6 197 läst · 46 svar
6k läst
46 svar
Isolera yttervägg uthus
Jag skulle hålla mig under 15 om du tänker ha kallställt med mineralull, då kan den torka ut.A andfra skrev:Jag menar luftspalten, jag kommer sätta den till 1 - 2 cm är tanken, så det får bli en sådan ändå.
Klarar man sig med 15 cm tjock isolering eller kan man dubbla det till 30 cm? Kanske är det riskabelt då uthuset eventuellt kommer stå kallt periodvis, är tjockleken på isoleringen då en riskfaktor och isåfall, hur tjockt vågar man ha? Jag undrar också om det finns isoleringstyper som minimerar risken för fuktskador, mineralull?
Då kör jag på 15 cm isolering.
Eftersom isolering ska till ett redan färdigt uthus blir projektets olika moment i omvänd ordning mot vad man ska.
Min plan för bygget steg för steg är följande. (jag bygger ståendes inne i uthuset).
1. Spikspalt vågrätt spikad direkt på ytterpanelen (spiken går ut i panelen men vad ska man göra...).
- mellanrummet håller jag till 50 cm mellan de vågräta spalterna.
2. Vindpappen fästes direkt på spikspalten samt på insidan av befintliga reglar, L - format. (Det blir något av ett lapptäcke)
3. - Liggande regel både nedertill och upptill
- reglar lodrätta vilandes mellan de två vågrätta
4. 15 cm isolering (mineralull)
5. Ångspärr
6. Plywood
7. gipsskiva
Är det ett OK utförande tror ni?
Eftersom isolering ska till ett redan färdigt uthus blir projektets olika moment i omvänd ordning mot vad man ska.
Min plan för bygget steg för steg är följande. (jag bygger ståendes inne i uthuset).
1. Spikspalt vågrätt spikad direkt på ytterpanelen (spiken går ut i panelen men vad ska man göra...).
- mellanrummet håller jag till 50 cm mellan de vågräta spalterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Vindpappen fästes direkt på spikspalten samt på insidan av befintliga reglar, L - format. (Det blir något av ett lapptäcke)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3. - Liggande regel både nedertill och upptill
- reglar lodrätta vilandes mellan de två vågrätta
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4. 15 cm isolering (mineralull)
5. Ångspärr
6. Plywood
7. gipsskiva
Är det ett OK utförande tror ni?
Jag fattar inte riktigt hur du tänker.A andfra skrev:Då kör jag på 15 cm isolering.
Eftersom isolering ska till ett redan färdigt uthus blir projektets olika moment i omvänd ordning mot vad man ska.
Min plan för bygget steg för steg är följande. (jag bygger ståendes inne i uthuset).
1. Spikspalt vågrätt spikad direkt på ytterpanelen (spiken går ut i panelen men vad ska man göra...).
- mellanrummet håller jag till 50 cm mellan de vågräta spalterna.
[bild]
2. Vindpappen fästes direkt på spikspalten samt på insidan av befintliga reglar, L - format. (Det blir något av ett lapptäcke)
[bild]
3. - Liggande regel både nedertill och upptill
- reglar lodrätta vilandes mellan de två vågrätta
[bild]
4. 15 cm isolering (mineralull)
5. Ångspärr
6. Plywood
7. gipsskiva
Är det ett OK utförande tror ni?
En luftspalt skall ju luftas och inte vara helt instängd, hur hade du tänkt det?
Du har ju horisontella reglar idag, skall du inte bygga en luftspalt direkt mot dem?, dvs horisontella läkt som du fäster i reglarna och stöd-läkt i mitten.
Och om du nu skall ha luftspalt måste du ta upp öppnigar så att utrymmet ventileras. Dessutom lär du behövs musstopp/stålnät etc för att skydda mot skadedjur.
Observera att du kanske måste ha luftspalt, mina påståenden tidigare bygger på att man bla inte målar fasaden med tät färg, du kanske redan har "modern" färg, då kan man def få problem utan luftspalt.
Produkter som diskuteras: "musstopp"
Musstopp för ny panel 10-pack TJB
Hindrar möss från att ta sig in
239 kr inkl moms
Läs mer
Njae, det beror nog mest på hur mkt slagregn man har. Här i västra Skåne är det mkt slagregn. Det är förmodligen ett mindre problem norr om Skåne, bortsett från västkusten. Bifogar en studie om slagregn och träfasader från SP (numera RISE). http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:962707/FULLTEXT01.pdfG guggen skrev:
Vet att vi pratar hus. Det var därför det noterades att det var en varmkompost. Det kan finnas skillnader, men jag vet i så fall inte vilka som skulle göra skillnad mellan identiska väggkonstruktioner map isolering med asfapapp som vindskydd utan luftspalt. Det enda jag kan tänka mig är att isoleringen trycker för hårt mot papp och brädpanel, men jag använde vanliga 45 mm glasullsskivor och 45x45 mm reglar. Då drar jag slutsatsen att en liten luftspalt hade gjort skillnad. Kanske finns det olika starka asfapappar?G guggen skrev:
Asfaboard är betydligt robustare än asfapapp och går inte sönder under liknande förhållanden.
