Jag har väldigt liten erfarenhet av sparande i fonder/aktier. Det var många år sedan jag hade lite fonder, och inte någon förmögenhet investerat. Jag mår dåligt över att inte inte har sparat mer aktivt sedan yngre dagar - tyvärr har jag varit för dåligt insatt och ingen i mitt umgänge har aldrig pratat investeringar. Pengar på räntefria sparkonton har pga inflation ätits upp under lång tid (det var ju först nyligen som vi återigen kunde se sparränta på våra banker)

Jag har sedan några år tillbaka umgåtts med en hobbysparare, som brukar lyssna på poddar om sparande så han har väl lite basal koll tänker jag. Jag berättade att jag kanske ska gå in med en större summa direkt, för att det ska få någon effekt så att säga - om det blåser åt rätt håll vill säga. Han menar att detta inte är bra utan bättre gå in med månadsavsättningar - jag kan bara inte förstå varför. Fick ingen förklaring.

Givetvis blir mer pengar större risk, men var är skillnaden att gå in med 1 miljon idag om pengarna kommer från ett arv eller 1 miljon efter 20 års investeringar? 1 miljon är väl lika mycket pengar oavsett var de kommer ifrån.

Sen om man ska satsa majoriteten av sina besparingar eller delar av den, det är en annan frågeställning.

C
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Han menar att detta inte är bra utan bättre gå in med månadsavsättningar - jag kan bara inte förstå varför. Fick ingen förklaring.
Det är ett extremt vanligt råd. Tanken är att börsen fluktuerar en hel del på kort sikt, och genom att sprida ut köptillfällena får du en snittkurs som ligger närmare den långsiktiga trenden (som då förmodas vara uppåt).

• Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är ett extremt vanligt råd. Tanken är att börsen fluktuerar en hel del på kort sikt, och genom att sprida ut köptillfällena får du en snittkurs som ligger närmare den långsiktiga trenden (som då förmodas vara uppåt).
Ok! Det innebär investeringar i en hel cykler? ...typ 7-8 år.

C
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Ok! Det innebär investeringar i en hel cykler? ...typ 7-8 år.
Tja, det är där denna typ av snusförnuftiga råd kan vara svåra att omsätta i praktiken.

Existerar ens dessa låg-/högkonjunkturcykler numera?
Och hur mycket förlorar man inte på att låta stora delar av kapitalet ligga på ett räntefritt sparkonto i jakten på den perfekta snittkursen?

Nä, i realiteten får man ta det med en nypa salt.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Statistiskt sett får man bättre avkastning om man går in med hela beloppet på en gång än om man portionerar ut det över tid men det gäller att ha ett psyke som tål nedgångar så att man inte paniksäljer när det dyker.

Hälften/ hälften kanske är lämpligare för vanligt folk? Numera går det ju faktiskt att få en hyfsad avkastning på fasträntekonton (men det återstår väl att se hur länge det varar).

Lästips: https://rikatillsammans.se/investera-allt-pa-en-gang-eller-sprida-ut-det-over-tid/

• Gilla
munge och 5 till
  • Laddar…
Där fanns en graf längre ner i länken från @zarkov
investera-klumpsumma-sprid-ut-over-tid-1200x591.jpg

Själv ärvde jag en summa som jag började investera bit för bit i slutet av 2021, vilket var ett bra drag då jag låg 15% ner ett tag och det tog fram till mitten på 2023 att komma ikapp.

C
zarkov zarkov skrev:
Statistiskt sett får man bättre avkastning om man går in med hela beloppet på en gång än om man portionerar ut det över tid men det gäller att ha ett psyke som tål nedgångar så att man inte paniksäljer när det dyker.
Bör dock understrykas att den statistiska analysen i den länkade artikeln är helt felaktig på det sätt att den missar hela poängen. Vilket de själva i princip konstaterar under rubriken "Det finns som vanligt inga garantier...".

C cpalm skrev:
Det finns som vanligt inga garantier.
det har de som köpte telia aktier år 2000 för 85 kr styck märkt ,nuvarande kurs 24-25 kronor så det tar nog 20 år till att nå upp till 85 kr

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
De har haft rätt bra utdelningar också. Du kan inte titta bara på kursen.

• Gilla
Carpetos och 3 till
  • Laddar…
C
T tergo skrev:
det har de som köpte telia aktier år 2000 för 85 kr styck märkt ,nuvarande kurs 24-25 kronor så det tar nog 20 år till att nå upp till 85 kr
Precis, där hade det verkligen lönat sig att sprida ut köptillfällena över 10-20 år 😂

Fast de flesta (inklusive underteckad) köpte väl vid börsnoteringen, efter att vissa politiker haussat upp det rejält i media. Så det var ju ett (synnerligen uselt) engångserbjudande.

D Daniel 109 skrev:
De har haft rätt bra utdelningar också. Du kan inte titta bara på kursen.
jo den har varit bättre än bankräntan

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
T tergo skrev:
jo den har varit bättre än bankräntan
Dvs. större än 0,00 ? 😄

• Gilla
tergo
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Tja, det är där denna typ av snusförnuftiga råd kan vara svåra att omsätta i praktiken.

Existerar ens dessa låg-/högkonjunkturcykler numera?
Vill man gå in och ur kan man göra det efter konjunkturbarometern, brukar göra att man slipper vara med på de värsta nedgångarna.
C cpalm skrev:
Och hur mycket förlorar man inte på att låta stora delar av kapitalet ligga på ett räntefritt sparkonto i jakten på den perfekta snittkursen?
Sparkonton utan uttagsbegränsningar har idag 3.6% och 3-mån bundna har 4.2% har du ett räntefritt sparkonto så byt!

• Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Om du har en sparhoristont på över 10 år så är det enkelt. Gå in med allt i en global indexfond och månadsspara automatiskt i densamma.

Time in the market beats timing the market, som man säger. Inte många kan förutspå framtiden så man får förlita sig på vad som är sannolikt och sen inte försöka vara efterklok.

• Gilla
David__11 och 5 till
  • Laddar…
Tipsar även om fondrobotar, tex Lysa. Perfekt för den som vill börja spara men är måttligt intresserad och inte vill lägga mer tid än nödvändigt. Visst, något dyrare än indexfonder men det är ändå marginellt.
Instämmer också i att all in är bäst rent statistiskt, men jag hade nog ändå portionerat ut det på 10% av totalsumman varje vecka i 10 veckor. Det "känns" bättre, men finns väl egentligen inget rationellt skäl till det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.