H hempularen skrev:
OK, och exakt var har du mätt, vilken typ av instrument? Hur visar sig felet (jag ser att båda jordfelsbrytarna är tillslagna).
Man ser inte utgående kablar från jordfelsbrytare till nollplint?

Du kan megga grupp för grupp. För en grupp i taget kopplar du loss fas och nolla och kopplar ihop dem. Jorden kan du lämna på jordplinten. Sedan mäter mellan de sammankopplade fas/nolla och jord med isolationsprovaren. På så vis kan du se vilken eller vilka grupper felet finns på.

Om du bytt central och det tidigare inte fanns jordfelsbrytare kan ju jordfelen ha funnits där tidigare men inte märkts.

• Gilla
Johan.da och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du kan megga grupp för grupp. För en grupp i taget kopplar du loss fas och nolla och kopplar ihop dem. Jorden kan du lämna på jordplinten. Sedan mäter mellan de sammankopplade fas/nolla och jord med isolationsprovaren. På så vis kan du se vilken eller vilka grupper felet finns på.

Om du bytt central och det tidigare inte fanns jordfelsbrytare kan ju jordfelen ha funnits där tidigare men inte märkts.
På isolationtestet, ska ena vara på E/Jord uttag, ska den andra vara på N eller P?

Det står i föregående inlägg att du ska koppla ihop P och N, läs om hur du ska göra och är du tveksam ska du inte göra det över huvud taget.

Johan.da Johan.da skrev:
På isolationtestet, ska ena vara på E/Jord uttag, ska den andra vara på N eller P?
Eftersom du lägger ihop nolla och fas så blir det båda som du sätter proben på. Andra proben på jord förstås. Enklast är att börja från centralen. Hittar du sedan en grupp med jordfel så jobbar du dig utåt i gruppen tills du hittar jordfelet.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Men åter. De mätningar du gjort. Exakt hur har du mätt?

Rent mätmässigt spelar det inte så stor roll att koppla ihop fas och nolla. Men om du usoationsmäter med megger eller liknande som mäter med uppemot 1000V. Så vill man undvika risken att en apparat matas med 1000V från instrumentet.

H hempularen skrev:
Men åter. De mätningar du gjort. Exakt hur har du mätt?

Rent mätmässigt spelar det inte så stor roll att koppla ihop fas och nolla. Men om du usoationsmäter med megger eller liknande som mäter med uppemot 1000V. Så vill man undvika risken att en apparat matas med 1000V från instrumentet.
Såhär

• Ett mätinstrument med kablar, etikett med siffror, hand håller en kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elarbete, öppen vägguttag, kablar, verktyg, installation, hand håller grön kontakt, säkerhetstestare, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har TN-C, bygling till jfb måste kopplas bort.
Kan räcka med att jfb är frånslagna
Har du mätt med jfb tillslagen?

U Uffe A skrev:
Nej, både centralerna har jordfel, jag läste det ena nu genom att koppla loss hela belysningsarmaturen i verkstaden, känns fel i själva armaturen.

U Uffe A skrev:
Jag satte precis jfb och den löser omedelbart i verkstaden, men inte hemma. Trotts att det visar dåliga värde hemma med. Är elektriker andra årsmontör.

Jag ser inte vad du har för instrument. Vad är det, hur är det inställt, och vilka mätvärden får du?

H hempularen skrev:
Jag ser inte vad du har för instrument. Vad är det, hur är det inställt, och vilka mätvärden får du?
Jag har Elma HT SOLAR I-V500w
Den är inställt på 500V
10 sekunder
Isolation test
Värden varjerar mellan 999 mega Ohm och ner till 0,0 Mega Ohm
Visar 300M ohm
400m Ohm
600 Mega Ohm
Lite rörig, därför har jag tappat alla kunskaper jag vet.
Vet inte hur jag ska börja, det visar fel även på två ledare kablar(fas och noll). Kanske jag mäter fel. Ska by min chef komma och kika imorrgon.

Om jfb sticker direkt. Är det inte lättare att du bara sumrar jord och nollà på varje grupp?

• Gilla
Johan.da
  • Laddar…
Tommty
Är garage och verkstaden samma säkring? uppe 3x1 poliga längst upp? för de ligger ju utanför JFB?

Tommty Tommty skrev:
Är garage och verkstaden samma säkring? uppe 3x1 poliga längst upp? för de ligger ju utanför JFB?
Ja, det är fyrledare kabel som går dit. Jag satte jfb i garaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.