537 542 läst · 1 450 svar
538k läst
1,5k svar
Isak90: Långtidsprojekt, husbygge med tajt budget!
Hej!
Jag har fått uppdaterat ritningarna lite till. De nya måtten på trappan är inlagda och alla fönstren har fått spröjs. Det är något som jag har funderat lite på det senaste som jag tror kan bli snyggt.
Och så har jag möblerat om lite med fönster över lag. Fönsterpartiet i vardagsrummet är flyttat lite så det ligger i linje med de i kupan samt altandörren har breddats till 11x21. På gaveln vid soffan så linjerar nu fönstret med övervåningens fönster.
//Fredrik
Jag har fått uppdaterat ritningarna lite till. De nya måtten på trappan är inlagda och alla fönstren har fått spröjs. Det är något som jag har funderat lite på det senaste som jag tror kan bli snyggt.
Och så har jag möblerat om lite med fönster över lag. Fönsterpartiet i vardagsrummet är flyttat lite så det ligger i linje med de i kupan samt altandörren har breddats till 11x21. På gaveln vid soffan så linjerar nu fönstret med övervåningens fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Fredrik
Jag tänkte nog för enkelhetens skull och ändå kunna använda vangregel. Men det går nog precis lika bra, om inte bättre, att göra som du säger. Bara låta stegen vara lite längre och komma ut ”svävande” från väggen.richardtenggren skrev:
//Fredrik
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 291 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 291 inlägg
Blir lätt problem med tillgänglighetskraven då, det ska gå att komma in med en rullstol fast bara en dörrhalva är öppen, eftersom det normalt inte går att komma åt att öppna den andra dörrhalvan utifrån sittande i rullstol.
Ok, så trist. Det är ju annars väldigt lätt att byta till skillnad mot att bygga om ett badrum. Ibland förstår jag lagar och regler, ibland inte.BirgitS skrev:
Vi har dubbeldörr i vårt hus byggt 2014 och dörrbladet som inte har handtag öppnas enkelt med en spak cirka 70 cm över marken, dold i öppningen. Det var godkänt 2014 iaf, ur tillgänglighetssynpunkt.BirgitS skrev:
Jag håller med er, ska jag ha spröjs så får det nog finnas i ytterdörren också.
Dessa dörrarna funderar jag på, och om det blir spröjs så känns valet enkelt.
//Fredrik
Dessa dörrarna funderar jag på, och om det blir spröjs så känns valet enkelt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Fredrik
Följer din husbyggetråd. Men undrar om du fått bygglov? I så fall måste varje ändring av fasaden, fönster och dörrar, godkännas som en revidering av bygglovet. Eller ett helt nytt bygglov. Hur har du tänkt kring det?
Vad gäller ytterdörren så tycker jag inte att en dörr med ett smalt vertikalt fönsterparti passar ihop med fasaden och de andra fönstren, det blir för modernt. En pardörr, som andra föreslagit, är bättre. Eller en annan dörr utan detta vertikala fönster.
Vad gäller ytterdörren så tycker jag inte att en dörr med ett smalt vertikalt fönsterparti passar ihop med fasaden och de andra fönstren, det blir för modernt. En pardörr, som andra föreslagit, är bättre. Eller en annan dörr utan detta vertikala fönster.