A andfra skrev:
Jag menar luftspalten, jag kommer sätta den till 1 - 2 cm är tanken, så det får bli en sådan ändå.

Klarar man sig med 15 cm tjock isolering eller kan man dubbla det till 30 cm? Kanske är det riskabelt då uthuset eventuellt kommer stå kallt periodvis, är tjockleken på isoleringen då en riskfaktor och isåfall, hur tjockt vågar man ha? Jag undrar också om det finns isoleringstyper som minimerar risken för fuktskador, mineralull?
Jag skulle hålla mig under 15 om du tänker ha kallställt med mineralull, då kan den torka ut.
 
Jag ser nu att jag redan fått svar på rekommenderad tjocklek men betänk om det är absolut tjockaste eller går det att tumma på det. Jag är orolig om 15 cm klarar -25.
 
Man brukar säga, och det finns en hel del uträkningar, att allt över 145mm isolering knappt är ekonomiskt försvarbart. Det handlar mer om utförandet (lufttätt) än tjockleken.
 
Då kör jag på 15 cm isolering.

Eftersom isolering ska till ett redan färdigt uthus blir projektets olika moment i omvänd ordning mot vad man ska.
Min plan för bygget steg för steg är följande. (jag bygger ståendes inne i uthuset).
1. Spikspalt vågrätt spikad direkt på ytterpanelen (spiken går ut i panelen men vad ska man göra...).
- mellanrummet håller jag till 50 cm mellan de vågräta spalterna.
Schematisk illustration av en vägg med etiketterade delar: Ytterpanel och spikläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Vindpappen fästes direkt på spikspalten samt på insidan av befintliga reglar, L - format. (Det blir något av ett lapptäcke)
Skiss över installation av vindpapp i äldre uthus med befintliga reglar markerade och vindpapp anpassad efter dessa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. - Liggande regel både nedertill och upptill
- reglar lodrätta vilandes mellan de två vågrätta
Illustration som visar nya reglar spikade direkt på vindpappen vid isolering av uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

4. 15 cm isolering (mineralull)

5. Ångspärr

6. Plywood

7. gipsskiva

Är det ett OK utförande tror ni?
 
A andfra skrev:
Då kör jag på 15 cm isolering.

Eftersom isolering ska till ett redan färdigt uthus blir projektets olika moment i omvänd ordning mot vad man ska.
Min plan för bygget steg för steg är följande. (jag bygger ståendes inne i uthuset).
1. Spikspalt vågrätt spikad direkt på ytterpanelen (spiken går ut i panelen men vad ska man göra...).
- mellanrummet håller jag till 50 cm mellan de vågräta spalterna.
[bild]
2. Vindpappen fästes direkt på spikspalten samt på insidan av befintliga reglar, L - format. (Det blir något av ett lapptäcke)
[bild]
3. - Liggande regel både nedertill och upptill
- reglar lodrätta vilandes mellan de två vågrätta
[bild]
4. 15 cm isolering (mineralull)

5. Ångspärr

6. Plywood

7. gipsskiva

Är det ett OK utförande tror ni?
Jag fattar inte riktigt hur du tänker.
En luftspalt skall ju luftas och inte vara helt instängd, hur hade du tänkt det?
Du har ju horisontella reglar idag, skall du inte bygga en luftspalt direkt mot dem?, dvs horisontella läkt som du fäster i reglarna och stöd-läkt i mitten.
Och om du nu skall ha luftspalt måste du ta upp öppnigar så att utrymmet ventileras. Dessutom lär du behövs musstopp/stålnät etc för att skydda mot skadedjur.

Observera att du kanske måste ha luftspalt, mina påståenden tidigare bygger på att man bla inte målar fasaden med tät färg, du kanske redan har "modern" färg, då kan man def få problem utan luftspalt.
 
G guggen skrev:
I'm man får en blöt isolering så har man gjort allvarligt fel och lär det bli fel med en bygget av en luftspalt också.
Njae, det beror nog mest på hur mkt slagregn man har. Här i västra Skåne är det mkt slagregn. Det är förmodligen ett mindre problem norr om Skåne, bortsett från västkusten. Bifogar en studie om slagregn och träfasader från SP (numera RISE). http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:962707/FULLTEXT01.pdf

G guggen skrev:
Ok, varmkompost... Nu pratar vi om hus här och en av de vanligaste sätten att isolera hus utan luftspalt hygroskopiskt.
Vet att vi pratar hus. Det var därför det noterades att det var en varmkompost. :) Det kan finnas skillnader, men jag vet i så fall inte vilka som skulle göra skillnad mellan identiska väggkonstruktioner map isolering med asfapapp som vindskydd utan luftspalt. Det enda jag kan tänka mig är att isoleringen trycker för hårt mot papp och brädpanel, men jag använde vanliga 45 mm glasullsskivor och 45x45 mm reglar. Då drar jag slutsatsen att en liten luftspalt hade gjort skillnad. Kanske finns det olika starka asfapappar?
Asfaboard är betydligt robustare än asfapapp och går inte sönder under liknande förhållanden.

Om TS fasad är gammal, glest spikad, och i synnerhet om det är lockpanel så är den hyfsat välluftad i sig själv.

Om det fanns några bilder på både insida och utsida av fasaden så skulle det underlätta för oss att ge råd som är mer specifika.
 
