Å Åkezz0n skrev:
Nämen precis, håller absolut med!

Tog du cool som du kan köra kyla i systemet under sommaren och återställahålet med?🤌

Okejokej, jag har efterfrågat offert på 220m.

Mvh
Nej inte de! Var inga problem i vintras med köldbäraren har för mig de stod - 3.5 - 4 grader som, värst. Trots sjukt kall vinter

Å Åkezz0n skrev:
Får dock inte ihop matematiken som jag läste om i en annan tråd, man vill helst ta ut 30-34 kw/m borrhål så man inte dränerar det på värme och de innebär i så fall att på exempelvis då 220m så bör jag inte ta ut mer än MAX 7.5kw.
Du får räkna med att ca 1/4 av effekten kommer från elnätet (strömmen som driver kompressorn), så 200 meter borra räcker gott till en värmepump med lite drygt 10 kW uteffekt. Men jag hade valt att borra djupare för att inte ligga på gränsen.

Å Åkezz0n skrev:
Har själv 31000 kWh/år
Å Åkezz0n skrev:
Okejokej, jag har efterfrågat offert på 220m.
Med schablonen från min länkade sida ovan så skulle du med 200 m vattenförande del i borrhålet få ca 28000 kWh/år från hålet, gentemot de 31000 kWh du använder.
Om det ingår hushållsel, plus att pumpens elanvändning ger värme, så borde det klara sig men det är inte så stora marginaler. Speciellt som du bor i Norrland.

Jag hade nog frågat om 240-250 m för att vara på den säkra sidan. (Men du behöver vara säker på att brinepumpen klarar längden på kollektorn.)

Å Åkezz0n skrev:
Hej,

Har köpt hus & skall borras bergvärme i sommar!

Huset är på 170 m2 + 60m2 biyta.
Huset är från 1975 och idag är de direkt el.

Fått offert för borrhål där jag själv föreslog 220m totalt, har mest troligt runt 20m till berg. Bör jag borra djupare?

Även tagit in offerter gällande installation av BVP och radiatorer.

Är de några radiatorer som är bättre än några andra, tänker att alla borde ju vara samma?

Samt finns de någon BVP man ska akta sig för, de leverantörer jag pratat med hittils levererar IVT, CTC eller Thermia pumpar. Finns de någon att föredra?

Sedan en annan märklig sak var att ena leverantören sade att jag behöver 12kv och den andra sa att 8kv räcker.

Jag kollade själv runt lite och såg att de fanns inverter pumpar på mellan 5-12kv, är dessa moderna med inverter bra?

Mvh
Be att få en energikalkyl kWh/år. Även kanske med olika borrdjup kontra pump med lägre kW om djupare borrat.
Be även av få en kalkyl på avskrivningen av investeringen jfrt med att fortsätta med direkt-el. Eventuellt inkl. olika borrdjup.

Detta sållar snabbt bort agnarna från vetet. D.v.s. proffsen från munlädren. Ett proffs fixar ovan typ på 5 röda. Munlädren kommer med massa ursäkter och tidsfördröjningar. Eller typ att " vi har 20 års erfarenhet" Av vad kan man undra?

Välj sedan.

K krfsm skrev:
Med schablonen från min länkade sida ovan så skulle du med 200 m vattenförande del i borrhålet få ca 28000 kWh/år från hålet, gentemot de 31000 kWh du använder.
Om 28 MWh av 31 kommer från hålet så måste verkningsgraden vara en bra bit över 10. Det är inte rimligt...

useless useless skrev:
Om 28 MWh av 31 kommer från hålet så måste verkningsgraden vara en bra bit över 10. Det är inte rimligt...
Helt korrekt, men man kan kanske inte utgå från att man får schablonerade 140 kWh/m och år från sitt hål heller. Eller för den delen att han får 200 m vattenförande om han borrar 220 m.

Om han har brunnar i närheten att jämföra med kanske det går att bedöma bättre och ha mindre marginal.

(Jag har inte koll på om de där 140 kWh/m*år skiftar över landet, eller om det är ungefär samma i norr som i söder. Någon annan som vet?)

K krfsm skrev:
Helt korrekt, men man kan kanske inte utgå från att man får schablonerade 140 kWh/m och år från sitt hål heller. Eller för den delen att han får 200 m vattenförande om han borrar 220 m.

Om han har brunnar i närheten att jämföra med kanske det går att bedöma bättre och ha mindre marginal.

(Jag har inte koll på om de där 140 kWh/m*år skiftar över landet, eller om det är ungefär samma i norr som i söder. Någon annan som vet?)
Tjabba, nu har jag mer kött på benen!

Såg nämligen att min framtida granne hade borrat bergvärme 2009 på sgus karta.

● Grundvattennivå 5m under markytan.
● Dom borrade 191m.
● Jorddjup 13m
●Foderrörslängd 15m

Till de där men kwh/m så läste jag här om dagen att man helst ska ligga på cirka 30-40kWh/m per år om man inte ha dom nya pumparna som återställer hålet när man kör kyla (+14°) ut i systemet under sommaren halvåret.

Sen hur vida allt ovan stämmer vet jag ej.

