87 864 läst · 470 svar
88k läst
470 svar
Intelligent hus?
Förr så fanns det en testversion för ett mindre projekt, men nu med ETS3 så vet jag faktiskt inte. Skall installera ETS3 på min bärbara nästa vecka , ska kolla upp hur det är med det då...
Iden är inte dum (men grannarna kanske tycker att det är lite "monty phyton"
om man står och skriker till sitt hus ;D ;D)
MVH
Kalsipper
Kika in på http://www.sydia.se, här finns lite smått och gott för att styra hemmet och annat med
Hallå där!
Är äntligen i det läget att jag ska börja dra rör till mitt första IHC-rum.
Fråga till er som har IHC:
Hur gör ni med märkningen på rör och kablar? Jag kommer att ha 3 "centraler", en på varje plan för att dra ner på kabeldragningen lite. Tar gärna tips om hur ni namngett dessa och hur det mappar mot kabelmärkningen.
Vilken "märkmetod" använder ni? Penna på tejp, eller seriös med små plastsiffror på kablarna?
Är äntligen i det läget att jag ska börja dra rör till mitt första IHC-rum.
Fråga till er som har IHC:
Hur gör ni med märkningen på rör och kablar? Jag kommer att ha 3 "centraler", en på varje plan för att dra ner på kabeldragningen lite. Tar gärna tips om hur ni namngett dessa och hur det mappar mot kabelmärkningen.
Vilken "märkmetod" använder ni? Penna på tejp, eller seriös med små plastsiffror på kablarna?
För rören:
Dosorna heter AA, AB, AC etc och rören mellan dosorna 1, 2, 3 etc. Allt ritas förstås upp.
Kablar för starströmmen:
1_1, 1_2, 1_3 för 3 kablar i rör 1. Sedan ritas kopplingarna i varje dosa. Detta blir entydigt.
Kablar för svagström:
Har inte börjat, men troligtvis samma som startström.
Detta är på intet sätt säkert varken nytt eller revolutionerande men fungerande, enkelt att utöka.
(Jag kommer att köra med ELJO/Lexel svagströmsknappar och sedan impulsreläer men i övrigt egen "tillverkning" baserat på RS485 med ett multi-master protokoll på mitt "Home control system")
Dosorna heter AA, AB, AC etc och rören mellan dosorna 1, 2, 3 etc. Allt ritas förstås upp.
Kablar för starströmmen:
1_1, 1_2, 1_3 för 3 kablar i rör 1. Sedan ritas kopplingarna i varje dosa. Detta blir entydigt.
Kablar för svagström:
Har inte börjat, men troligtvis samma som startström.
Detta är på intet sätt säkert varken nytt eller revolutionerande men fungerande, enkelt att utöka.
(Jag kommer att köra med ELJO/Lexel svagströmsknappar och sedan impulsreläer men i övrigt egen "tillverkning" baserat på RS485 med ett multi-master protokoll på mitt "Home control system")
Intressant. Hur egen tillverkning är detta? Nere i de itty-bitty detaljerna med egen konstruktion och mjukvara eller?
Mycket intressant läsning, jag är lite intresserad av en uppdatering i ämnet.
TLovskog hur ser du på det hela i dagens läge kommer att bygga hus nu i sommar och vill självklart ha lite plc teknik i väggarna. Har dock inte kontaktat någon firma ännu utan lämnat det hela till min arkitekt för ett utkast.
Jag tänker lite på vad du skrev tidigare om att någon standard inte finns i dagsljuset, vad bör man välja för att kunna "byta ut/uppgradera" i framtiden IHC eller EIB, finns bara kablar eller busskabel i huset så borde det ju gå att byta moduler i framtiden.
Det känns lite som att man bygger vid fel tidpunkt, tänker lite på lexels system för bredband/tv/telefon då jag ser en framtid för typ media centers
TLovskog hur ser du på det hela i dagens läge kommer att bygga hus nu i sommar och vill självklart ha lite plc teknik i väggarna. Har dock inte kontaktat någon firma ännu utan lämnat det hela till min arkitekt för ett utkast.
