Ja om man gör utskick till en global internationell miljö.Alfredo skrev:
Sen vill man ju försöka jämka ihop det till en hälsning på svenska och översatt till kundernas språk, oftast engelska som används.
Jag tror det är hög tid att vi på jordklotet är artiga mot varandra, kanske en bra början?
Moderator
· Stockholm
· 52 984 inlägg
Som sagt i vårt extremt globala projekt hade ingen problem med hur hälsningen formulerades.P paralun skrev:Nej håller inte med i en internationell miljö.
God Jul = Merry Christmas på engelska och "Christ" firar inte majoriteten på jordklotet.
Däremot så firas nyåret av många och det ör en tid när många tar ledigt några dagar.
I topic för tråden är det då SSAB och de verkar i en global miljö och Merry Christmas som det blir är snarare oartigt mot många kunder i världen.
Sedan är det en annan femma, att skall man skicka mer officiella hälsningar till kunder, och kanske politiska instanser runt om i världen så behöver man hålla sig till "diplomatiska protokoll". Då är det möjligt att en sådan sak blir väsentlig. Då handlar det inte så mycket om att någon blir förorättad om man hälsar fel, utan att man visar sin okunnighet om protokollet, vad mer är man då okunnig om.
Lite som för en del år sedan, jag hade bjudits in för att hålla ett föredrag på transportministeriet i ett tysktalande land. Dagen innan ringer en assistent därifrån och undrar om jag skall tala på tyska. Jag blir förvånad, "nej på engelska". Det går inte detta är ett regeringskansli, du måsta tala tyska eller svenska, men vi håller med simultantolk. Första gången jag fått hålla tal med simultantolkning. Sedan kom alla frågor från åhörarna på god engelska, men jag tvingades svara på svenska som översattes, blev tvungen att rätta översättaren ett par gånger. Det var ett protokoll som måste följas.
Jul firade man länge före kristendomen kom till Norden. Troligen före kristendomen var uppfunnen.
Inga politiskkorrekthetsfanatiker har rätt att stjäla vårt kulturarv!
På engelsk brukar jag på rent pin kiv önska folk "Merry Yule". För det hette "yule" på engelska innan högtiden blev kapad och omdöpt.
Inga politiskkorrekthetsfanatiker har rätt att stjäla vårt kulturarv!
På engelsk brukar jag på rent pin kiv önska folk "Merry Yule". För det hette "yule" på engelska innan högtiden blev kapad och omdöpt.
Äh. Jag har passerat 40 och därmed är jag gubbe och då är det fritt fram att gå och säga "God Jul" och gnälla på alla jävla påfund som pågår i landet.
Jag säger som Rudolf Andersson: Det är den sabla regeringens fel (sen skit samma vilken regering det är).
Jag säger som Rudolf Andersson: Det är den sabla regeringens fel (sen skit samma vilken regering det är).
Inte enbart, Stefan har också skuld som lade sig och kramade sina Miljöparti-kamrater för att få sitta vid makten och de lyckades tillsammans få bort några betalda och fungerande reaktorer med effektskatter.K Kane skrev:
Går vi längre tillbaka hamnar vi hos Reinfeldt och EU med elområden och EU:s lystna blickar på billig och ren svensk energi som de gärna ville lägga vantarna på till ogagn för de svenska skattebetalare som pröjsat hela härligheten via skattsedel och elpriser som trots dessa stora investeringar hade tillgång till ren och billig energi som var densamma för alla oavsett tid på dygnet eller på vilken osynlig linje i marken man befann sig på.
Dessutom hade vi ett fritt landskap utan dessa förfulande och miljöförstörande vindsnurror som aldrig någonsin fått byggas för 30 år sedan vid en normal miljöprövning.
Men när aktivister tillåts styra även de organen så släpps andra villkor på vindsnurrans roterande altare där aktivisternas oblater och viner serveras.
Och hur många vindkraftverk ser ni i Stockholms skärgård kontra på landsbygden?
Skicka gärna bild så lägger jag upp lite bilder från skogarna där det blinkas som får Arlandas ljus att framstå som en trött adventljusstake i jämförelse.
Och när det inte blåser står de fortfarande där och förfular värre än Daniel Hellden och Lorentz Towatt ens själva förmår😉
Redigerat:
En debattartikel i ämnet dök upp idag.mikethebik skrev:Inte enbart, Stefan har också skuld som lade sig och kramade sina Miljöparti-kamrater för att få sitta vid makten och de lyckades tillsammans få bort några betalda och fungerande reaktorer med effektskatter.
Går vi längre tillbaka hamnar vi hos Reinfeldt och EU med elområden och EU:s lystna blickar på billig och ren svensk energi som de gärna ville lägga vantarna på till ogagn för de svenska skattebetalare som pröjsat hela härligheten via skattsedel och elpriser som trots dessa stora investeringar hade tillgång till ren och billig energi som var densamma för alla oavsett tid på dygnet eller på vilken osynlig linje i marken man befann sig på.
Dessutom hade vi ett fritt landskap utan dessa förfulande och miljöförstörande vindsnurror som aldrig någonsin fått byggas för 30 år sedan vid en normal miljöprövning.
Men när aktivister tillåts styra även de organen så släpps andra villkor på vindsnurrans roterande altare där aktivisternas oblater och viner serveras.
Och hur många vindkraftverk ser ni i Stockholms skärgård kontra på landsbygden?
Skicka gärna bild så lägger jag upp lite bilder från skogarna där det blinkas som får Arlandas ljus att framstå som en trött adventljusstake i jämförelse.
Och när det inte blåser står de fortfarande där och förfular värre än Daniel Hellden och Lorentz Towatt ens själva förmår😉