B
en ide kan även vara att kolla hur drevningen ser ut vid varje fönster och dörr. ser den dålig ut. så kanske man ska byta den också. om du inte vill sätta inya fönster förstås.
manuell drevning är att rekommendera i ditt hus. ingen skumning
 
Spruta el isolera med skivor?
Jag gör det som blir billigast men vill ändå ha ngt som är effektivt.
Jag ställer frågan till er istället.
Jag vet själv inte.
Finns fler alternativ? Läste en länk från denna sida om ngn plastisolering.

När det gäller fönsterna, i ren allmänhet, kan det vara smart att endast sätta dit en extra glasskiva så det blir 3-glas ist. för att byta fönsterna helt?

Isolera väggar, i ren allmänhet, är det värt jobbet i in sits? Gör det stor skillnad i ren allmänhet?
Kan jag isolera inifrån, annars är det inte ens på tal i år.
 
B
extra glas ruta vet jag ej om det fungerar.
utan att veta hur väggen ser ut kan det bli för mycke isolering och ge andra problem
 
B
angående plastisoleringen. kallas elefanthud. lägs på betong när man gjutit vid kalla grader.
andra har hittat annan användning för den. kan ej säga vad som händer i din vägg om du isolerar med det
 
Har man plastfolje i väggen, bör man ej isolera från insidan. Men det beror på den bef isoleringen. Det handlar om risken för fuktskador. I taket är det så att sågspån bör ej blandas med vanl isolering. Ecoisol kan du lägga mot allt.
Kom med mer info om huset och du får mer tips.
 
Har läst ditt första inlägg och du verkar vilja göra det mesta direkt och väljer lågt pris för det mesta. Inget bra alternativ.
Jag skulle delat upp förbättringarna utifrån nytta och sedan ta det i steg efter att ekonomin tillåter det.
Och 4000:- i elkostnad för en kall januari månad med direktverkande el och 105m2+105m2 källare är trots allt inte så farligt.
* Börja med att installera luftvärmepump om du har en hyfsat öppen planlösning.
* Lägg på 200-250mm ytterligare med isolering i takisoleringen.
* Kolla tätningslister i fönster/dörrar där du känner kalldrag.

Just nu skulle jag inte alls bry mig om isolering av väggar, källare, byta dörrar, extra glasruta, etc. Det kan du ta senare när du haft tid på dig att fundera på ert nya hus hur ni vill ha det.
 
B
kamilenski.
varför tycker du gullfiber att man kan lägga deras isolering på spån då?
 
AndersS skrev:
* Börja med att installera luftvärmepump om du har en hyfsat öppen planlösning.
* Lägg på 200-250mm ytterligare med isolering i takisoleringen.
* Kolla tätningslister i fönster/dörrar där du känner kalldrag.

.

Det är också de sakerna jag prioriterat mest. Tack. Skönt att veta att det är prio 1 även för dig.
Det enda jag skulle vilja komplettera med, OM ni tycker det kan vara en bra idé, alltså direkt i år, är braskamin. Jag tänker att om det är effektivt & minskar elkostnaden så funderar jag på det.

Ang. elkostnaden för 1 mån så hade jag stängt av värmen på nedre plan & skärmat av. Likaså 3 somrum var stängda dörrar & ej värme på.

Ett extra glas med ngn vakum emellan skulle tydligen vara riktigt bra berättade en vän som hade satt in det, & det blev då mkt billigare än att byta alla fönstena helt.

Dränera ena kortsidan är ngt jag tänkt göra om tiden räcker till.
Mkt av sakerna ovan är kanske sådant jag anlitar folk för, om det ej går att göra sj.

Men din priolista är också den jag haft, plus ev braskamin. Det blir ju isf endast en kostnad & inget arbete för mig.
Ska jag ha det så känner jag det är lika bra att göra det i år.
 
Jag ska ta bilder & ta reda på så mkt info jag kan om hur huset är byggt. Får återkomma med det.
Ngt är vajsing med min dator så haft problem att lägga in bilder.
 
Självklart är en kamin ett bra tillägg, speciellt för dig som har eluppvärmning och som stöd till luftvärmepumpen när temperaturerna går nedåt.
Vi har själv bergvärme och håller ca 21grader inomhus, men nyttjar kaminen för trevnad och att lyfta innetempen till 23-24grader när vi känner för det i vardagsrum, kök och hall.
 
Prio 1 känns ju som du själv är inne på luftvärmepumpen och isolering av vinden.

Vi har bytt ytterdörr och en altandörr och skillnaden är stor, då de gamla var dåliga. Samtidigt är de ju såpass dyra att man inte ska göra det bara för elens skull, utan om man ändå vill byta pga dåliga eller fula dörrar. Att ha ett draperi framför dörren tillsvidare är ju bra mycket billigare.

Kamin är ju också bra, men ett större projekt, placeringen är ju viktig tex. Vi har nyligen tagit bort vår kamin eftersom den stod så att det blev 35 grader varmt uppe och 12 nere när man eldade. Men fundera gärna på att sätta en kamin nere också, istälelt för att stänga halva huset på vintern. Du får kalla golv i hela huset om källaren inte är uppvärmd, så kan du sätta en kamin på varje våning kan du ju använda samma skorsten med två kanaler och få ner kostnaden per enhet.
 
Tackar tackar. Mkt snällt av er att engagera er i mina saker.
Tusen tack för all hjälp.
Jag åter kommer när jag lyckats knäppa ett par bilder men tackar tills vidare några dagar.
 
byggare henke skrev:
kamilenski.
varför tycker du gullfiber att man kan lägga deras isolering på spån då?
Snarare tvärt om. Fukt absorberande isoleringsmaterial kan blandas med varandra. Men inte tvärt om.
Men även detta hänger ihop med om det finns "fukt" tätt plast under skivorna eller ej.
Saknas denna är det mycket lättare att isolera från insidan. Annars blir man begränsat i valet av tjockleken på isoleringen. Man flyttar på daggpunkten in i väggen och man får fukt problem.

www.finisterra.se/bin/download/datasheet2.php?id=141
 
B
gullfibers isolering skall läggas på spånet. först fixar man luften. sedan isolering på.

du menar att gullfiber gör fel???
 
byggare henke skrev:
gullfibers isolering skall läggas på spånet. först fixar man luften. sedan isolering på.

du menar att gullfiber gör fel???
Jag menar att generella råd bör undvikas om man inte känner i detalj vägg/tak konstruktionen.
 
  • Gilla
&herr frej
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.