Om TS fasad är gammal, glest spikad, och i synnerhet om det är lockpanel så är den hyfsat välluftad i sig själv.
Om det fanns några bilder på både insida och utsida av fasaden så skulle det underlätta för oss att ge råd som är mer specifika.
Det stämmer det blir instängt förutom förutom att det luftas mellan springorna på panelen (det är inte glest mellan plankorna, men heller inte tätt) så jag antar att man får tänka om alt. ta upp öppningar så utrymmet ventileras ordentligt på annat sätt. Dom horisontella reglar finns inte ännu. Jag återkommer med bilder på hur väggen ser ut!G guggen skrev:Jag fattar inte riktigt hur du tänker.
En luftspalt skall ju luftas och inte vara helt instängd, hur hade du tänkt det?
Du har ju horisontella reglar idag, skall du inte bygga en luftspalt direkt mot dem?, dvs horisontella läkt som du fäster i reglarna och stöd-läkt i mitten.
Och om du nu skall ha luftspalt måste du ta upp öppnigar så att utrymmet ventileras.
OK här kommer en uppdatering:
Reglarna som är fästa direkt på panelen är placerade såhär:
Ytterliga två lodrätta reglar finns på vardera sida som inte är fästa direkt på panelen.
Vänster flank:
Vänster och höger ytterregel är inte fäst på panelen:
Höger ytterregel:
Nedre vågräta regel som är fäst på panelen
Reglarna som är fästa direkt på panelen är placerade såhär:
Ytterliga två lodrätta reglar finns på vardera sida som inte är fästa direkt på panelen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänster flank:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänster och höger ytterregel är inte fäst på panelen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höger ytterregel:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedre vågräta regel som är fäst på panelen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, I'm det är målat med slamfärg och du nöjer dig med 150 isolering skulle jag slippa luftspalten. Du kan ju gå säkert och använda trädiberskivor och rekommenderad ångbroms på insidan.A andfra skrev:
Det ser ut att vara 2" eller 3" spikreglar som panelen är spikad i. Så då ska du regla upp innanför med 3" eller 4" reglar för att få ca 15 cm isoleringstjocklek?
Exakt hur tjock är den horisontella spikregeln? Det ser ut som att det skulle kunna vara sågat virke, dvs 50 eller 75 mm, (till skillnad mot det hyvlade som håller 45 eller 70 mm). Om du har tur och det är sågat så har du 5 mm "luftspalt" med std 45 mm tjock isoleringsskiva. Då bör det fungera att bara sätta asfapapp utan särskild luftspalt, eftersom isoleringen inte kommer att pressa pappen mot panelbrädorna, och då bör pappen inte heller kunna gå sönder av brädornas rörelse med årstiderna.
Vilka avstånd är det mellan golv och horisontell spikregel, samt upp till hanbjälken?
Exakt hur tjock är den horisontella spikregeln? Det ser ut som att det skulle kunna vara sågat virke, dvs 50 eller 75 mm, (till skillnad mot det hyvlade som håller 45 eller 70 mm). Om du har tur och det är sågat så har du 5 mm "luftspalt" med std 45 mm tjock isoleringsskiva. Då bör det fungera att bara sätta asfapapp utan särskild luftspalt, eftersom isoleringen inte kommer att pressa pappen mot panelbrädorna, och då bör pappen inte heller kunna gå sönder av brädornas rörelse med årstiderna.
Vilka avstånd är det mellan golv och horisontell spikregel, samt upp till hanbjälken?
Mittersta horisontella regeln är i 3 delar. Vänstra & mittersta syns nedan:
Vänstra och högra delen är 6" mittersta delen är 10", fästa enligt bild ovan.
Från golv till mittersta horisontella regel är det 100" och från mittersta upp till hanbjälken är det 64".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänstra och högra delen är 6" mittersta delen är 10", fästa enligt bild ovan.
Från golv till mittersta horisontella regel är det 100" och från mittersta upp till hanbjälken är det 64".
Hm, tror att ett litet missförstånd har inträffat. När jag skriver 3" så menar jag 3 tum, dvs 75 mm. Nu är det svårt att bedöma storlek på bild, men det vore ytterst förvånansvärt om tvärreglarna är 150 resp 250 mm breda...A andfra skrev:
Jag gissar på vad som verkar mest rimligt, dvs 6 resp 10 cm?
Detta får jag inte ihop med de första två bilderna i inlägg #23. Om jag antar att du menar 100 resp 64 cm, så ser det ut att möjligtvis vara tvärtom, men i så fall är den fria takhöjden till hanbjälkarna bara ca 170 cm. Det är väldigt lågt... Det ser högre ut på bilderna?A andfra skrev:
Nå, om de två stående reglarna är 10 cm så får du ju ca 5 mm "luftspalt" med 95 mm tjocka isoleringsskivor. Då bör det fungera att bara pappa. I så fall är nog det enklaste att klippa till lagom bitar som passar in i facken mellan reglarna med 5-10 cm uppvik på reglarna. Skarpa 90-graders vik. Pappen häftas (varmförzinkade eller rostfria häftklamrar) eller spikas med pappspik på reglarna. Inte mot panelen. Kan med fördel klämmas av läkt/lister för att minimera luftläckage.