B Bamboozled skrev:
Om du har en sparhoristont på över 10 år så är det enkelt. Gå in med allt i en global indexfond och månadsspara automatiskt i densamma.

Time in the market beats timing the market, som man säger. Inte många kan förutspå framtiden så man får förlita sig på vad som är sannolikt och sen inte försöka vara efterklok.
Global indexfond är det jag hade tänkte mig. Jag tänker mig ca 5 års sparande, och då avgöra om det blir 5 år till eller ett avslut.
 
G Genomklok skrev:
Tipsar även om fondrobotar, tex Lysa. Perfekt för den som vill börja spara men är måttligt intresserad och inte vill lägga mer tid än nödvändigt. Visst, något dyrare än indexfonder men det är ändå marginellt.
Instämmer också i att all in är bäst rent statistiskt, men jag hade nog ändå portionerat ut det på 10% av totalsumman varje vecka i 10 veckor. Det "känns" bättre, men finns väl egentligen inget rationellt skäl till det.
Men menar du att det räcker med så korta intervaller som varje vecka? Om jag fick gissa så skulle jag tro att märkbara förändringar generellt sker efter större tid. Typ var trejde månad.

Läste lite tidigare o fick bättre feeling för index kontra robot. Historiskt bättre avkastning på index.
 
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Men menar du att det räcker med så korta intervaller som varje vecka? Om jag fick gissa så skulle jag tro att märkbara förändringar generellt sker efter större tid. Typ var trejde månad.

Läste lite tidigare o fick bättre feeling för index kontra robot. Historiskt bättre avkastning på index.
Som sagt, det bästa är att bara dumpa in allt på en gång. Vill man ha viss spridning hade jag gjort så. Visst går det att dra ut på det ännu mer, men såg det som en okej avvägning mellan känsla och konstaterandet i första meningen. Avgör själv.

Det är förrädiskt att titta på historisk avkastning, beroende på hur man väljer tidsperiod får man olika svar. Särskilt nu när vi haft många riktigt bra år på börsen följt av ett par dåliga/mediokra och bra omväxlande.

I slutändan får du avgöra hur aktiv du vill vara i ditt sparande. Men alldeles oavsett är det mycket viktigare att du kommer in på börsen alls än om du väljer Lysa eller LF global indexnära.

Vill du får mer specifikt stöd rekommenderar jag Rika tillsammans-forumet.
 
M
G Genomklok skrev:
Tipsar även om fondrobotar, tex Lysa. Perfekt för den som vill börja spara men är måttligt intresserad och inte vill lägga mer tid än nödvändigt. Visst, något dyrare än indexfonder men det är ändå marginellt.
Lysa tycker jag har haft usel avkastning, räntedelen är ren katastrof och aktiedelen har väl gått sådär. Gränssnittet på tjänsten är ju gjort för att det skall bli så svårt som möjligt att utvärdera om avkastningen är bra eller inte.

Och det är rätt dyrt att ha räntor i en ISK numera, inget att rekommendera så det förtar nyttan med Lysa och deras balansering.
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
M
nattugglan11 nattugglan11 skrev:
Global indexfond är det jag hade tänkte mig. Jag tänker mig ca 5 års sparande, och då avgöra om det blir 5 år till eller ett avslut.
Du får väldigt mycket amerikansk teknik i en global indexfond idag, som exempel ger jag fördelningen för Nordnet Global Index:
Karta över global investeringsfördelning med fokus på USA i en indexfond.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar fördelningen i Nordnet Global Indexfond med tekniksektorn som största bransch på 26,49%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över de största innehaven i Nordnet Global Index, toppas av Microsoft, NVIDIA och Alphabet, som visar andelar i procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är en bransch som gått väldigt bra på sistone, inte säkert att det fortsätter.
 
Time in market är viktigare än timing market brukar man säga. Men det kommer också men en risk och problematiska känslor. Jag skulle råda, att gå in över tid, tex uppdelat på några kvartal, tex 4 batchar för att minska risken. Då får du en uppsida på ngn procent innan du går med nästa batch, på så sätt får du en lite krockkudde och förlorar visserligen potentiell uppgång men minskar risk och framförallt sover bättre.
 
C cpalm skrev:
Precis, där hade det verkligen lönat sig att sprida ut köptillfällena över 10-20 år 😂

Fast de flesta (inklusive underteckad) köpte väl vid börsnoteringen, efter att vissa politiker haussat upp det rejält i media. Så det var ju ett (synnerligen uselt) engångserbjudande.
Fast man bör inte köpa aktier i ett bolag om man inte kan relatera bolagets verksamhet till något man kan tro på.

