540 586 läst · 1 450 svar
541k läst
1,5k svar
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 368 inlägg
jag har svart tak och svarta stuprör, klart nöjd med det. har ett nästan vitt hus, lite grått i det vita typ, så tror nog du blir nöjd. tycker övergången från hängrännorna blir lite skum annars med, men smaken är såklart som... tack o lov. trist om alla hus skulle vara lika.Ramnemark skrev:
Håller med. Svart tak skulle jag föredra att plåtdetaljerna följer det. Dvs svarta hängrännor och stuprör medP Peter_Bromma skrev:
Hej!
Ja vad det gäller stuprören så funderade jag en del på det när jag valde. Men det landade i som flera av er är inne på att med svart tak så blev det svarta rännor. Och då behövde också stuprören bli svarta.
I måndags blev elektrikern färdig med centralerna och jag fick dit osb och snickarna gips. Igår gjorde snickarna klart det sista på utsidan och så blev det montering av entrédörr och dörr till garaget, nu är dom klara med sitt.
//Fredrik
Ja vad det gäller stuprören så funderade jag en del på det när jag valde. Men det landade i som flera av er är inne på att med svart tak så blev det svarta rännor. Och då behövde också stuprören bli svarta.
I måndags blev elektrikern färdig med centralerna och jag fick dit osb och snickarna gips. Igår gjorde snickarna klart det sista på utsidan och så blev det montering av entrédörr och dörr till garaget, nu är dom klara med sitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Fredrik
Hej!
Igår lånade jag en av snickarna och fick upp väggarna runt trapphuset. Vi hann med det mesta men ett par remsbitar och runt fönstret satte jag själv idag. Det var inte helt lätt att få upp gipsskivan runt fönstret i ett stycke ensam på stege men det gick
//Fredrik
Igår lånade jag en av snickarna och fick upp väggarna runt trapphuset. Vi hann med det mesta men ett par remsbitar och runt fönstret satte jag själv idag. Det var inte helt lätt att få upp gipsskivan runt fönstret i ett stycke ensam på stege men det gick
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Fredrik
Hej,
Jag skulle om jag var du gjort en liten avsats under fönstret i trapphuset. Dels för att du säkert vill ha någon krukväxt där framöver men framförallt för att enklare kunna komma åt att måla, tapetsera under bygget men även i framtiden. Det borde inte vara någon risk att slå i huvudet där uppe när man går i trappan.
Härligt tempo i ditt projekt! Ett nöje att följa.
Hälsn.
Håkan
Jag skulle om jag var du gjort en liten avsats under fönstret i trapphuset. Dels för att du säkert vill ha någon krukväxt där framöver men framförallt för att enklare kunna komma åt att måla, tapetsera under bygget men även i framtiden. Det borde inte vara någon risk att slå i huvudet där uppe när man går i trappan.
Hälsn.
Håkan
Det är en bra tanke som tål att funderas vidare på. För att komma åt att spackla och tapetsera tänkte jag lägga reglar i fönstret, ungefär som vi gjorde när vi skivade. Och sedan montera salning, foder och fönsterbräda med trappstege.Håkanen67 skrev:Hej,
Hälsn.
Håkan
Tack så mycket!
//Fredrik
Hej!
Under helgen så har jag jobbat 06-18 så det har tyvärr inte blivit så mycket gjort. Har börjat gå runt huset med visir på allt ändträ, men den tog såklart slut så får köpa mer imorrn. Vill försöka få gjort det innan tisdag när det ska bli regn, nu när allting är torrt och fint. Ikväll la jag i lite rör och slang mellan hus och garage så jag kan börja fylla igen det diket och fortsätta fylla upp baksidan som ska bli gräsmatta.
//Fredrik
Under helgen så har jag jobbat 06-18 så det har tyvärr inte blivit så mycket gjort. Har börjat gå runt huset med visir på allt ändträ, men den tog såklart slut så får köpa mer imorrn. Vill försöka få gjort det innan tisdag när det ska bli regn, nu när allting är torrt och fint. Ikväll la jag i lite rör och slang mellan hus och garage så jag kan börja fylla igen det diket och fortsätta fylla upp baksidan som ska bli gräsmatta.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Fredrik
Hej!
Idag blev det visir, hann med varvet runt på bottenvåningen och en del av hattläkten mot midjeblecket men det är ändå lite kvar. Men nu ikväll har jag haft hjullastare här och flyttat runt jordmassor från framsidan där lastbilarna tippar och börjat fylla upp och grovplanera på baksidan.
//Fredrik
Idag blev det visir, hann med varvet runt på bottenvåningen och en del av hattläkten mot midjeblecket men det är ändå lite kvar. Men nu ikväll har jag haft hjullastare här och flyttat runt jordmassor från framsidan där lastbilarna tippar och börjat fylla upp och grovplanera på baksidan.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Fredrik
Hej!
Idag har det regnat så det har blivit jobb på insidan. Jag har fått spacklat första vändan på tak och väggar i garaget Har inte spacklat så mycket tidigare så det tar lite tid men vill börja där innan jag ger mig på huset.
//Fredrik
Idag har det regnat så det har blivit jobb på insidan. Jag har fått spacklat första vändan på tak och väggar i garaget Har inte spacklat så mycket tidigare så det tar lite tid men vill börja där innan jag ger mig på huset.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Fredrik
Kul att följa ditt bygge, väl kämpat
Ytterligare ett tips, efter grundmålning av väggarna/taket är det lättare att se var det är ojämnt, du kan gå på med spackel efter att du grundat väggarna/taket ett varv.
Ha god belysning
Mjukfoga hörn
Ytterligare ett tips, efter grundmålning av väggarna/taket är det lättare att se var det är ojämnt, du kan gå på med spackel efter att du grundat väggarna/taket ett varv.
Ha god belysning
Mjukfoga hörn
Ditt hus blir verkligen superfint! Jag har följt din tråd från början, men jag kommer inte ihåg, hur stort blir huset?
Fortsätt med ditt gedigna arbete och bra uppdateringar av bygget. Det uppskattas mycket!
Fortsätt med ditt gedigna arbete och bra uppdateringar av bygget. Det uppskattas mycket!
Tack!F Jukkasjärvi skrev:
På väggarna blir det glasfiberväv innan målning, men taket lär jag säkert behöva gå på med mer spackel efter första lagret färg. Nu har jag lagt pappremsa även i hörnen, skulle jag skippat det och kört mjukfog ist?
//Fredrik
Tack så mycket!Sthlm1891 skrev:
Det blir lite drygt 185kvm när övervåningen är klar plus garaget 35kvm.
//Fredrik
Ja jag hade bara kört mjukfog i hörnen, inte den billigasteI Isak90 skrev: