Mikael_L Mikael_L skrev:
Ni elektriker som varit med länge, vad kallades den där stötströmsgeneratorn?
Om du vill se ett bra exempel på "stötprovare" sök ASEA TUA. Det finns varianter av den men den lilla var nog vad du hört talas om. Mycket effektiva rätt använda långt bättre än meggning om det är sporadiska fel.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A AxelBoman skrev:
Hej, jag har en lysstolpe på gården som inte lyser, har prövat att byta lampa men så simpelt var det inte.
Fick låna en isolationsmätare från jobbet, men är lite ovetande på hur jag ska göra. Stolpen är kopplad till en jordad stickpropp.

Är det fas & nolla till jord jag ska megga till med 250volt?
Nu har du väl fått de flesta svaren redan, men i spridda skurar.

Men om jag skulle felsöka det där så skulle jag:
1. Kolla så blecken som ska få kontakt med lampan ser någorlunda vettiga ut (dvs att det inte är uppenbart tokigt).
2. Mäta med spänningsprovaren ifall det är 230V mellan kontaktblecken i lamphållaren (en lite vansklig mätning, lätt att råka kortsluta, men man får vara försiktig).
3a. Om det finns spänning där så skulle jag fortsätta med att kontrollera kontaktblecken i lamphållaren ordentligt, försiktig böja ut de lite etc. Ev byta lamphållaren.
Med min spänningsprovare så kan jag lägga på drygt 30mA last vid mätning, jag skulle kolla ifall spänningen sjunker när lasten läggs på. Gör den det så är felet antagligen i någon kopplingspunkt innan.
3b: Om det inte finns spänning vid lamphållaren, eller för låg (eller att den sjunker när lasten läggs på) så skulle jag antingen kolla det vägguttag det hela är anslutet till eller öppna lampstolpen och kolla vid ev kopplingar där.
Och dessa kontroller är i princip samma som 1,2,3 - igen ...

Sen skulle jag inte glömma att mäta att jag har kontinuitet mot jord och stolpen och andra metalldelar som ska vara skyddsjordade.

Om du nu har en megger så kan du ju passa på och leka med den lite (men fixa gärna först så lampan lyser, så du verkligen meggar allt).
Och har du stickpropp i ena änden och en lykta i andra är det lätt.
Dra ur stickproppen, skruva ur lampan, sen kan du mäta alla 3 kombinationer mellan fas, nolla och jord, alla ska visa på minst några Mohm, helst att instrumentet går i botten.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Om du vill se ett bra exempel på "stötprovare" sök ASEA TUA. Det finns varianter av den men den lilla var nog vad du hört talas om. Mycket effektiva rätt använda långt bättre än meggning om det är sporadiska fel.
Har läst om dylika instrument i Montörshandboken men aldrig sett någon i verkligheten.
Varför togs dessa bort från marknaden och de var väl mer avsedda för stötprovning inomhus eller fanns det tillbehör för att lyssna i marken?

Ser att det ligger en ute på Traydera för 490, hade du rekommenderar inköp?

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
268588.jpg

Ja en sån skulle vara kul ifall man kunde lägga vantarna på ... :)

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Har läst om dylika instrument i Montörshandboken men aldrig sett någon i verkligheten.
Varför togs dessa bort från marknaden och de var väl mer avsedda för stötprovning inomhus eller fanns det tillbehör för att lyssna i marken?

Ser att det ligger en ute på Traydera för 490, hade du rekommenderar inköp?
Det är ju som hittat om du är intresserad av historiska instrument.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
GK100 GK100 skrev:
Det är ju som hittat om du är intresserad av historiska instrument.
Ja, och kan det hitta fel så är det ju perfekt!