När Telia börsnoterades tyckte jag att jag vill inte satsa på ett företag vars namn är ett skällsord bland kunderna. Och där jag gör nästan vad som helst för att slippa ha med dem att göra. Och det var rätt tänkt.

På samma sätt såg jag en artikel om NVIDIA (framförallt kända för grafikkort till speldatorer) för en del år sedan, där man pekade på ett antal intressanta områden de de låg bra till ( AI förarlösa bilar, cloud servrar), dessutom gillade jag hur bra och lätt det varit att installera deras grafikkort på 90 talet). Jag köpte till en kurs motsvarande 14 $. Tyvärr vågade jag bara köpa för 25000 kr, de hade redan gått upp 200% på ett halvår. Häromdagen gick kursen över 900$ nivån
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
M mnils skrev:
Lysa tycker jag har haft usel avkastning, räntedelen är ren katastrof och aktiedelen har väl gått sådär. Gränssnittet på tjänsten är ju gjort för att det skall bli så svårt som möjligt att utvärdera om avkastningen är bra eller inte.

Och det är rätt dyrt att ha räntor i en ISK numera, inget att rekommendera så det förtar nyttan med Lysa och deras balansering.
Min poäng var att har man svårt att komma till skott för att man inte vet vad man ska välja, och därför avstår helt, är ändå Lysa eller liknande tjänster ett fullt acceptabelt alternativ. Tipset var inte till dig, som uppenbarligen är mer insatt än TS.

Utvecklingen på fondsidan är mer utslätad än stockholmsbörsen, men det är ju en del av poängen och gäller åt båda håll. Att det inte har varit maximalt fördelaktigt när vi i Sverige har haft en av de mest extrema uppgångarna bland alla världens börser vissa år säger sig självt, men det är inget som garanterar att det fortsätter så.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag kör Lysa, för att jag inte hinner eller orkar sätta mig in mer, det är bättre än att göra som jag gjorde i flera år - Tänka att man ska göra det någon kväll efter jobb.
 
  • Gilla
David__11 och 2 till
  • Laddar…
M
G Genomklok skrev:
Min poäng var att har man svårt att komma till skott för att man inte vet vad man ska välja, och därför avstår helt, är ändå Lysa eller liknande tjänster ett fullt acceptabelt alternativ. Tipset var inte till dig, som uppenbarligen är mer insatt än TS.

Utvecklingen på fondsidan är mer utslätad än stockholmsbörsen, men det är ju en del av poängen och gäller åt båda håll. Att det inte har varit maximalt fördelaktigt när vi i Sverige har haft en av de mest extrema uppgångarna bland alla världens börser vissa år säger sig självt, men det är inget som garanterar att det fortsätter så.
Affärsvärlden tycker inte heller att Lysa varit vidare lysande de senaste 5 åren jämfört med typ alla globala index: https://www.affarsvarlden.se/artikel/sparrobotarnas-avkastning-under-index

Bolag med kändisar i styrelsen skall man undvika, finns en anledning att sådana rekryteras...
 
Betalvägg =(
 
M mnils skrev:
Affärsvärlden tycker inte heller att Lysa varit vidare lysande de senaste 5 åren jämfört med typ alla globala index: [länk]

Bolag med kändisar i styrelsen skall man undvika, finns en anledning att sådana rekryteras...
Som sagt, jag säger inte att du har fel. Bara att Lysa är bättre än bankkonto och att det är enkelt om man inte är så intresserad.
 
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Betalvägg =(
Den artikeln går att läsa med ett Free konto.
 
In med allt bara.

Tittar man på det på kort sikt kan det se uruselt ut. På längre sikt (ett par år minst) ser det inte alls illa ut. I regel.

När jag började investera på börsen låg det och småputtrade utan några större framgångar under ett par år. Sedan small det till och stack iväg uppåt. Hade jag tagit ut pengarna efter ett par år hade jag inte gjort något plus alls i princip. Tid är ens vän när det gäller börsen.
 
Rätta mig om jag har fel, men att sätta in allt på en gång har statistiskt sett större värdeutveckling, men det finns en större risk att du lyckas träffa fel.
Att pytsa in det pö om pö kommer ha sämre värdeutveckling, men risken att du träffar fel är lägre.

Så att det handlar egentligen om hur mycket risk man vill ta 🤔
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.