Det är egentligen de "privatisarna" jag tycker mest synd om...

//
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
J jonte0 skrev:
Det är egentligen de "privatisarna" jag tycker mest synd om...

//
Jag tycker mest synd om "lys maskarna". :(
 
C cpalm skrev:
Den avgörande skillnaden, enligt min mening, är att bilverkstaden inte åker och handlar materialet på betald arbetstid. Jag lite svårt att få ihop logiken med att man säljer en vara och samtidigt tar betalt för tjänsten att köpa in varan.
Har inga problem med att förstå logiken i det. Om kunden vet exakt vilket material som ska åtgå så kan jag beställa hem det i förväg och då behöver jag inte lägga tid på att hämta mtrl. Men oftast är kunden lekman och har inte koll på den biten. Det ingår således i tjänsten att åka ut och se vad som behövs. Detta måste man ju såklart ta betalt för. Man fakturerar inte bara för nedlagd tid utan även för kunskap och materialkännedom.
 
Fastpris är riskabelt på två sätt: dels tar entreprenören höjd för strul och lägger på en säkerhetsmarginal, dels kommer en ÄTA när minsta grej avviker från underlaget eller förutsättningarna ändras på minsta sätt. Det finns alltid oklarheter i underlag och saker som entreprenören vet kommer krävas men inte beställaren.

Tar man det på löpande räkning har beställaren ett intresse av att entreprenörens arbete flyter på utan avbrott.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Man behöver nog sätta sig på fler stolar och se på problemet från olika håll. Kundens position känner vi alla till. Låt oss se på hantverkaren som förväntas ha all sorts materiel tillgänglig, alla verktyg och veta vad som passar och hur det görs. Det är rimligt att man tjänar något på att tillhandahålla materiel istället för att kunden skall ordna det, eller att man är helt utlämnad till den som levererat grejerna att de har gjort rätt. Det kan snabbt bli timmar som tickar iväg när det inte passar.

Därför gillar hantverkare grossister med hög servicenivå. Grossister som inte gnäller när man tar två olika och lämnar tillbaka den som inte passade. Grossister där man får faktura, och med angiven arbetsorder snyggt uppställt så det går att fakturera rätt kund. Grossister som har allt på lager, bra öppettider, dit det är enkelt att köra och lätt att parkera etc. Råkar de bjuda på kaffe och en smörgås medan de hämtar grejer på lagret så gör det ju ingenting.

Grossisten i sin tur gillar trogna kunder som handlar mycket, som man känner, som betalar fakturorna i tid och som inte snattar eller stjäl. Deras service till sina kunder kostar pengar och binder kapital som de tar betalt för. De är inte så intresserade av att bjuda på smörgås till folk som inte handlar, så de har bonus precis som ICA och Coop. Handlar man för x kr får man en viss rabatt. Handlar man för y kr får man en högre rabatt och de som kommer upp till z kr får den högsta rabatten.

Om alla förstår hur det fungerar, frågar innan vad det är för priser som gäller, så blir det inga missförstånd. Sedan är det så klart skillnad på att komma ut och installera en ballofix på en halvtimme jämfört med att bygga ett helt hus. Hantverkarnas vilja att förhandla priser varierar utifrån det.
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
Skumpe
L lordi skrev:
Har inga problem med att förstå logiken i det. Om kunden vet exakt vilket material som ska åtgå så kan jag beställa hem det i förväg och då behöver jag inte lägga tid på att hämta mtrl. Men oftast är kunden lekman och har inte koll på den biten. Det ingår således i tjänsten att åka ut och se vad som behövs. Detta måste man ju såklart ta betalt för. Man fakturerar inte bara för nedlagd tid utan även för kunskap och materialkännedom.
Så kunskap och materialkännedom ingår inte i timpriset utan i materialkostnaden? Har du kollat med skatteverket att de håller med dig om det?
 
