Snyggt!
 
  • Gilla
Isak90
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Spännande med löstagbar spaljé! Hur mycket jobb är det om man vill montera bort spaljén?
Jag tror att det går ganska smidigt ändå. Stolpen får ner först och sedan kommer spaljén. Men alla skruvar är satta så de går att komma åt, några inifrån/under och de andra är försänkta och får 14mm träplugg/täcklock.:) Men om man skruvar ner den så lär man säkert åka på en del målning när det är ihop igen, men det är ju ett annat problem.:p

//Fredrik
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Jag tror att det går ganska smidigt ändå. Stolpen får ner först och sedan kommer spaljén. Men alla skruvar är satta så de går att komma åt, några inifrån/under och de andra är försänkta och får 14mm träplugg/täcklock.:) Men om man skruvar ner den så lär man säkert åka på en del målning när det är ihop igen, men det är ju ett annat problem.:p

//Fredrik
Ok, det är alltså fullt möjligt, men inte så smidigt att man gör det i en handvändning. Jag trodde nästan att vi skulle kunna få se en läcker innovation som var både stabil och smidig att flytta. :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Ok, det är alltså fullt möjligt, men inte så smidigt att man gör det i en handvändning. Jag trodde nästan att vi skulle kunna få se en läcker innovation som var både stabil och smidig att flytta. :)
Nä det blir nog endast i nödfall och att det går vid behov. Men spaljén är i ett stycke så totalt handlar det nog om ca 12-15 skruv. Ska snart plocka ner och måla så kan ta bild på delarna då.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Under veckan så har jag byggt städskrubb under trappan, spaljén är nedplockad(15st skruv) och har tillsammans med vanglarna fått ett par lager grundfärg och spackel. I köket så har jag kapat till bänkskivor och gjort håltagning för häll och vask. En skiva har limmats ihop till rätt bredd till halvön. Det går sakta men säkert framåt.:)

Halvfärdigt trapphus med nybyggd städskrubb under, träkonstruktion synlig, ommålad och spacklad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Städskrubb under konstruktion med OSB-skivor under en vitmålad trapp, renoveringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En obehandlad trätrappa och en vit spaljé under konstruktion i ett rum med byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd städskrubb under trappa i renoveringsfas med spacklade väggar och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan under konstruktion med nybyggd städskrubb, spacklade väggar och trästeg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdig trappa under renovering med påbörjad städskrubb under, omålad vägg och trästeg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ommålade träspaljéer och några lösa brädor ligger på en OSB-skiva inne i ett halvfärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålad spaljé liggandes på ett grått golv med byggmaterial och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med osammanfogade skåp, öppna lådor och bänkskiva redo för häll och vask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök under renovering med vita luckor, träbänkskivor och förberedelser för häll och vask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbänkskivor limmas ihop med klämmor på en arbetsyta i en renoveringsmiljö, med verktyg och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
13th Marine och 23 till
  • Laddar…
Hej!

Det har hänt en del sen sist.:)

I carporten har jag förberett el och klätt taket med utegips. Passade ju på att spruta lösull där också så kände att det behövde skyddas lite.
Tak av utegips i en carport med förberedda elektriska uttag och synliga skruvar, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Carport med klätt tak med utegips, elektriska förberedelser synliga och stege till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla delar till trappan är äntligen klara, det sista var ”fuskvanglar” till den nedre delen för att matcha den övre. De är nu monterade, spacklade och målade. Så nu är trapphuset färdigt för tapetsering. Det återstår något lager färg och behandling av stegen.:)
Nybyggd trätrappa med spacklade och målade vangstycken i ett trapphus under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vitmålade trädelar till en trappa som ligger på kartong, före montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett trapphus under renovering med nyinstallerade trästeg, vita väggar förberedda för tapetsering och synliga eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av trapphus med nylagda trätrappsteg, spacklade väggar och förberedelse för el och tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappa under renovering med nyinstallerade steg, vägg förberedd för tapetsering, och målarverktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I köket har jag fogat och monterat bänkskivor samt vask. Även mjukfog och några rejäla omgångar med olja.:)
Ett pågående köksrenoveringsprojekt med omonterade skåp och bänkskivor av trä samt en installerad vask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdigt kök med nymonterade ljust träfärgade bänkskivor och vita stommarskåp, utan frontpaneler och med verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ej färdigställt kök med ny monterade vita skåp, kakel, träbänkskivor och förberedd el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för nu!:)

//Fredrik
 
  • Gilla
  • Älska
DB995 och 27 till
  • Laddar…
Hej!

