1 486 läst · 39 svar
1k läst
39 svar
Istallation av bergvärme, hur bör jag tänka.
Oavsett vilken VP du tar av dom som nu ska vara så bra med inverter. Så måste borrhålet klara vad VP ger max. Utan att spettsa med elpatron, det blir säkert spets när den ska göra VV ( varmvatten ) dom brukar inte klara så hög temp som dom säger behövs för legionella , med kompressorn. Det kan ju bli riktigt kallt och VP får gå för fullt. Då kommer hålet att anta kyla kanske på några minus, men ska klara, utan för mycket minus på verkningsgraden. Om kompressorn går ner i varv så ger den inte så mycket i varierande grad, bara så huset håller sig varmt. Då blir det heller inte mycket till kyla som hålet ska ta hand om och är bra. Så det är en balans mellan VB och KB. MIndre värmebehov så är det även mindre kylbehov och hålet håller sig varmare.Å Åkezz0n skrev:Okej tack!
Så om jag förstått rätt så ett korrekt djupt hål låt oss säga 250m, med en korrekt dimensionerad BVP, vi säger hypotetiskt en Thermia Calibra Eco 3-12kw inverter ger ett bra KB (32kw/m på max effekt när de är som kallast utomhus) värde vilket allt tillsammans ger en god VB.
Men vad sker då om man tar en sådan här pump med detta borrhål och vi säger de är -5 utomhus och pumpen går på 4kw säger vi då blir de helt plötsligt bara 16kWh/m hål.
Är de bra eller dåligt om de går långt under/över 30-40 kWh/m?
Har belastningen på BVP & borrhålsdjup något med KB värdet att göra och vad innebär köldbärare värdet?
Mvh
Man behöver inte i en villa, brassa på med 65 C för legionella, det räcker med 55 C , dom dör på ca 15 minuter. Sen är det omsättning på VV och då blir det utspädning på vattnet. Klart det kan finnas mycket av det med egen brunn, men kommunalt vatten får alltid en dos klor.
Ja, du missar att man inte kan köra ut 14 grader i elementen mitt i sommaren. Då blir det kondens och vattenskada. Dessutom är det brinevätskan (etanolblandingen som cirkulerar genom kollektorn i borrhålet) som pumpas runt med frikyla och du kan inte koppla elementen både till värmevattnet och brinekretsen.Å Åkezz0n skrev:
Med frikyla pumpar man den kalla brinevätskan genom en fläktkonvektor med inbyggt kondensavlopp som samlar upp och leder eller pumpar bort den kondens som bildas.
Okej, jag hur vida de var med dom där graderna vet jag inte, gubben jag pratade med sa att gränsen för kondens går vid 14 grader eller lägre. Han hade en kund (sa han iallafall) som hade pumpat kyla genom hela sitt golvburna system sista 17 åren med en av de första inverter cool pumparna som kom ut. Får forska mer i detta bevisligen.useless skrev:Ja, du missar att man inte kan köra ut 14 grader i elementen mitt i sommaren. Då blir det kondens och vattenskada. Dessutom är det brinevätskan (etanolblandingen som cirkulerar genom kollektorn i borrhålet) som pumpas runt med frikyla och du kan inte koppla elementen både till värmevattnet och brinekretsen.
Med frikyla pumpar man den kalla brinevätskan genom en fläktkonvektor med inbyggt kondensavlopp som samlar upp och leder eller pumpar bort den kondens som bildas.
Okej vet inte om jag missade något idag men de kanske var de han pratade om att man kan installera när han berättade om kylprocessen med fläktkonvektor.
Tack, lite mer att bita i....de här blir bra!
Mvh
Fast då är det inte frikyla, utan aktiv kyla med hjälp av kompressorn. Då drar det inga 70 W, utan snarare jämförbart med en vanlig AC.Å Åkezz0n skrev:
Medlem
· stockholm
· 2 316 inlägg
Hur hög kyleffekt får man ”normalt” ut vid fläktkonvektorn/fläktkonvektorer ?
Fullt medveten om att det beror på förutsättningar men ge gärna några exempel ni som har detta och har kollat kyleffekten vid flöktkonvektorn.
Vilken förbrukning är det för att få ut den effekten med pumpar/fläktar?
Fick själv inte ihop ekvationen då rördragning och dragning av kondensslang var lite stökigt och dessutom rätt kostsamt så här fortsatte jag med ac
via luftvärmepumpen.
Fullt medveten om att det beror på förutsättningar men ge gärna några exempel ni som har detta och har kollat kyleffekten vid flöktkonvektorn.