Jag tänker lite på vad du skrev tidigare om att någon standard inte finns i dagsljuset, vad bör man välja för att kunna "byta ut/uppgradera" i framtiden IHC eller EIB, finns bara kablar eller busskabel i huset så borde det ju gå att byta moduler i framtiden.
Det känns lite som att man bygger vid fel tidpunkt, tänker lite på lexels system för bredband/tv/telefon då jag ser en framtid för typ media centers
Hej, Tänkte bara tillägga att jag byggde för 1,5år sedan med Lexel IHC system och det funkar strålande. Även Lexcoms TV/Tele/DATA funkar perfekt, och vad enkelt det blev att placera ut uttagen när man inte behöver bestämma var man skulle ha sina uttag om man byggt efter gammalt vis.. Det var värt varenda krona extra det kostade. Så till er som funderar på vilket elsystem ni ska bygga TVEKA INTE!!.
Jag lämnade sånt utanför som jag inte tyckte behövdes. typ cirkulationspumpar, kyl ,frys mm.(ekonomisk fråga också att minska lite på IHC´t) Om du menar vägguttag när du frågar "uttag" så försökte jag få in så många jag kunde på samma utgång för att spara på antalet utgångar. men jag har inga uttag som inte är med. Däreomot så lade jag in frånluftsvetilationen, och det är helt suveränt att dels kunna ha den på knapp i badrumet att köra fullfartsläge i typ 25min. Och att använda den till att ventilera huset en viss tid på varma sommarkvällar, så man få den där goa kvällsluften när man ska somna. Kör även brandlarm via IHC med spridda detektorer och en central siren, det är också fint att kuna pausa på en knapp typ 20 min när man har brännt på spisen eller det ryker in när man gör eld i kaminen.pimmp skrev:
Ett tips (tror jag eftersom vi förvisso inte har sett systemet i drift ännu) är uttag med separat brunsständning. Övre uttaget styrbart och undre alltid på t.ex. Då blir systemet väldigt flexibelt. Har t.ex. ett akvarium där jag kommer att kunna köra timerstyrd belysning och vattenpump i samma uttag.
Hej,Freebrave skrev:Hej, Tänkte bara tillägga att jag byggde för 1,5år sedan med Lexel IHC system och det funkar strålande. Även Lexcoms TV/Tele/DATA funkar perfekt, och vad enkelt det blev att placera ut uttagen när man inte behöver bestämma var man skulle ha sina uttag om man byggt efter gammalt vis.. Det var värt varenda krona extra det kostade. Så till er som funderar på vilket elsystem ni ska bygga TVEKA INTE!!.
Jag skall bygga med IHC men jag vet inte riktigt ännu vilken firma jag skall anlita.
Vem gjorde installation,projektering åt er?
Jag har fått ett totalpris på 198.000 från en firma, är det mycket? Huset är på 175 Kvm.
Finns det något man bör tänka på, har ni några ideer, tips??
Projektering: Elkonsult anlitad av Trivselhus. Jag var även i kontakt med Tekniska Byrån och de verkar kunna det där med IHC. Jag hade valt dem om det inte var så att jag redan hade betald projektering hos annan konsult.
Installation: Teganders Elektriska från Skärblacka (mellan Norrköping och Linköping)
Jag hittade dem genom Schneiders lista på rekommenderade installatörer och har inte blivit det minsta missnöjd med deras arbete hittills.
Jag betalar ca. 105.000kr plus 500kr per downlight för en villa på 210 m2. Då ingår inte IHC-hårdvaran eftersom jag tänkt inhandla den själv på billigihc. Där tillkommer väl en 30.000kr. Slutnotan blir nog ca. 150.000 skulle jag tro. Bör väl nämna att då tänker vi programmera det hela själva (kostar 10.000 kr) plus att elektrikern bara drar tomrör för tele/data/TV. Nåt ska man ju göra själv när huset är klart .
Installation: Teganders Elektriska från Skärblacka (mellan Norrköping och Linköping)
Jag hittade dem genom Schneiders lista på rekommenderade installatörer och har inte blivit det minsta missnöjd med deras arbete hittills.
