K _Fredrik_ skrev:
Om jfb sticker direkt. Är det inte lättare att du bara sumrar jord och nollà på varje grupp?
Jag gör det men kommer du inte fram till något, gissar på kablarna.
 
Exakt var kopplar du in dig när du mäter på gruppcentralen inne?
Vad är tillslaget och vad är frånslaget?

Mäter du på inkommande anslutningar på huvudbrytaren (alla tre faserna samt nollan ihop mot jord)?
 
Johan.da Johan.da skrev:
Värden varjerar mellan 999 mega Ohm och ner till 0,0 Mega Ohm
Visar 300M ohm
400m Ohm
600 Mega Ohm
Är detta värden som varierar under mätningen? Eller är det värden som du får från olika mätningar på olika trådar?

Om det finns utrustning inkopplad någonstans så kan man få "obehagligt" låga resistansvärden mot jord, som sedan ökar. Det beror på att det kan finnas störningsfilter med kondensatorer mellan fas/nolla och jord. När kopndenstraorn väl laddats upp så får man OK värden.

Om du får de värden du skriver så är det bara "0,0 Mega" som skulle lösa jordfelsbrytaren.
 
  • Gilla
Johan.da
  • Laddar…
Vilken av jordfelsbrytarna på bilden är det som löser ut?

Vad händer om samtliga säkringar är i läge "Off", med jordfelsbrytarna till? Om vi antar att de då inte löser ut. Koppla in en säkring i taget.
 
  • Gilla
Johan.da
  • Laddar…
Dubbelkolla att du verkligen har kopplat nollorna som hör till resp. jordfelsbrytare till rätt nollplint. Det är nog min "favoritteori", givet de observationer vi har här.
 
  • Gilla
Johan.da
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vilken av jordfelsbrytarna på bilden är det som löser ut?

Vad händer om samtliga säkringar är i läge "Off", med jordfelsbrytarna till? Om vi antar att de då inte löser ut. Koppla in en säkring i taget.
Hemma ingen Jordfelbrytare har löst ut, utan bara olika värden på testet, jag tror att det är okej hemma men det är jag som vill ha 999 mega ohm, ska byta kablarna idag som matar dosorna upp till huset, så slipper jag skarvhylsorna som jag har gjort mängder av dem i centralen, sedan ska lossa alla lampor, belysnings armaturer och ta test för varje kabel i taget, det finns några gamla kablar med jord ledare runt om kabel(inte gul/grön) sedan mäta och snygga till igen.
På garaget satte jag jfb som löste omedelbart när jag tände lyset, kopplade bort hela belysningen så blev det bra.
Det är en hel del jobb som jag inte ens tänkte på. Gamla centralen var utan jfb och hade tnc system.
 
H hempularen skrev:
Dubbelkolla att du verkligen har kopplat nollorna som hör till resp. jordfelsbrytare till rätt nollplint. Det är nog min "favoritteori", givet de observationer vi har här.
Det har jag absolut gjort, den blinten längst ner tillhör den nedre jfb, och högst upp tillhör den övre jfb.
 
H hempularen skrev:
Är detta värden som varierar under mätningen? Eller är det värden som du får från olika mätningar på olika trådar?

Om det finns utrustning inkopplad någonstans så kan man få "obehagligt" låga resistansvärden mot jord, som sedan ökar. Det beror på att det kan finnas störningsfilter med kondensatorer mellan fas/nolla och jord. När kopndenstraorn väl laddats upp så får man OK värden.

Om du får de värden du skriver så är det bara "0,0 Mega" som skulle lösa jordfelsbrytaren.
Får från olika mätningar, laddar instrumentet sig direkt eller tar tid? För jag testar ca 10 tester på en minut.
 
Och när du "Meggar" gör det i centralen och ta grupp för grupp. När du vet vilka grupper du har problem i och vilka som inte är problematiska kan du börja felsöka, sedan du kopplat loss dom problematiska. Håll noga reda på vilka trådar som tillhör samma grupp.
 
  • Gilla
Johan.da
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och när du "Meggar" gör det i centralen och ta grupp för grupp. När du vet vilka grupper du har problem i och vilka som inte är problematiska kan du börja felsöka, sedan du kopplat loss dom problematiska. Håll noga reda på vilka trådar som tillhör samma grupp.
Jag håller er uppdaterade så får vi allihopa nytta av det jävla jordfelet. Tack för tipsen 🫱🏼‍🫲🏽
 
intressant
 
Johan.da Johan.da skrev:
Får från olika mätningar, laddar instrumentet sig direkt eller tar tid? För jag testar ca 10 tester på en minut.
Det är snarare kondensatorn i en inkopplad apparat som laddar upp sig. Instrumentet lägger ut en så svag ström att det tar tid.
 
Johan.da Johan.da skrev:
Jag håller er uppdaterade så får vi allihopa nytta av det jävla jordfelet. Tack för tipsen 🫱🏼‍🫲🏽
Jag får nu efter omkoppling i armaturerna som var fel kopplade ca 8 mega ohm, andra enheter visar 999 mega ohm men vissa visar 0 och sedan stiger det upp till 8 mega ohm och ibland 10. Hade ni godkännat det?
 
Johan.da Johan.da skrev:
Jag får nu efter omkoppling i armaturerna som var fel kopplade ca 8 mega ohm, andra enheter visar 999 mega ohm men vissa visar 0 och sedan stiger det upp till 8 mega ohm och ibland 10. Hade ni godkännat det?
Om du vet att det är armaturerna i garaget som läcker går det ju att koppla loss dessa och megga var och en för sig. Vad är det för armaturer? Har alla samma läckström? Vad hittade du för fel som du kopplade om? 8 Mohm är inte lågt nog för att jordfelsbrytaren skall lösa. Men det brukar normalt vara mer. Jag hade undersökt saken närmare.
 
A Avemo skrev:
Om du vet att det är armaturerna i garaget som läcker går det ju att koppla loss dessa och megga var och en för sig. Vad är det för armaturer? Har alla samma läckström? Vad hittade du för fel som du kopplade om? 8 Mohm är inte lågt nog för att jordfelsbrytaren skall lösa. Men det brukar normalt vara mer. Jag hade undersökt saken närmare.
Gamla system var PEN TN-C han kopplade jord på N in till kondensator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.