Oldboy Oldboy skrev:
Hm, tror att ett litet missförstånd har inträffat. När jag skriver 3" så menar jag 3 tum, dvs 75 mm. Nu är det svårt att bedöma storlek på bild, men det vore ytterst förvånansvärt om tvärreglarna är 150 resp 250 mm breda... :)
Jag gissar på vad som verkar mest rimligt, dvs 6 resp 10 cm?
Javisst cm ska det vara, skrev fel = )

Jag tänker såhär...

Först sätta lodräta reglar fästa nertill i skadedjurspärren upp till kortsidan på regeln på snedtaket. (Precis som den inringade regeln på bild 1 är satt utan den kryssade biten. Jag placerar dessa med 50cm mellanrum.
Träreglar i ett snedtak med en regel markerad i grönt, en röd elkabel och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Täck sedan väggen med vindpapp. Det bildar en luftspalt på ca 10< cm, (jag vill ha en luftspalt om det inte är en nackdel att ha en bred spärr) och det är det enklaste sättet att göra den på som jag ser det, förutom att lappa bitar på redan satta reglar som tidigare föreslaget. Inte särskilt mycket "merjobb".
Inringad träregel och kryssad bit på ett vindprojekt med skissade markeringar för vindpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan sadla på skadedjursspärren och sätt nya lodräta reglar med fack för isolering fästa på båda gula reglar som den tidigare kryssade spillbiten är satt fast ner till golvet.
Inlägg med ritad plan för att fastsätta reglar och vindpapp i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angående skadedjurspärren, behöver man placera dit ett nät av något slag eller räcker det med att sadla?
 
Redigerat:
Det är en rejäl glugg mellan golvplankor och panel så jag har tänkt om:
Träregel markerad med röd cirkel sadlad ovanpå golvplankor för att täcka glappet mellan golv och väggpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom isoleringen ska täcka hela vägen ner till golvet antar jag att det är tvunget att fortsätt sadla på regel för att täcka hela den vågräta gluggen längs hela väggen precis som den markerade regeln på bilden ovan.
Glapp mellan golv och vägg med synlig isolering, träreglar, och märkta mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till att se ut som bild nedan:
Glapp mellan trägolv och vägg med markerad regel som mäter 210mm, markerat med gul linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För att sen sadla på lodräta reglarna och fortsätt med resten:
Innanvägg under renovering med synliga reglar och isolering, märkta dimensioner för sadlade reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta en OK konstruktion?
 
I princip ja.
Om du tycker att denna lösning blir enklast att bygga, och det finns utrymme att ta av, så kör på det.
Du tänker lägga en regel på golvet som de stående reglarna fästs i?
Det är bra att ha breda rejäla reglar runt om så det går att fästa råspont/skivor/glespanel/lister i alla kanter.
 
Jag hade tänkt fasta reglarna genom att sadla reglarna i varann, alltså inget fästa i golvet, fast man kanske borde ha en regel fäst i golvet för extra stadga. Isåfall kanske detta är en bättre lösning:
Konstruktionsdetaljbild av en sadlad regel med mått och isolering mot en ytterväggspanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvregeln är 150mm hög:
Interiörvägg under konstruktion med synlig isolering, träreglar och vindskyddspapp, markerade mått och glugg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tillräcklig hög att fästa råspont på.
Men jag har en fundering, Eftersom isoleringen läggs på regeln är det 150mm avstånd ner till golvet utan isolering (bilden ovan) bakom reglarna är det en glugg direkt ut mot panelen, Är det någon som vill göra ett utlåtande angående denna lösning, kommer det att dra kallt?
 
Den regeln som är där, är det en 150x150 mm, eller är det en stående 150x50/145x45?
Om det är en massiv regel/stock så isolerar den bättre än en tunn regel+uteluft. Dock blir det nog lite svalt ändå. Huruvida det har ngn nämnvärd betydelse för innekomforten är dock inte givet eftersom det bara är en 150mm bred/hög del av väggen.

Jag hade övervägt om det är värt att lägga på t ex en eller två tretex-skivor på väggen, alternativt sala på liggande 45x45 och lägga ett ytterligare isoleringsskikt på väggen.

Om det inte är en massiv regel så är det nog lämpligt att lägga åtminstone 45 mm i ett extra lager isolering.

Det beror ju på vad utrymmet är tänkt att användas till. (Det skrev du säkert i början av tråden, men det kan jag inte komma på just nu.) Sedan beror det också på isoleringen i övrigt i utrymmet. Det är ju inte mkt poäng i att ha en gavelvägg isolerad med 20 cm om övriga väggar och tak bara har 10 cm t ex.
 
