Hej,

Har köpt hus & skall borras bergvärme i sommar!

Huset är på 170 m2 + 60m2 biyta.
Huset är från 1975 och idag är de direkt el.

Fått offert för borrhål där jag själv föreslog 220m totalt, har mest troligt runt 20m till berg. Bör jag borra djupare?

Även tagit in offerter gällande installation av BVP och radiatorer.

Är de några radiatorer som är bättre än några andra, tänker att alla borde ju vara samma?

Samt finns de någon BVP man ska akta sig för, de leverantörer jag pratat med hittils levererar IVT, CTC eller Thermia pumpar. Finns de någon att föredra?

Sedan en annan märklig sak var att ena leverantören sade att jag behöver 12kv och den andra sa att 8kv räcker.

Jag kollade själv runt lite och såg att de fanns inverter pumpar på mellan 5-12kv, är dessa moderna med inverter bra?

Mvh

Moderna varvtalsstyrda modeller ger bl.a. en hög fin årsverkningsgrad men de kostar också mer än traditionella on/off-modeller så man sparar inte riktigt så mycket pengar som man först tror. Till 230 kvm från 1975 skulle jag definitivt valt 12 kW eller motsvarande storlek, 8 kW blir för klent.

J Josth skrev:
Moderna varvtalsstyrda modeller ger bl.a. en hög fin årsverkningsgrad men de kostar också mer än traditionella on/off-modeller så man sparar inte riktigt så mycket pengar som man först tror. Till 230 kvm från 1975 skulle jag definitivt valt 12 kW eller motsvarande storlek, 8 kW blir för klent.
Hej, tack för svar!

Kan även tillägga att jag bor högt uppe i Norrland så vi har ohyggligt kalla vintrar.

Får dock inte ihop matematiken som jag läste om i en annan tråd, man vill helst ta ut 30-34 kw/m borrhål så man inte dränerar det på värme och de innebär i så fall att på exempelvis då 220m så bör jag inte ta ut mer än MAX 7.5kw.

Hur blir de då om jag pangar in en 12kw pump?!

Mvh

TRJBerg
Å Åkezz0n skrev:
Hej, tack för svar!

Kan även tillägga att jag bor högt uppe i Norrland så vi har ohyggligt kalla vintrar.

Mvh
Jag skulle ha valt 2 borrhål på 200-220 meter. Men det är jag det, andra här tycker säkert annorlunda.

Oj, då ska man vara noga med energiberäkningen och dimensioneringen. Gäller ju att grejerna fungerar bra vid -35 och neråt -40 grader också. Kanske även 12 kW blir för lite då?

• Gilla
Åkezz0n
  • Laddar…
J Josth skrev:
Oj, då ska man vara noga med energiberäkningen och dimensioneringen. Gäller ju att grejerna fungerar bra vid -35 och neråt -40 grader också. Kanske även 12 kW blir för lite då?
Ja precis där av jag frågar här.

Har en kollega som har ett identiskt hus som mig och han borrade 180m hål för 16 år sedan och har en 8 kv BVP som dock nu har börjat rackla.

Men enligt honom har de alltid fungerat klockrent, där av är jag lite konfunderad.

Förr dimensionerade man snålt eftersom det ansågs dyrt att borra och on/off-modeller kan heller inte dimensioneras för högt eftersom det då blir många start/stopp som sliter på kompressorn. Med varvtalsstyrda modeller kan man dimensionera högt upp till 100% om man vill. Återförsäljarna ska kunna göra bra dimensioneringskalkyler för sina olika modeller.

J Josth skrev:
Förr dimensionerade man snålt eftersom det ansågs dyrt att borra och on/off-modeller kan heller inte dimensioneras för högt eftersom det då blir många start/stopp som sliter på kompressorn. Med varvtalsstyrda modeller kan man dimensionera högt upp till 100% om man vill. Återförsäljarna ska kunna göra bra dimensioneringskalkyler för sina olika modeller.
Okej tack, får invänta de olika offerterna.

Har du några tips vilket man bör gå efter nät de gäller djup & märke på pump/radiatorer.

Välj den leverantör du uppfattar seriösast. Produkterna är likvärdiga.

När du kollar offerterna, verifiera hur mycket foderrör de inkluderar. Om du har 20 m ner till berg så kan det bli många extra tusenlappar om offerten bara innehåller standardlängden på typ 6 m. Dubbelt så mycket om du behöver borra två hål.

Om du vet vad elanvändningen för uppvärmning varit så borde du kunna använda det och metoden på den här sidan för att höfta ungefär hur djupt aktivt borrhål du minimum behöver ha för att inte det ska bli allt sämre för varje år som går. (Pumpens elförbrukning ger värme också, men samtidigt vill du ha lite marginal.)

Har du tur finns det andra brunnar i närheten som du kan hitta på SGUs kartvisare för att få reda på grundvattennivån, så du kan bedöma aktivt borrhål.

Borrade 2020, thermia atlas 3-12kw 210m borrhål 36m foderör i Norrbotten!
Total uppvärmd yta 160+50 hus från 75!
Gick från 27000kwh till 11000kwh!
Samt vid - 36 grader ifjol gick det ingen elpatron pumpen gav 11kw då.

N Niklaspe skrev:
Borrade 2020, thermia atlas 3-12kw 210m borrhål 36m foderör i Norrbotten!
Total uppvärmd yta 160+50 hus från 75!
Gick från 27000kwh till 11000kwh!
Samt vid - 36 grader ifjol gick det ingen elpatron pumpen gav 11kw då.
Okej låter ju jävligt bra.

Har själv 31000 kWh/år

Pratade just med våran återförsäljare för Thermia här i norra lappland och han rekommenderade Thermia Calibra Eco Cool 3-12 till mitt hus.

Kolla med nätägaren hur stor effekt du tagit ut från elnätet med direkt el. Dom borde ha kurvor med timvärden. Kan ge vägledning vid dimensionering av vp.

Å Åkezz0n skrev:
Okej låter ju jävligt bra.

Har själv 31000 kWh/år

Pratade just med våran återförsäljare för Thermia här i norra lappland och han rekommenderade Thermia Calibra Eco Cool 3-12 till mitt hus.
Ja känns ju rätt 👍för min del försökte de olika firmorna säga att jag skulle ha en 8kw pump som hade 80% täckning. Betalar ju inte närmare 200 000 för att köra elpatron eller få ett för kallt hål.

Går de köra 230-240m på ett borrhål så tar du ju de.

N Niklaspe skrev:
Ja känns ju rätt 👍för min del försökte de olika firmorna säga att jag skulle ha en 8kw pump som hade 80% täckning. Betalar ju inte närmare 200 000 för att köra elpatron eller få ett för kallt hål.

Går de köra 230-240m på ett borrhål så tar du ju de.
Nämen precis, håller absolut med!

Tog du cool som du kan köra kyla i systemet under sommaren och återställahålet med?🤌

Okejokej, jag har efterfrågat offert på 220m.

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.