Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Följer din husbyggetråd. Men undrar om du fått bygglov? I så fall måste varje ändring av fasaden, fönster och dörrar, godkännas som en revidering av bygglovet. Eller ett helt nytt bygglov. Hur har du tänkt kring det?

Vad gäller ytterdörren så tycker jag inte att en dörr med ett smalt vertikalt fönsterparti passar ihop med fasaden och de andra fönstren, det blir för modernt. En pardörr, som andra föreslagit, är bättre. Eller en annan dörr utan detta vertikala fönster.
Jag har inte skickat in bygglov så än finns det tid och är fritt att ändra.:)

Ja en pardörr får det bli, och en mer klassisk sådan också enligt bilden jag la ut igår kväll om det blir spröjs.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tycker som tidigare nämnt att det blev bättre med spröjs och även dubbeldörr...
Dock ett big no no gällande spröjsen som du ritat ut. Om du har 6 lufts spröjs på 11x13 så bör du inte ha det på de mindre fönstrena 5x13. Det blir en katastrofal asymmetri som i mina ögon får mig att tänka på PVC fönster i Polenbyggda hus...
 
  • Gilla
anettelarsson och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Tycker som tidigare nämnt att det blev bättre med spröjs och även dubbeldörr...
Dock ett big no no gällande spröjsen som du ritat ut. Om du har 6 lufts spröjs på 11x13 så bör du inte ha det på de mindre fönstrena 5x13. Det blir en katastrofal asymmetri som i mina ögon får mig att tänka på PVC fönster i Polenbyggda hus...
Ja det får nog bli spröjs, pardörr gjorde mycket så det tror jag på.:)

Ja så kan det mycket väl vara, jag la mest in för att kunna se hur det ser ut. Blir ju lätt väldigt plottrigt på mindre fönster.:)

//Fredrik
 
Nu kanske bollen redan är död i det här läget, men fundera lite extra på om du faktiskt vill gräva ner stubbarna. Det kommer att bli sättningar i marken där under en lång tid framöver i takt med att de förmultnar och jord letar sig ner i alla hålrum. Det kan bli lite enerverande om det är en yta som man vill hålla någorlunda fin.

Vi hade nog närmare 100 stubbar på vår tomt efter allt vi hade röjt, och det gick fint att elda dem om man hade lite tålamod. Starta en brasa med grenar och annat ris och släng på några stubbar i taget så försvinner de till slut. Då detta är ett långtidsprojekt kan du ju ha stubbarna på hög i ett hörn av tomten i ett år eller två så att de får torka och att jorden får släppa från dem. Sen går de fint att elda!

En person som eldar stubbar och grenar i en stor brasa på en tom arbetsyta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S skydiver skrev:
Nu kanske bollen redan är död i det här läget, men fundera lite extra på om du faktiskt vill gräva ner stubbarna. Det kommer att bli sättningar i marken där under en lång tid framöver i takt med att de förmultnar och jord letar sig ner i alla hålrum. Det kan bli lite enerverande om det är en yta som man vill hålla någorlunda fin.

Vi hade nog närmare 100 stubbar på vår tomt efter allt vi hade röjt, och det gick fint att elda dem om man hade lite tålamod. Starta en brasa med grenar och annat ris och släng på några stubbar i taget så försvinner de till slut. Då detta är ett långtidsprojekt kan du ju ha stubbarna på hög i ett hörn av tomten i ett år eller två så att de får torka och att jorden får släppa från dem. Sen går de fint att elda!

[bild]
Instämmer! Många slukhål som uppstår beror just på nedgrävda stubbar som förmultnat.
 
S skydiver skrev:
Nu kanske bollen redan är död i det här läget, men fundera lite extra på om du faktiskt vill gräva ner stubbarna. Det kommer att bli sättningar i marken där under en lång tid framöver i takt med att de förmultnar och jord letar sig ner i alla hålrum. Det kan bli lite enerverande om det är en yta som man vill hålla någorlunda fin.

Vi hade nog närmare 100 stubbar på vår tomt efter allt vi hade röjt, och det gick fint att elda dem om man hade lite tålamod. Starta en brasa med grenar och annat ris och släng på några stubbar i taget så försvinner de till slut. Då detta är ett långtidsprojekt kan du ju ha stubbarna på hög i ett hörn av tomten i ett år eller två så att de får torka och att jorden får släppa från dem. Sen går de fint att elda!

[bild]
Jag har funderat mycket på det men ser detta som det bästa alternativet. Men där som jag gräver ner dom är inget yta som jag komma använda. Det kommer bli en slänt där mellan gräsmattan bakom huset och planen vid verkstan. Så tomten delas upp i två nivåer och därför känns det ändå okej att ha stubbarna nedgrävda i slänten där emellan.

Att låta dom ligga och torka för att sedan elda dom hade nog kunnat funka, men tyvärr så har jag ingen plats för det. Tomten är för liten..:rolleyes:

L Location skrev:
Instämmer! Många slukhål som uppstår beror just på nedgrävda stubbar som förmultnat.
Jag förstår er men se svaret ovan.:) Det är därför jag gräver ner dom där det blir en slänt så det inte gör något att det sjunker med tiden.:)

//Fredrik
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Stubbar hyfsat syrefritt tar en redig tid att förmultna. Däremot kan det sätta sig en del.
Men med en Hushållsmaskin som Åkerman kan man komprimera en del.
 