Jag betalar ca. 105.000kr plus 500kr per downlight för en villa på 210 m2. Då ingår inte IHC-hårdvaran eftersom jag tänkt inhandla den själv på billigihc. Där tillkommer väl en 30.000kr. Slutnotan blir nog ca. 150.000 skulle jag tro. Bör väl nämna att då tänker vi programmera det hela själva (kostar 10.000 kr) plus att elektrikern bara drar tomrör för tele/data/TV. Nåt ska man ju göra själv när huset är klart .
Hej,lofas skrev:[quote author=Freebrave link=1043923937/240#268 date=1144216321]Hej, Tänkte bara tillägga att jag byggde för 1,5år sedan med Lexel IHC system och det funkar strålande. Även Lexcoms TV/Tele/DATA funkar perfekt, och vad enkelt det blev att placera ut uttagen när man inte behöver bestämma var man skulle ha sina uttag om man byggt efter gammalt vis.. Det var värt varenda krona extra det kostade. Så till er som funderar på vilket elsystem ni ska bygga TVEKA INTE!!.
Jag skall bygga med IHC men jag vet inte riktigt ännu vilken firma jag skall anlita.
Vem gjorde installation,projektering åt er?
Jag har fått ett totalpris på 198.000 från en firma, är det mycket? Huset är på 175 Kvm.
Finns det något man bör tänka på, har ni några ideer, tips??[/quote]
Den lokala elfirman fixade det efter att dom underökt det hela. Priset är jättesvårt med tanke på hur mkt man vill ha med, alla har ju lite olika ideer hur man vill att det ska se ut. Jag och elfirman ritade tillsammans och kom fram till en lösning som passade. Orkade inte hålla på att prisjämföra med andra bolag för att det är så pass mkt jobb både med detta och med resten av huset när man väl bygger. Jag hade nog kanske önskat att hälsa på någon som redan hade hade ett monterat system innan jag byggde, så försök gärna hitta någon som har ett hus med detta system. Själv bor jag i närheten av Alingsås om det nu är i närheten av dig?
Programeringen är lika bra att satsa på att lära sig själv det blir mängder av justeringar när man väl bor in sig, så det är bara ett måste att kunna (fast det är rätt enkelt om man kan hantera windowsprogram hyfsat)
Hej,
Vad fick du för funktioner i ditt hus, och vad kostade det ?
Jag har fått ett pris på ca 100.000 (+ 50.000 För Lexhome nätverk) och med tanke på att det är lite styrning av lampor, (dimmers etc) samt ett fåtal uttag och styrning via internet så borde det inte kosta så mycket tycker jag. Med tanke på det X-10 system som jag kör idag så är ju IHC extremt mycket dyrare men då får man ju återkoppling på att kommandot har gått igenom vilket man inte får med x-10.
Vad fick du för funktioner i ditt hus, och vad kostade det ?
Jag har fått ett pris på ca 100.000 (+ 50.000 För Lexhome nätverk) och med tanke på att det är lite styrning av lampor, (dimmers etc) samt ett fåtal uttag och styrning via internet så borde det inte kosta så mycket tycker jag. Med tanke på det X-10 system som jag kör idag så är ju IHC extremt mycket dyrare men då får man ju återkoppling på att kommandot har gått igenom vilket man inte får med x-10.
Ok så rekomendationen är att köra IHC på en av två uttag per "dosa".
Kyl/frys är jag med på men spisen skulle jag nog köra on/off på.
Lexhome känns lite ute nu iom media centers som kommer att ta över vardagsrummen.
känns som att det räcker med ett riktligt nätverk.
Ska till att bygga 240kvm, så fort planlösningen är klar så ska vi börja projektera el biten såg bara att någon nämnde nästan 200K, känns lite väl häftig för "gammal" teknik.
Kyl/frys är jag med på men spisen skulle jag nog köra on/off på.
Lexhome känns lite ute nu iom media centers som kommer att ta över vardagsrummen.
känns som att det räcker med ett riktligt nätverk.
Ska till att bygga 240kvm, så fort planlösningen är klar så ska vi börja projektera el biten såg bara att någon nämnde nästan 200K, känns lite väl häftig för "gammal" teknik.