C
L lordi skrev:
Det ingår således i tjänsten att åka ut och se vad som behövs.
Ja, att göra en inköpslista är väl en sak. Men nu var det så klart inte det jag menade med att "åka och handla materialet".
 
Skumpe Skumpe skrev:
Så kunskap och materialkännedom ingår inte i timpriset utan i materialkostnaden? Har du kollat med skatteverket att de håller med dig om det?
Det har jag väl inte påstått heller. Jag svarade på ett inlägg där man tyckte att det var fel att ta betalt för tidsåtgång för att hämta material.
 
C cpalm skrev:
Ja, att göra en inköpslista är väl en sak. Men nu var det så klart inte det jag menade med att "åka och handla materialet".
Då hänger jag inte med riktigt vad du menar med det inom citationstecken ?
Man åker ju ut och gör en inköpslista på vad som behövs, sen åker man och hämtar det.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Skumpe
L lordi skrev:
Det har jag väl inte påstått heller. Jag svarade på ett inlägg där man tyckte att det var fel att ta betalt för tidsåtgång för att hämta material.
Det var ju det som stod i ditt inlägg?
 
15% på bruttopriset blir ”saftigt”.
 
  • En produktbild av en 5-liters jordgubbssaft på Ahlsell webbplats med prisinformation på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
S
B Bandara skrev:
Beställ arbetet enligt AB 04, där anges tydligt att entreprenören är skyldig att redovisa underlag vid arbete på löpande räkning, där anges även att kick backs ska tillfalla beställaren/kunden. Vill hantverkare ej arbeta enligt AB 04 eller ABT 06 så kan man nog ifrågasätta seriositeten!
AB och ABT är inte rätt avtal mot privatperson.
ABS 18 är bättre.
Mindre renoveringar Hantverkarformuläret.
https://www.konsumentverket.se/for-...ende-och-hantverkstjanster/hantverkstjanster/
 
V
L L.I skrev:
Pågående lågkonjuktur drabbar tyvärr många men…. något positivt med den är att lågkonjunkturen kommer att rensa upp i hantverksträsket. Nu när folk inte längre har råd att renovera som galningar kommer det sluta med att endast de seriösa, professionella och serviceinriktade blir kvar.
Ni som inte sköter er och tycker det är ok med kick backs, överdebiteringar etc kommer snart vara ett minne blott☺️. Konkurs nästa!
Men visst är de härligt då i dessa tider att folk får gå ner på knä och knega lite själva. Sköta inköp. Mm istället för att förvänta sig att hantverkare skall göra de i ren goodwill.

Lägg ner.

Jobb finns så de knakar. Det ända som minskat är ju privatpersonsträsket och de kan man va utan (y)
 
  • Gilla
Hebbelilleifråkungälv
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Det var ju det som stod i ditt inlägg?
Nej
 
J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
Jag som flitig användare av Ahlsell, Elektroskandia, Solar och viss del av Dahl. Förstår inte hur du ska lyckas med det. Jag har full förståelse för dina åsikter och håller helt med om att alla grossister är ockrare. Men kan inte använda B- material. Vad tror du mina kunder skulle säga om jag handlar mitt el material på Biltema. Ibland tvivlar jag på att prylarna är godkända. Och sen en god nyhet för er. Det är slut med gratis frukost på grossisterna. Iaf i Stockholmsområdet. Efter missbruk av vissa som tog till lunch också. Det verkar svårt med att hitta seriösa hantverkare som inte ockrar på något sätt. Sen har faktiskt kunderna ett ansvar att försöka hindra dyra överraskningar. Ni kan börja fråga som mina kunder gör. "Vad kostar det" och "Vad ingår i det" och "kan jag få det skriftligt på mail". Kan inte en hantverkare svara på dessa frågor skriftligt, välj en annan hantverkare. En regel som vi använder med höftpriser att det ska slå på max 10% när kunden får fakturan. Fast det finns inte någon juridiskt rättigheter i detta. Bara goodwill.
 
  • Gilla
ChrisÅrs och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.