två försök.
Då är det ett byte av något mycket mer än ett lager. Och då lär det bli dyrare.

Det som nämndes var just byte av fläktlager. Och det var det jag reagerade på.
 
Ni som vet...
Jag tvingas ha ca. 6 meter mellan innedel och utedel.
Är det mer fördelaktigt med köldmedium till utedelen då (eller ingen skillnad/eller tvärtom)?

Lutar åt Mitsubishin....
 
M molndal skrev:
Ni som vet...
Jag tvingas ha ca. 6 meter mellan innedel och utedel.
Är det mer fördelaktigt med köldmedium till utedelen då (eller ingen skillnad/eller tvärtom)?

Lutar åt Mitsubishin....
Förstår inte frågan. Alla delar skall ha någon form köldmedium i kylkretsen. Och alla ev rör utomhus skall ha antifrys i sig. T ex har min slang ner i backen till bergvärmepumpen 30% alkohol för att inte frysa.
 
En poäng där med jämförelse med bergvärme....
Enl. rekomendationerna minskar effekten om avståndet mellan in och utedel är för långt - iallafall luft-luft värmepump.

Vissa har vatten mellan in o utedelen, visa har köldmedium (R134 eller liknande).

Vet inte om det är jämförbart med bergvärme...?
 
Om set är köldmedium mell inne och ute beror på var kompressor mm sitter.
Mitsubishi Hero 2.0 t ex har max rörlängd 20 resp 30m så 6m är mer än ok. Man kan ha för korta rör med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.