Hej!
Jag har följt många väldigt hjälpsamma trådar under åren här men aldrig postat något själv. Nu behöver jag råd som jag inte kunnat finna i någon befintlig tråd. Jag ska isolera ett golv som ligger över en krypgrund i det radhus vi nyligen köpt. Huset är byggt 1960. Ytan som ska isoleras är totalt ca 30 m2. Trossbotten består av betongplattor mellan betongbjälkar. Den befintliga konstruktionen är träreglar som vilar på betongbjälkarna.
Jag undrar dels vilken typ av isolering som är bäst. Ska jag använda isoleringsskivor eller lösull?
Jag undrar också om det är värt att regla om och byta ut träkonstruktionen för att få rätt avstånd (60cc) mellan reglar. Eventuellt så har vi inget val då reglarna antagligen är behandlade med kuprinol.
Tacksam för all råd och hjälp jag kan få!
Jag har följt många väldigt hjälpsamma trådar under åren här men aldrig postat något själv. Nu behöver jag råd som jag inte kunnat finna i någon befintlig tråd. Jag ska isolera ett golv som ligger över en krypgrund i det radhus vi nyligen köpt. Huset är byggt 1960. Ytan som ska isoleras är totalt ca 30 m2. Trossbotten består av betongplattor mellan betongbjälkar. Den befintliga konstruktionen är träreglar som vilar på betongbjälkarna.
Jag undrar dels vilken typ av isolering som är bäst. Ska jag använda isoleringsskivor eller lösull?
Jag undrar också om det är värt att regla om och byta ut träkonstruktionen för att få rätt avstånd (60cc) mellan reglar. Eventuellt så har vi inget val då reglarna antagligen är behandlade med kuprinol.
Hej.A Arpan skrev:Hej!
Eftersom du inte har något tätskikt så får du ha en isolering som kan transportera fukt. Antar att det låg kuttespån där ursprungligen?
Jag hade nog fyllt upp det med t.ex dammfritt kutterspån igen (billigt och enkelt material, samt ganska musfritt) Om ni skall lägga t.ex frästa skivor för golvvärme mm så underlättar ju standard cc mått. Vi lade tillbaka råsponten, sen golvvärme mellan 17mm plankor samt värmeplåtar. Blev prismässigt bra och stabilt.
Oavsätt vilket material du isolerar med så blir det nog ingen jätteskillnad i isoleringsvärde.
Tack för svar. Det låg glasgiberisolering i botten och sedan kutterspån. Vi kommer inte installera golvvärme därför vill värmeisolera så gott vi kan. Är kutterspån bättre än exempelvis lösull när det kommer till att isolera för värme? Blåser man in kutterspån eller går det att lägga utan utblåsning?Biggle skrev:
Hej.
Eftersom du inte har något tätskikt så får du ha en isolering som kan transportera fukt. Antar att det låg kuttespån där ursprungligen?
Jag hade nog fyllt upp det med t.ex dammfritt kutterspån igen (billigt och enkelt material, samt ganska musfritt) Om ni skall lägga t.ex frästa skivor för golvvärme mm så underlättar ju standard cc mått. Vi lade tillbaka råsponten, sen golvvärme mellan 17mm plankor samt värmeplåtar. Blev prismässigt bra och stabilt.
Oavsätt vilket material du isolerar med så blir det nog ingen jätteskillnad i isoleringsvärde.
Det är torrt i bjälklaget. Vi har åtgärdat krypgrunden med att fylla upp med makadam och matta. Samt fläkt och avfuktare och fått ner fuktigheten till acceptabla nivåer.Centano skrev:
I en offert ville man täta betongbjälklaget med diffussionsspärr LIP vs 20. Är det en rimlig lösning?
Kutterspån är nog inte bättre än något annat rent isoleringsmässigt, men enkelt och billigt. Bara att köpa balar på typ granngården och sprida ut själv, packa lite längs med väggarna. Med en så liten yta är det snabbt gjort. Men allt lös isolering kommer att sjunka ihop med tiden. Och om rymden isolering blir likvärdig blir nog isoleringen samma.A Arpan skrev:Tack för svar. Det låg glasgiberisolering i botten och sedan kutterspån. Vi kommer inte installera golvvärme därför vill värmeisolera så gott vi kan. Är kutterspån bättre än exempelvis lösull när det kommer till att isolera för värme? Blåser man in kutterspån eller går det att lägga utan utblåsning?
Men jag är ingen expert dock. Så kolla med en bra firma om dom har några förslag.
Här är lite bra text om just fuktspärrar.
https://hallbaratrahus.se/teknisk-lufttathet.php
Den huvudsakliga iden med fuktspärr är att hindra fukt från att nå material som inte kan transportera fukt. Ofta för att hindra fuktig inomhusluft från att tränga utåt i konstruktionerna. Om ni tätar betongen så kommer ju den fukten som kryper uppifrån, samt underifrån att fastna i plasten. Beroende på vart den är placerad blir resultatet olika.
Om inte era väggar samt tak har fuktspärr, vilket är orimligt med tanke på husets ålder, så skulle jag låta bli att introducera det. Ger inga temperaturfördelar, och ökar bara risken för problem.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolera golvbjälklag mot krypgrund
Byggmaterial & Byggteknik -
Rivet skortstensfundament, hur isolera det nya golvet mot krypgrund.
Isolera MOT värmegolvet
Värme allmänt -
Isolera mot golvvärme?
Hur fästa syll mot golv med gummi emellan för ljudisolerande vägg?
Byggmaterial & Byggteknik