Å Åkezz0n skrev:
om man inte ha dom nya pumparna som återställer hålet när man kör kyla (+14°) ut i systemet under sommaren halvåret.
Det behövs ingen ny värmepump för att använda hålet till frikyla. Visst, det finns vissa modeller som kan kyla med hjälp av kompressorn, men det är overkill i en normal villa.
Sen är effekten av att återladda hålet omtvistad. Har du ett "bra" hål med rörligt grundvatten så försvinner värmen du laddar tillbaks, så enda gången man har någon nytta/möjlighet att säsongslagra värme är om man har ett dåligt borrhål utan rörligt grundvatten, men det är ganska ovanligt

useless useless skrev:
Det behövs ingen ny värmepump för att använda hålet till frikyla. Visst, det finns vissa modeller som kan kyla med hjälp av kompressorn, men det är overkill i en normal villa.
Sen är effekten av att återladda hålet omtvistad. Har du ett "bra" hål med rörligt grundvatten så försvinner värmen du laddar tillbaks, så enda gången man har någon nytta/möjlighet att säsongslagra värme är om man har ett dåligt borrhål utan rörligt grundvatten, men det är ganska ovanligt
Okej, ja jag skriver bara de jag fick höra av en återförsäljare idag.

De låter ju logiskt om de är så att grundvattnet rör sig hela tiden i ens hål.

Men att hur som få 14 grader i elementen & 14 graders kovenktor element under sommaren för 70w i timmen klagar inte jag på iallafall, jämnt med en ac som kanske drar 2kWh i timmen.

Eller är de något jag missar?

Å Åkezz0n skrev:
Okej, ja jag skriver bara de jag fick höra av en återförsäljare idag.

De låter ju logiskt om de är så att grundvattnet rör sig hela tiden i ens hål.

Men att hur som få 14 grader i elementen & 14 graders kovenktor element under sommaren för 70w i timmen klagar inte jag på iallafall, jämnt med en ac som kanske drar 2kWh i timmen.

Eller är de något jag missar?
Ja du missar att en ac/luftvärmepump inte har den förbrukningen om det är en vettig modell 😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Ja du missar att en ac/luftvärmepump inte har den förbrukningen om det är en vettig modell 😉
Haha nä de är sant!

Kollade på Sgu just även att min närmaste framtida granne som har ett liter/timme mått skrivet i deras databas är 8000 liter/timmen.

Kan de ens vara möjligt, läste att ett riktigt bra flöde är 1500L.

Å Åkezz0n skrev:
Tjabba, nu har jag mer kött på benen!

Såg nämligen att min framtida granne hade borrat bergvärme 2009 på sgus karta.

● Grundvattennivå 5m under markytan.
● Dom borrade 191m.
● Jorddjup 13m
●Foderrörslängd 15m

Till de där men kwh/m så läste jag här om dagen att man helst ska ligga på cirka 30-40kWh/m per år om man inte ha dom nya pumparna som återställer hålet när man kör kyla (+14°) ut i systemet under sommaren halvåret.

Sen hur vida allt ovan stämmer vet jag ej.
Det är inte 1/4del som kommer från nätet, det 1/3 värme ( el ) som kommer från kompressorn och 2/3 från hålet. Det är kylan som hålet ska kunna hantera, inte något det alltid bara talas vad en VP geri värme. Hej vad VI är bra med VÅRA VP. Dålig temp med minus på KB är det samma som dålig verkningsgrad på VP, i dalande skala med fler minusgrader.
Tex en VP på 12 kW , 12000/3 = 4000 X 2 = 8000 som ska kunna ges från hålet. Det blir då 8000 / ca 35 W ( meter hål ) = ca 230 meter.

J jonaserik skrev:
Det är inte 1/4del som kommer från nätet, det 1/3 värme ( el ) som kommer från kompressorn och 2/3 från hålet. Det är kylan som hålet ska kunna hantera, inte något det alltid bara talas vad en VP geri värme. Hej vad VI är bra med VÅRA VP. Dålig temp med minus på KB är det samma som dålig verkningsgrad på VP, i dalande skala med fler minusgrader.
Tex en VP på 12 kW , 12000/3 = 4000 X 2 = 8000 som ska kunna ges från hålet. Det blir då 8000 / ca 35 W ( meter hål ) = ca 230 meter.
Okej tack för svar men vad är KB?

Å Åkezz0n skrev:
Okej tack för svar men vad är KB?
Ursäkta med fackuttryck, lätt att skriva. Det är köldbärare, det som kommer från hålet.
PS VB är värmebärare, värmen som går ut till huset

J jonaserik skrev:
Ursäkta med fackuttryck, lätt att skriva. Det är köldbärare, det som kommer från hålet.
PS VB är värmebärare, värmen som går ut till huset
Okej tack!

Så om jag förstått rätt så ett korrekt djupt hål låt oss säga 250m, med en korrekt dimensionerad BVP, vi säger hypotetiskt en Thermia Calibra Eco 3-12kw inverter ger ett bra KB (32kw/m på max effekt när de är som kallast utomhus) värde vilket allt tillsammans ger en god VB.

Men vad sker då om man tar en sådan här pump med detta borrhål och vi säger de är -5 utomhus och pumpen går på 4kw säger vi då blir de helt plötsligt bara 16kWh/m hål.

Är de bra eller dåligt om de går långt under/över 30-40 kWh/m?

Har belastningen på BVP & borrhålsdjup något med KB värdet att göra och vad innebär köldbärare värdet?

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.