Hej, jag har en lysstolpe på gården som inte lyser, har prövat att byta lampa men så simpelt var det inte.
Fick låna en isolationsmätare från jobbet, men är lite ovetande på hur jag ska göra. Stolpen är kopplad till en jordad stickpropp.

Är det fas & nolla till jord jag ska megga till med 250volt?
 
E
A AxelBoman skrev:
Hej, jag har en lysstolpe på gården som inte lyser, har prövat att byta lampa men så simpelt var det inte.
Fick låna en isolationsmätare från jobbet, men är lite ovetande på hur jag ska göra. Stolpen är kopplad till en jordad stickpropp.

Är det fas & nolla till jord jag ska megga till med 250volt?
Mät mellan allt med kabeln helt lossad i bägge ändor.
Men är det spänning i uttaget då?
Inte har du gjort någon skarv på vägen?

Kanske kass ljuskälla.
 
E El-Löken66 skrev:
Mät mellan allt med kabeln helt lossad i bägge ändor.
Men är det spänning i uttaget då?
Inte har du gjort någon skarv på vägen?

Kanske kass ljuskälla.
Kabeln är inte nergrävd utav mig utan det var så när jag flyttade hit. Vet inte om det är gjort utav elektriker eller inte men den är i rör iallafall.
Mätt spänning i uttaget till 230.

Ibland blir det liv i lampan men då blinkar den bara lite svagt
 
Så är frågan vad det är för stolpe. Kanske har du monterat fel ljuskälla. Vissa lyktstolpar har ett drivdon och kräver ljuskälla för detta. Kort är bra om du lägger upp.
 
  • Gilla
joob
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Så är frågan vad det är för stolpe. Kanske har du monterat fel ljuskälla. Vissa lyktstolpar har ett drivdon och kräver ljuskälla för detta. Kort är bra om du lägger upp.
Det är en gammal en, tog en likadan lampa som innan, samma watt & ljuskälla som innan. Ingen led utan glödlampa. Mätte den gamla lampan och den var fortfarande hel men bytte ändå för att prova.

Den gamla började blinka lite svagt också innan lyset försvann helt
 
E
A AxelBoman skrev:
Det är en gammal en, tog en likadan lampa som innan, samma watt & ljuskälla som innan. Ingen led utan glödlampa. Mätte den gamla lampan och den var fortfarande hel men bytte ändå för att prova.

Den gamla började blinka lite svagt också innan lyset försvann helt
Hur ser det ut inuti? Kopplingsplint mm..
Har du spänning fram dit eller det försvinner på vägen?
 
E El-Löken66 skrev:
Hur ser det ut inuti? Kopplingsplint mm..
Har du spänning fram dit eller det försvinner på vägen?
Inte mätt framme vid lampan än eller tittat inuti, pratade med elektrikerna på jobbet och dom tyckte jag skulle megga kabeln för att se om den är hel.
 
Förstår jag rätt att denna kabel är ansluten med stickpropp?
Låter skumt och fel. Men visst lättare att mäta men har du elektriker på jobbet så rekomenderar jag dig att bjuda över en av dem på fika i helgen så får de titta på detta då det låter som att du aldrig har användt en isolationsmätare förut och det kan bli väldigt fel om man råkar mäta på fel sett.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Förstår jag rätt att denna kabel är ansluten med stickpropp?
Låter skumt och fel. Men visst lättare att mäta men har du elektriker på jobbet så rekomenderar jag dig att bjuda över en av dem på fika i helgen så får de titta på detta då det låter som att du aldrig har användt en isolationsmätare förut och det kan bli väldigt fel om man råkar mäta på fel sett.
Ja det är den, tror att det är hemmagjort faktiskt för att vara ärlig, jag vill låta det vara och installera en ny med ny kabel senare och låta den här vara för stunden, men sambon tycker det är för mörkt :rolleyes:

Nej har aldrig använt en isolationsmätare innan, har försökt googla lite och förstår lite men är inte säker på hur det går till. Men du har nog rätt i vad du säger att jag ska fråga om dom har lust att hjälpa mig istället :)
 
Menar du med lampa själva ljuskälla (glödlampa, mm) eller hela altet som sitter på stolpen (brukar kallas armatur)?
Kan vara en korroderat lampsockel om det blinkar ibland.
Är det kopplat via JFB?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Menar du med lampa själva ljuskälla (glödlampa, mm) eller hela altet som sitter på stolpen (brukar kallas armatur)?
Kan vara en korroderat lampsockel om det blinkar ibland.
Är det kopplat via JFB?
Glödlampan menar jag, armaturen har jag inte rört, kunde inte se något på armaturen, den såg ren ut.
Nej ingen jordfelsbrytare fast installerad, sitter på en sån portabel från clas ohlson. Inte det bästa men bättre än inget känner jag.

Källaren i huset är inte skyddad med JFB där den matas från.
Har endast några PSA till tvättmaskin & torktumlare i källaren. Annars har vi bara jordfelsbrytare på första planet
 
E
A AxelBoman skrev:
Glödlampan menar jag, armaturen har jag inte rört, kunde inte se något på armaturen, den såg ren ut.
Nej ingen jordfelsbrytare fast installerad, sitter på en sån portabel från clas ohlson. Inte det bästa men bättre än inget känner jag.

Källaren i huset är inte skyddad med JFB där den matas från.
Har endast några PSA till tvättmaskin & torktumlare i källaren. Annars har vi bara jordfelsbrytare på första planet
Du kan dra ut stickproppen och blotta anslutningsplintarna., sitter där någon lucka eller?
Sen plugga i stickproppen och spänningsprova. Rör inget tills detta är utrett!
 
Jag har liknande problem. Fast anslutet dock. Det finns spänning i kopplingsplinten nertill i stolpen men ingen uppe i lampsockeln. Någonstans på vägen upp finns en skarv eftersom det är olika kablar vid plinten och vid sockeln. Det kräver rostolja och skönt väder för att demontera stolpen så de får vara mörkt ett tag till.
 
A AxelBoman skrev:
Hej, jag har en lysstolpe på gården som inte lyser, har prövat att byta lampa men så simpelt var det inte.
Fick låna en isolationsmätare från jobbet, men är lite ovetande på hur jag ska göra. Stolpen är kopplad till en jordad stickpropp.

Är det fas & nolla till jord jag ska megga till med 250volt?
Som svar på din första fråga, kortslut pinnarna på stickproppen och mät mellan pinnarna och jord. Lägg alltså ihop fas och nolla, megga mot jord. 250V eller 500V blir bra, värdet ska vara över 1 Mohm.
Dock ligger troligtvis felet i något annat än kabeln, hade det gjort det borde jordfelsbrytaren och/eller säkringen löst ut.
 
Lite dålig stil av jobbarkompisarna att skicka en megger när det är mer troligt med ett enkelt glappkontakt.
Jag röstar också på lamphållaren, kan vara så enkelt som att mittkontakten är nedtryckt och ljuskällan har för kort pigg.
Har bänt upp mittkontakten på mer än en hållare.

Protte
 
  • Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.