Vilken förbrukning är det för att få ut den effekten med pumpar/fläktar?
Fick själv inte ihop ekvationen då rördragning och dragning av kondensslang var lite stökigt och dessutom rätt kostsamt så här fortsatte jag med ac
via luftvärmepumpen.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga runt 4-5 kW med ett borrhål på drygt 200 meter om man inte kör alla dygnets timmar. Kortvarig ett par kW till, men då ökar temperaturen i berget så pass att det blir svårt att "bli av med" kylan om man inte har en väldigt kraftig konvektor.
Det är ju normalt sett inte så jättestor temperatursillnad man har att jobba med, typ 10 grader från berget och drygt 20 i rummet. En AC/luftvärmepump kan ju kyla kylmediet till flera minusgrader så man får samma kyleffekt från en relativt liten innedel jämfört med konvektorn som behövs för frikyla med motsvarande effekt.
Driften kostar vad en cirkpump och fläkt drar. Dvs i storleksordningen 80-150 Watt.
Det är ju normalt sett inte så jättestor temperatursillnad man har att jobba med, typ 10 grader från berget och drygt 20 i rummet. En AC/luftvärmepump kan ju kyla kylmediet till flera minusgrader så man får samma kyleffekt från en relativt liten innedel jämfört med konvektorn som behövs för frikyla med motsvarande effekt.
Driften kostar vad en cirkpump och fläkt drar. Dvs i storleksordningen 80-150 Watt.
Redigerat:
Medlem
· stockholm
· 2 316 inlägg
Har varit hos flera med bergvärme och frikyla och kompletterat med en luft/luft för kyla då deras inte klarat det tillräckligt bra.useless skrev:Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga runt 4-5 kW med ett borrhål på drygt 200 meter om man inte kör alla dygnets timmar. Kortvarig ett par kW till, men då ökar temperaturen i berget så pass att det blir svårt att "bli av med" kylan om man inte har en väldigt kraftig konvektor.
Det är ju normalt sett inte så jättestor temperatursillnad man har att jobba med, typ 10 grader från berget och drygt 20 i rummet. En AC/luftvärmepump kan ju kyla kylmediet till flera minusgrader så man får samma kyleffekt från en relativt liten innedel jämfört med konvektorn som behövs för frikyla med motsvarande effekt.
Driften kostar vad en cirkpump och fläkt drar. Dvs i storleksordningen 80-150 Watt.
Har inte upplevts som dom varit i närheten av att leverera 4-5kW vid fläktkonvektorn men beror självklart på olika saker och jag har inte grottat i vad dom haft för hårdvara, pumphastighet eller temperatur i berget .
Tack för lite uppgifter från din anläggning 👍
Abeslut kan det vara så att frikyla inte orkar kyla så mycket som man förväntar men det kan ju bero vad man har för förutsättningar med djup/ flöde på borrhål. Vad man har för storlek på fläktkonvektor, rör å cirkpump. Sen hur många grader man vill sänka innetempen. Var hos en kund som tyckte det var dåligt med kyla ådär hade installatör bara satt in en vanlig 25/40 cirkpump. Bytte till en 25/80 å flödet blev helt annat
4-5 kW är alltså teoretiskt vad borrhålet borde kunna ge vid någorlunda konstant belastning med rimliga temperaturer. Sen beror det på en massa andra parametrar vad man får ut i praktiken i kyleffekt i rummet.C Comfort Thomas skrev:Har varit hos flera med bergvärme och frikyla och kompletterat med en luft/luft för kyla då deras inte klarat det tillräckligt bra.
Har inte upplevts som dom varit i närheten av att leverera 4-5kW vid fläktkonvektorn men beror självklart på olika saker och jag har inte grottat i vad dom haft för hårdvara, pumphastighet eller temperatur i berget .
Tack för lite uppgifter från din anläggning 👍
Medlem
· stockholm
· 2 316 inlägg
Trodde du hade mätt upp faktiskt effekt vid fläktkonvektorn hos dig men då är jag med 👍useless skrev:
Känns som återförsäljarna där jag varit lovat lite för mycket när det gäller kyleffekten
Liknande trådar
-
Avstånd till vems tomtgräns vid borrhål för bergvärme
Juridik -
Tabort och sätta tillbaka bergvärmepump
Värme allmänt -
Borrat för bergvärme i veckan
Värmepumpar -
Angående kallt borrhål (Bergvärme)
Värme allmänt -
Kostnad borta bergvärme. Finns vattenburen värme i huset redan. Kostnad för även kylning på sommaren.
Värmepumpar