G guggen skrev:
Jag fattar inte riktigt hur du tänker.
En luftspalt skall ju luftas och inte vara helt instängd, hur hade du tänkt det?
Du har ju horisontella reglar idag, skall du inte bygga en luftspalt direkt mot dem?, dvs horisontella läkt som du fäster i reglarna och stöd-läkt i mitten.
Och om du nu skall ha luftspalt måste du ta upp öppnigar så att utrymmet ventileras.
Det stämmer det blir instängt förutom förutom att det luftas mellan springorna på panelen (det är inte glest mellan plankorna, men heller inte tätt) så jag antar att man får tänka om alt. ta upp öppningar så utrymmet ventileras ordentligt på annat sätt. Dom horisontella reglar finns inte ännu. Jag återkommer med bilder på hur väggen ser ut!
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
OK här kommer en uppdatering:

Reglarna som är fästa direkt på panelen är placerade såhär:
Ytterliga två lodrätta reglar finns på vardera sida som inte är fästa direkt på panelen.
Bild på ett byggprojekt i ett förråd med reglar utmärkta på panelvägg, omgivna av hängande föremål och cyklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänster flank:
Vindsvåning med träpaneler, synliga reglar, cyklar och upphängda föremål som en biltvättare och röd sandlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänster och höger ytterregel är inte fäst på panelen:
Träreglar fästa på en vägg i ett mörkt rum med två lodräta reglar på sidorna, otydlig bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Höger ytterregel:
Reglar fästa på en panel med synlig luftspalt och ytterligare reglar på sidorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedre vågräta regel som är fäst på panelen
Träreglar fästa på en trädpanelvägg med synligt utrymme för luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Övre vågräta regel som är fäst på panelen
Byggkonstruktion med reglar fästa på panel och fristående reglar bildande en luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förslag på hur jag ska bygga luftspalten?
 
  • Reglar monterade på en vägg med synliga lodräta och vågräta träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först bör du fråga dig om du måste ha luftspalt med så lite isolering, för det kommer bli bökigt. Vad har du målat med på utsidan?
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Att avgöra om det bör vara luftspalt eller inte är jag alldeles för dåligt insatt för att på egen hand avgöra. Det är målat med vanlig rödfärg.
 
A andfra skrev:
Att avgöra om det bör vara luftspalt eller inte är jag alldeles för dåligt insatt för att på egen hand avgöra. Det är målat med vanlig rödfärg.
Ok, I'm det är målat med slamfärg och du nöjer dig med 150 isolering skulle jag slippa luftspalten. Du kan ju gå säkert och använda trädiberskivor och rekommenderad ångbroms på insidan.
 
Träfiberskivor och ångbroms kör jag oavsett MEN om jag ska köra luftspalt är dom två reglarna som är fastspikad direkt på panelen ett problem eller har luften tillräckligt med utrymme ändå? ytorna är trots allt rätt stora.
 
Det ser ut att vara 2" eller 3" spikreglar som panelen är spikad i. Så då ska du regla upp innanför med 3" eller 4" reglar för att få ca 15 cm isoleringstjocklek?

Exakt hur tjock är den horisontella spikregeln? Det ser ut som att det skulle kunna vara sågat virke, dvs 50 eller 75 mm, (till skillnad mot det hyvlade som håller 45 eller 70 mm). Om du har tur och det är sågat så har du 5 mm "luftspalt" med std 45 mm tjock isoleringsskiva. Då bör det fungera att bara sätta asfapapp utan särskild luftspalt, eftersom isoleringen inte kommer att pressa pappen mot panelbrädorna, och då bör pappen inte heller kunna gå sönder av brädornas rörelse med årstiderna.

Vilka avstånd är det mellan golv och horisontell spikregel, samt upp till hanbjälken?
 
Mittersta horisontella regeln är i 3 delar. Vänstra & mittersta syns nedan:
Träreglar i tre delar med synlig fästmekanism mot tak, vänstra och mittersta reglen visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänstra och högra delen är 6" mittersta delen är 10", fästa enligt bild ovan.

Från golv till mittersta horisontella regel är det 100" och från mittersta upp till hanbjälken är det 64".
 
A andfra skrev:
Vänstra och högra delen är 6" mittersta delen är 10"
Hm, tror att ett litet missförstånd har inträffat. När jag skriver 3" så menar jag 3 tum, dvs 75 mm. Nu är det svårt att bedöma storlek på bild, men det vore ytterst förvånansvärt om tvärreglarna är 150 resp 250 mm breda... :)
Jag gissar på vad som verkar mest rimligt, dvs 6 resp 10 cm?

A andfra skrev:
Från golv till mittersta horisontella regel är det 100" och från mittersta upp till hanbjälken är det 64".
Detta får jag inte ihop med de första två bilderna i inlägg #23. Om jag antar att du menar 100 resp 64 cm, så ser det ut att möjligtvis vara tvärtom, men i så fall är den fria takhöjden till hanbjälkarna bara ca 170 cm. Det är väldigt lågt... Det ser högre ut på bilderna?

Nå, om de två stående reglarna är 10 cm så får du ju ca 5 mm "luftspalt" med 95 mm tjocka isoleringsskivor. Då bör det fungera att bara pappa. I så fall är nog det enklaste att klippa till lagom bitar som passar in i facken mellan reglarna med 5-10 cm uppvik på reglarna. Skarpa 90-graders vik. Pappen häftas (varmförzinkade eller rostfria häftklamrar) eller spikas med pappspik på reglarna. Inte mot panelen. Kan med fördel klämmas av läkt/lister för att minimera luftläckage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.