I Isak90 skrev:
Hej!

Nu har jag suttit vid ritbordet och gjort lite ändringar.:)

Kök/vardagsrum har jag spegelvänt, det blir mycket bättre på det viset trots att uterummet hamnar längre ifrån köket.

Har sett över fönster och bytt samtliga stora till 11x13. (Det står fel mått i takkupan)

Hallen är breddad och tvättstugan har blivit mindre, är dock fortfarande väldigt stor. Detta är den delen som jag inte riktigt är nöjd med, den är onödigt stor. Tar tacksamt emot tips på hur ytan kan nyttjas bättre. Funderar lite på om det går att klämma in en bastu?:thinking:

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

//Fredrik
Kul att föjla ditt projekt :)
Ritar du själv? I vilket program?
 
P Petra13 skrev:
Kul att föjla ditt projekt :)
Ritar du själv? I vilket program?
Tack.:) Ja än ritar jag själv, skickar ett PM.:)

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Jovisst, den risken finns ju alltid.:p

Men i mitt fall var det inte lönt att köra bort det, hade ingen som kunde ta emot det och vi pratar kanske om 20-30st vändor med lastbil..:rolleyes: Så då fick det bli nedgrävning ist.;)

//Fredrik
20-30 lastbilar med stubbar?? Hur många hektar skogsmark har du egentligen grävt upp?

Och det måste blivit en våldsamt stor grop som du fick gräva för att fylla med stubbar?
 
V vectrex skrev:
20-30 lastbilar med stubbar?? Hur många hektar skogsmark har du egentligen grävt upp?

Och det måste blivit en våldsamt stor grop som du fick gräva för att fylla med stubbar?
Det var kanske lite i överkant men det blev en hel del efter alla träd. Det var nog iaf runt 2000kvm av tomten som jag har röjt.

Ja det blir en slänt som nästan går tvärs över tomten.:)

//Fredrik
 
I Isak90 skrev:
Det var kanske lite i överkant men det blev en hel del efter alla träd. Det var nog iaf runt 2000kvm av tomten som jag har röjt.

Ja det blir en slänt som nästan går tvärs över tomten.:)

//Fredrik
Okej! Tänk på att det troligen kommer sjunka ihop över tid där du grävt ner stubbarna allt eftersom de förmultnar. Lär dock ta rätt lång tid.
 
V vectrex skrev:
Okej! Tänk på att det troligen kommer sjunka ihop över tid där du grävt ner stubbarna allt eftersom de förmultnar. Lär dock ta rätt lång tid.
Ja det är jag medveten om, lägger dom där det kommer bli en slänt eftersom jag kommer ha två olika nivåer på tomten. Så då borde det inte göra så mycket om det sjunker lite med tiden.:)

//Fredrik
 
Hej!

Här händer inte så mycket för tillfället, jag samlar fortfarande in offerter och har fått in en del samt haft några intressanta möten under veckan. Jag har fått pressat ner priset en hel del hos en hustillverkare men det verkar fortfarande som att lösvirke och snickare är billigare.

Jag har kommit fram till att ge mig på plattan själv, dock kommer jag ta hjälp med själva gjutningen.

Annars så finslipar jag mycket på ritningarna inför bygglovsansökan. Ska försöka lägga in lite bilder imorgon när jag ritat lite till.

Något som jag däremot inte får ordning på är byggnadshöjden..:thinking: Hur kommer jag fram till den när jag har takkupa som går ut till ytterväggen? Kupan är mindre än 1/3-del av takets längd. Någon som har bra koll på detta och kan hjälpa mig?:)

//Fredrik
 
Hej!

Det har mest varit lite mindre ändringar på ritningarna det senaste, det största är väl skorsten och rätt entrédörrar.:p

Jag håller fortfarande på med sektionsritningen. Behövs det sektion för takkupa och entrén också? Eller räcker det med hus och garaget så som jag har ritat A-A & B-B?

Jag fick med mig farsan till tomten idag så vi fick mätt och satt upp pinnar för huset och verkstan, får känna lite på det nu några dagar och se om jag är nöjd med placeringen.:)

Sektionsritning av husfasad med dimensioner och skorsten, markerade sektioner A-A & B-B.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sektionsritning av ett husfasad med måttangivelser för fönster, dörrar och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sektionsritning av hus med måttangivelser, skorsten och entré, lämplig för bygglovsansökan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sektionsritning av ett hus med dimensionerade fönster, dörrar och skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arkitektonisk planritning av ett hus inklusive rum, mått och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planritning av ett hus visar rumsfördelning och dimensioner, inklusive sovrum, badrum och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa ritningar plus sektion borde väl duga för bygglov?:) Några mått saknas det vet jag om.

//Fredrik
 
  • Gilla
albin715
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.