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ni elektriker som varit med länge, vad kallades den där stötströmsgeneratorn?
Jag fick lära mig att hantera ett stötdon andra året på skolan. Då vår lärare i praktisk installation testade våra kuloinstallationer Och ingen fick godkänt då det small i kulodosorna. Saken var den att donet var reglerbart och gubbtjyven vred bara upp styrkan tills det small i dosorna och man fick göra om. Speciellt hos dom som som låg lite före i övningarna, dom som halkade efter lite provades aldrig med stötdonet.
Jag har på senare tid anlitat det lokala elverket för att söka en kabelskada på en jordkabel som låg på ca 1,5 meters djup. Han kopplade på ett stort stötdon som var monterat i en VW van sedan vred han på ordentligt med effekt och vi tog en promenad där vi trodde kabeln låg och mycket riktigt så nådde vi efter ca hundra meter till en plats där man tydligt kände hur marken skakade till och ett dovt dunkande hördes

• Gilla
  • Älska
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Fler namn, ekopulsmeter, men det kör nog inte så hög spänning när de letar efter läckor på fjärrvärmeledningar.
Är det blött så får man en reflex och sedan är det bara att mäta tiden till ekot så vet man hur långt bort läckan är
Sällan att det är hål på järnröret, det är plaströret som läcker in vatten från marken.

Protte

Mikael_L
E elmont skrev:
Jag fick lära mig att hantera ett stötdon andra året på skolan. Då vår lärare i praktisk installation testade våra kuloinstallationer Och ingen fick godkänt då det small i kulodosorna. Saken var den att donet var reglerbart och gubbtjyven vred bara upp styrkan tills det small i dosorna och man fick göra om. Speciellt hos dom som som låg lite före i övningarna, dom som halkade efter lite provades aldrig med stötdonet.
Jag har på senare tid anlitat det lokala elverket för att söka en kabelskada på en jordkabel som låg på ca 1,5 meters djup. Han kopplade på ett stort stötdon som var monterat i en VW van sedan vred han på ordentligt med effekt och vi tog en promenad där vi trodde kabeln låg och mycket riktigt så nådde vi efter ca hundra meter till en plats där man tydligt kände hur marken skakade till och ett dovt dunkande hördes
Stötdon var nog namnet jag for efter. Det som min chef använde när han berätta historien om hur de skaffade sig jobb när det var lite tunt i orderböckerna ... :)

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Stötdon var nog namnet jag for efter. Det som min chef använde när han berätta historien om hur de skaffade sig jobb när det var lite tunt i orderböckerna ... :)
Bra till markkablar men för att använda på insatllationskablar inomhus gäller det nog att hålla tungan rätt i mun.

Oftast är ju felet även åtkomlig ät vilket tar bort poängen med att "stöta" fram det.

Det användes inte enbart i felsökningssyfte utan även för att kontrollera anläggningar. Inte minst kuloanläggningar och då speciellt trådändar i kulodosor, där man omedelbart avslöjade spretande kardeler och om trådar spretade ut för långt. Och detta pga spetsverkan.

E
E elmont skrev:
Det användes inte enbart i felsökningssyfte utan även för att kontrollera anläggningar. Inte minst kuloanläggningar och då speciellt trådändar i kulodosor, där man omedelbart avslöjade spretande kardeler och om trådar spretade ut för långt. Och detta pga spetsverkan.
Ja, detta med att stötvis testa en anläggning med hög spänning används även idag.

Att det skulle vara bättre än isolationsprovning/meggning ställer jag mig lite tvivlande till men det kan ju bero på vad som ska uppnås.

Meggning är klassat som icke-förstörande mätning då den vid felförekomst omedelbart sänker spänningen, med stötprovning gäller det att vara beredd att laga kabeln direkt då den blir sämre efter prövning.

Att stötdonet för inomhusbruk inte går att få tag i längre har troligen sina orsaker i fel användning som ställde till med mer än vad det hjälpte men @elmont eller/och @GK100 kanske vill utveckla tankarna lite?

Rätt använt så är ett stötdon inte förstörande. För som med många andra "undersökningar" är det i mångt och mycket den som sitter bakom spakarna som genom sina misstag är orsaken till om undersökningen blir förstörande eller ej.

E
E elmont skrev:
Rätt använt så är ett stötdon inte förstörande. För som med många andra "undersökningar" är det i mångt och mycket den som sitter bakom spakarna som genom sina misstag är orsaken till om undersökningen blir förstörande eller ej.
Menar här att meggning är så kallat icke-förstörande. Medan stötdonets höga spänning kan få ett begynnande fel att blomma och det därför inte kommer gå att spänningssätta igen.

På en frisk anläggning ska givetvis inget hända i något av fallen.

Felanvänt kan ju även en megger skada delar av en installation tex inkopplad elektronik, så det gäller att man har koll på vad man sysslar med

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.