B
kamilenski.
jag har aldirg gjort på annat sätt. och på tjugo år har jag ej fått hör att det varit några problem
 
Det är därför använder man ord som "riskkonsruktion". Det kan bli fel. Det kan bli skador. Men det betyder inte att så blir det.
Men jag står fast vid, att råd bör ges endast om man vet den exakta konstruktionen.
Själv har jag gjort bort mig ett antal gånger. Numera försöker jag rätta mig efter fakta.
För mig, en riskkonstruktion = fel konstruktion.
Tänkt dig en yttervägg med 95mm isolering och plast o gips på insidan. Ägaren isolerar med nästa 95mm och gips på insidan. Fukten samlas inne i väggen!

LÅT OSS TAGA REDA PÅ HUR HUSET ÄR BYGGT FÖRST.

Jag hoppas jag inte sårat ditt JAG.
 
B
men det är en helt annan grej.
nu isolerar det på isolering.
PÅ RÄTT SIDA.
sen måste man ju kolla hur väggen ser ut innan man isolerar
 
kamilenski skrev:
LÅT OSS TAGA REDA PÅ HUR HUSET ÄR BYGGT FÖRST.
TS skriver att taket (som ju är det som diskuteras nu?) är isolerat med ca 10 cm "glasfiber". Då kan vi nog anta ett det är glasull och inte spån, de flesta kan skilja på det utan proffesionell besiktning. Eller tänker du på något annat?
 
B
anna_h
jo. och sen vill han isolera mera
 
Anna_H skrev:
TS skriver att taket (som ju är det som diskuteras nu?) är isolerat med ca 10 cm "glasfiber". Då kan vi nog anta ett det är glasull och inte spån, de flesta kan skilja på det utan proffesionell besiktning. Eller tänker du på något annat?
Jag tänker på om det är plast under eller ej. Ingen plast, får han göra vad han vill.
 
  • Gilla
&herr frej
  • Laddar…
B
vars ska plasten vara
 
byggare henke skrev:
vars ska plasten vara
Närmast innerväggen. Dock 1/3 del av tot isoleringen är ok som installationutrymme.
Annars KAN fukten stanna inomhus. Det är viktig med bra ventilation. Mikael_L är bäst just på detta.
 
B
tänkte du mena taket nu ju.
 
AnneFi
stod det inte i papperna när man köpte huset vad det var byggt av?
eller har jag missat informationen om vad huset är byggt av?

kan man ens köpa ett hus utan att veta om det är trä eller sten?
 
B
ja har dom aldrig byggt om så.
men papprena ger inga garantier.
 
AnneFi
byggare henke skrev:
ja har dom aldrig byggt om så.
men papprena ger inga garantier.
nej det är sant men vi hade till exempel krav när vi köpte vårt hus att vi inte ville ha ett trähus.
det käns bara så avlägset för mig att man inte vet vad stommen på huset är bygd av.
 
B
jag förstår, därför viktigt att kolla i väggen
 
Kan bara hoppas TS är inget troll...
 
B
vad då troll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.