11 041 läst · 84 svar
11k läst
84 svar
Isolationsmäta en nergrävd kabel
Så sammanfattningsvis:
Plugga ut stickproppen.
Spänningsprova mellan alla ledare i stolpen.
Lossa ledarna och isolationsprova mellan alla. Är där 3 ledare blir det således 3 mätningar, alla ska visa miljontals Ohm, MegaOhm. Provspänning 250/500V.
Passa på att se över så det är ordentligt anslutet.
Återställ ledarna i stolpen.
Plugga in stickproppen.
Kolla ifall du har spänning fram till stolpen. Har du avbrott i kabeln behöver du då kontinuitetsmäta varje ledare.
Plugga ut stickproppen.
Spänningsprova mellan alla ledare i stolpen.
Lossa ledarna och isolationsprova mellan alla. Är där 3 ledare blir det således 3 mätningar, alla ska visa miljontals Ohm, MegaOhm. Provspänning 250/500V.
Passa på att se över så det är ordentligt anslutet.
Återställ ledarna i stolpen.
Plugga in stickproppen.
Kolla ifall du har spänning fram till stolpen. Har du avbrott i kabeln behöver du då kontinuitetsmäta varje ledare.
Allvetare
· västkusten
· 91 inlägg
Min svärmor hade liknande problem, när vi började kolla fann vi att kopplingsplinten inne i stolpen var helt sönderrostad och fuktig! De små svarta myrorna hade nämligen byggt ett gigantiskt bo och fyllt upp inne i stolpen från marken och upp över kopplingplinten.
-bara ett felsökningstips.
-bara ett felsökningstips.
Det finns faktiskt ett krav på att anläggningsinnehavaren utför periodisk tillsyn.Mikael_L skrev:
Kontinuitetsmätning av ledarna är också i sin ordning.
Nu är det som exempel då just detta är stickproppsanslutet, men det blir ju inte mindre farligt för det.
Så istället för att hacka på och försöka trycka ner TS tycker jag denne förtjänst beröm för att försöka få till en säker el anläggning så att barnen kan leka lugnt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Viktigt att stolpen är jordad (om den nu inte skulle vara dubbelisolerad).
Som vanligt slirar du på citeringarna.E El-Löken66 skrev:
Citera inte mig, när det är någon annan/något annat inlägg, du reagerar mot.
Det som löses med Megger är att ta reda på hur bra isolationen håller måttet.J Johan456 skrev:
Det kan aldrig vara fel att testa en markkabel då det ändå felsöks med annat.
Det är inte så svårt som att resa till Pluto direkt, ni behöver inte vara så hårda mot TS.
Försöker förstå varför man lånar ut en "megger" för att felsöka på en kabel som inte släpper igenom spänning och ström.E El-Löken66 skrev:
Har inget med TS att göra utan de som lånar ut den. DU kanske kan förklara? Att man kan mäta att ledarna inte har kontakt med varandra eller mot jord vet jag. Och självklart att de är hela oxå genom att kortsluta i andra änden men den delen fixar många andra instrument.
Skulle någon kommit med detta fel till mig skulle jag ha som redan jag skrivit påpekat det dumma med stickpropp och sedan lånat ut en spänningsprovare eller en multimeter med goda anvisningar hur dessa används.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
Finns säkert en kopplingsplint ,av något slag, där markkabel är ansluten, tyvärr på en del stolpar bli man tvingad att lyfta av hela eller halva stolpen för att komma åt den anslutningen
Det är inte ovanligt att den plinten är en "sockerbitslist" där det kan glappa, glapp kan även uppstå i lamphållaren
Så det är bara att mäta med spänningsprovare och lampa ansluten
Det är inte ovanligt att den plinten är en "sockerbitslist" där det kan glappa, glapp kan även uppstå i lamphållaren
Så det är bara att mäta med spänningsprovare och lampa ansluten
Vad är det för megger?snuttjulle skrev:Försöker förstå varför man lånar ut en "megger" för att felsöka på en kabel som inte släpper igenom spänning och ström.
Har inget med TS att göra utan de som lånar ut den. DU kanske kan förklara? Att man kan mäta att ledarna inte har kontakt med varandra eller mot jord vet jag. Och självklart att de är hela oxå genom att kortsluta i andra änden men den delen fixar många andra instrument.
Skulle någon kommit med detta fel till mig skulle jag ha som redan jag skrivit påpekat det dumma med stickpropp och sedan lånat ut en spänningsprovare eller en multimeter med goda anvisningar hur dessa används.
Många modeller mäter spänning och motstånd också.
Medans en vanlig multimeter inte nödvändigtvis kommer hitta ett begynnande överslag.
Nu vet jag inte vilken kabel typ, en skärmad går även att mantel prova, nu är det kanske inte så här.
Det går att göra förstörande och felaktiga mätningar med en multimeter också.
Tack.E El-Löken66 skrev:Vad är det för megger?
Många modeller mäter spänning och motstånd också.
Medans en vanlig multimeter inte nödvändigtvis kommer hitta ett begynnande överslag.
Nu vet jag inte vilken kabel typ, en skärmad går även att mantel prova, nu är det kanske inte så här.
Det går att göra förstörande och felaktiga mätningar med en multimeter också.
Ja så långt tänkte inte jag. För mig är en "megger" nått som bara mäter Ohm med olika spänningar och ofta höga sådana. Men det va många år sedan. Tycker fortfarande man inte bara lämnar ifrån sig ett instrument och ber någon mäta utan anvisningar om hur det är tänkt att användas.
Vad menas, slirar på citeringar?Mikael_L skrev:
Reagerar bara mot att visa här måste få det att låta som meggning av kabel är något i klass med att klyva en atom. Att det är något endast auktoriserade elektriker kan lura ut.
TS var smart nog att skapa en tråd och fixa ett instrument för isolationsprovning, jag är övertygad om att hen hade klarat av att megga en simpel treledarkabel men nu har ni troligen skrämt hen för livet.