Under veckan har jag haft elektriker i huset och nu är det spänningsatt.:) Jag har borrat för spottar och hängt upp armaturer i garaget. Trapphuset har fått tapet och innertak i snedtaket. Resten får tyvärr vänta tills övervåningen får tak. I badrummet är handdukstorken på plats. I köket är ugn och kombiugn/-mikro samt lådor monterade.:)

Renoverat trapphus med tapet och innertak i arbete, skyddsplast på trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat trapphus med nya tapeter, synliga elinstallationer och trätrappsteg under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat trapphus med omonterade spottar och ny tapet längs snedtaket i en delvis ombyggd inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis färdigställt trapphus med tapetserade väggar och nytt innertak under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i ett trapphus med vita väggar och nytt innertak, installation av spottar synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerad handdukstork i renoverat badrum med vita kakelväggar och toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyrenoverat kök med vita skåp, träbänkskivor och inbyggda svarta ugnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett hus med belysning och byggnadsställningar vid nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett upplyst hus under kvällen med ställningar runtom, indikerande renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hus under renovering på kvällen med upplysta fönster och byggnadsställningar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
  • Älska
Lisa123 och 31 till
  • Laddar…
Vad snyggt köket blev :love: fräscht
 
  • Gilla
  • Älska
Beida och 1 till
  • Laddar…
Hej!

I helgen så har jag gjort ett ryck med tvättstugan. Tätskikt på golvet och tapet där det blir synlig vägg, sedan klinkers och sockel. Fogning blev det måndag och tisdag mellan arbetspassen.:)
Renoverad tvättstuga med nytt tätskikt på golvet och obehandlade väggar, fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsprocess i en tvättstuga med ett tätskikt installerat på golvet, redo för klinkersläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renovering av tvättstuga med tätskikt på golvet och tapet på väggar före installation av klinkers och sockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoveringsarbete i en tvättstuga med osatt klinker och synliga installationer i tak och på väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade klinkerplattor på ett tvättstugegolv med tätskikt, väntar på fogning, vattenanslutningar på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade klinkerplattor på tvättstugans golv med tätskikt och delvis fogat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerade klinkers på tvättstugans golv med väggarna förberedda för tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverad tvättstuga med nytt klinkergolv och väggar förberedda för tapetsering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick också plockat ner ställningen på framsidan.:)
Tvåvåningshus och garage med nedplockad byggställning och solnedgång i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvåvåningshus med slätputsad fasad och svart tak under en dramatisk molnhimmel, byggnadsställningar demonterade framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
LoweW och 26 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Jättefint golv!
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Ledig helg har lett till att det har hänt lite mer.:)

Lite salningar och foder monterade, samt taklister i trapphuset.
Vitmålade fönsterfoder och taklister monterade runt ett öppnat takfönster i ett trapphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I garaget fick det duga med släta foder.:p
Nymonterat fönster med vita släta foder och utomhusvy i ett renoverat trapphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Renoverat trapphus med nymonterade vita taklister, släta foder och ett oavslutat innerstak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymonterat fönster med salningar och foder, utsikt mot grusad uppfart och byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innertak och lite inredning har börjat komma på plats i tvättstugan.
Nymonterat vitt innertak med släta taklister, oanslutna elektriska kablar sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installation av vita köksskåp utan dörrar i en renoverad tvättstuga med kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående installation av vita köksskåp med monterade taklister i ett renoverat rum, kartong på golvet skyddar mot smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I garaget har jag gjutit en klack för inkommande vatten och radonett m.m. Framförallt eftersom jag hade placerat en brunn där.
Nyguuten betongklack i garage med rörinstallationer på väggen och brunnslock på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Fredrik
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
I Isak90 skrev:
Hej!

Ledig helg har lett till att det har hänt lite mer.:)

Lite salningar och foder monterade, samt taklister i trapphuset.
[bild]

I garaget fick det duga med släta foder.:p
[bild]

[bild]

[bild]

Innertak och lite inredning har börjat komma på plats i tvättstugan.
[bild]

[bild]

[bild]

I garaget har jag gjutit en klack för inkommande vatten och radonett m.m. Framförallt eftersom jag hade placerat en brunn där.
[bild]

//Fredrik
Dum fråga.
Varför ha brunnen uppe på klacken.
Byggde nytt hus ifjol och har tre brunnar i mitt garage.
En under varje bil och en till värmepumpen och vasken så man kan tvätta händerna i garaget.
 
A Argastesnickaren skrev:
Dum fråga.
Varför ha brunnen uppe på klacken.
Byggde nytt hus ifjol och har tre brunnar i mitt garage.
En under varje bil och en till värmepumpen och vasken så man kan tvätta händerna i garaget.
Jag höjer upp den för att inte smältvatten från bilen skall kunna rinna ner i den. I de flesta kommuner, och även i min, så är det krav på att ha oljeavskiljare om man har golvbrunn i garaget. Vask kommer jag också ha i garaget.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Dum fråga.
Varför ha brunnen uppe på klacken.
Byggde nytt hus ifjol och har tre brunnar i mitt garage.
En under varje bil och en till värmepumpen och vasken så man kan tvätta händerna i garaget.
Det är väll inte så bra att all skit rinner ut i dagvattnet?
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
A Argastesnickaren skrev:
Dum fråga.
Varför ha brunnen uppe på klacken.
Byggde nytt hus ifjol och har tre brunnar i mitt garage.
En under varje bil och en till värmepumpen och vasken så man kan tvätta händerna i garaget.
Gissar att du har oljeavskiljare då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.