  • Gilla
andfra
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Jag hade övervägt om det är värt att lägga på t ex en eller två tretex-skivor på väggen, alternativt sala på liggande 45x45 och lägga ett ytterligare isoleringsskikt på väggen.
Om jag förstår rätt, att sadla på ytterligare isoleringskikt enligt den blåa horisontella regeln som löper längst hela golvet enligt följande:
Interiör av en vind med träbjälkar, digitala röda linjer visar lodräta reglar och en blå linje markerar horisontella reglar för isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag ser det låter det som den absolut bästa lösningen, man spar utrymme. Men skulle det funka att göra så? Det vore gött att slippa skjuta in hela väggen + att det går att sadla på lodräta reglarna på snedtaks regeln enligt röda på bilden ovan. Det blir en lång tröskel längs med hela väggen.

Måttet på den liggande tröskeln är 50+115mm så det är ett betydande luftutrymme på baksidan:
Detaljbild på en träkonstruktion med markerade mått, 50 mm och 115 mm mätningar, vid isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man bygger tröskeln längst med listens högersida borde det väl vara lugnt va?
 
Har några frågor angående att isolera snedtaket (inifrån).
Takbjälkarna är ca 360 mm djupa så det finns gott om utrymme att isolera på.
Lånar från en annan tråd som löser det såhär:
1. Luftspalt med 45 x 45 mm reglar
2. 3 mm board.
3. 2 x 120 mm isolering
4. Fuktspärr osv.
(5. Eventuellt tilläggsisolera med 45 mm isolering / Installationskikt.)

Är den ordningen ok eller ska man byta plats på steg 1 & 2? Alltså att fästa boarden direkt mot taket och sen bygga luftspalt med reglar boarden?
Blev konfys efter att jag läst denna beskrivning:
https://www.paroc.se/losningar/byggisolering/vindsbjalklag/varmvind-snedtak
På den ser det ut som att isoleringen trycker direkt mot reglarna som bildar luftspalten utan board mellan regel och isolering, alltså: board -> regel + luftutrymme -> isolering.
 
Den ordning som du ger först är den riktiga.
Dvs:
  1. Luftspalt
  2. Vindskydd
  3. Isolering
  4. Fuktspärr
  5. Innertak (alt med installationsskikt mellan.)
 
  • Gilla
andfra
  • Laddar…
Luftspalten ska vara mellan 20-30mm på snedtaket om jag läst rätt. Vad för slags reglar rekommenderas till det? 28x70, samma som till glespanelen eller finns det ett annat standardalternativ. Om nån kan reckommendera något ur byggmax sortiment vore det toppen!
 
Läkt 25x38 alt 23x36 (beroende på butik), (eller 45x45 regel).
Annars finns läkt/list 20x20/21x21/22x22/23x23/25x25, dock ej hos Byggmax vad det verkar. Dim varierar men är inte kritisk i din tillämpning.

Glespanel är onödigt stor, men om du har det liggande samt en bygg-/klyv-/bordssåg så blir det ok om de klyvs => ca 28x34.
 
  • Gilla
andfra
  • Laddar…
Angående isoleringen i snedtak, det blir ca 330-360mm mineralull beroende på om luftspalten blir 45 eller 27mm + variation i mått mellan takbjälkarna.

Min undring: Kan man utan risk placera "lager på lager" isolering till uppnådd tjocklek >330mm?
Borde man ta hänsyn till något eller är det bara att köra?
 
Lägg dem omlott så skarvarna inte kommer över varandra.
 
  • Gilla
andfra
  • Laddar…
Hur är det med insektsnät i takfot, det är bara att häfta fast utan att riskera att ventilationen i luftspalten blir dålig? Hört att ventilation i takfoten är kritiskt i det avseendet att luften måste flöda obehindrat, men det borde inte vara ngn fara?
 
Redigerat:
Nej, det ska inte vara några problem så vitt jag vet. Bara att sätta upp.
 
  • Gilla
andfra
  • Laddar…
På våningen under som inte ska värmas upp är isolering placerad direkt mot en board som i sin tur trycker mot ytterpanelen:
Öppet takstolsutrymme med synlig isolering och träpaneler som behöver fuktutvärdering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man ser det från öppningen från takstolen:
Isolering tryckt mot ytterpanelen synlig från takstolens öppning i en oisolerad våning
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde man plocka upp all isolering och låta det vara öppet luftutrymme? Tänker att om ovanvåningen blir uppvärmd kanske det kan bli problem med fukt som det ser ut nu?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.