Mycket som rör sig nu, med jobbet, takbytet och FTXen, så jag får be om ursäkt för bristen av uppdateringar. Förra veckan började med följande plan;
Handskriven att-göra-lista på ett linjerat papper med olika bygg- och renoveringspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och avslutades i söndags, här:
Handskriven todo-lista för bygg- och renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är lurigt med TODO-listor, de tenderar att bara bli längre och längre. :p

Imkanalen är iaf isolerad och klar.
Ventilationsrör och isolerade kanaler installerade på en vind med synliga reglar och spillvirke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla don på plan 1 är på plats; friskluft i alla rum, frånluft i badrum, toa och kök. I lilla toan så testade jag att lappa med fogskum, så som proffsen gör. :p
Ventilationsuttag monterat ovanför blåvitt kakel i ett hörn där vägg möter tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationsdon installerat i tak med blå maskeringstejp runt, ovanför dekorativa kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Installationsarbete för ventilation med synlig genomföring och ventil i ett tak intill dekorativa kakelplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite spackel och färg så blir det nog bra.

Ifrån badrummet i källaren återanvände vi schaktet som fanns. Samma process med två lager laglapp för att bygga igen 15x15cm hålet som satt här (eternitkanal). Först en skiva osb bakom gipset, fäst mot reglar på båda sidor med ghetto-pocket holes.
Ventilationsuttag med osb-skiva och gips, ofärdigt, med isolering synlig inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen lappade vi en bit gips så det livar med taket. Detta kom dock inte med på bild.

Sköt upp rören nedifrån
Alt: Avloppsinstallation i badrum med synlig rördragning från tak och badrumsinredning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och fångade med en 90-böj på vinden. 90-bljen vilar på kanten här uppe, och i källaren står röret på donet som skruvats i taket. Utöver detta så fäste jag två spikband här uppe, och fyllde runt röret med fogskum. (Knycklade ihop alufolie som bottenlist och fyllde uppe med fogskum ovanpå)
Installation av flexibel ventilationskanal och stålrör med isoleringsmaterial och en 90-graders böj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den absolut fulaste dragningen jag gjort är annars den här avluften från de tre toaletterna. En ventkvinna hade nog snott ihop det här på tre röda, men jag kämpade en hel dag med att få de tre existerande hålen att linjera rimligt med 200-stammen (som nedstiger i i 45 graders vinkel) på rätt höjd och plats i facket.

Ventilationsrör på vinden med isolering och spikband i en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Sedan bilden togs har jag tejpat alla kopplingar på vinden, av ren paranoia)

Till slut så åkte jag och köpte flexkanaler och lät stammen ligga där den ligger, i lätt vinkel. Höjden blev åtminstone bra idealiskt, med kanalerna vilande på hanbalken härifrån och genom resten av huset.
Ventilationsrör installerade på vinden under renovering med isolering och träbjälkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lyckades till och med återanvända ett gammalt lampdosehål så vi slapp ha ett onödigt doslock i vardagsrummet.

Vi flyttade denna takdosa för att lampan skulle linjera bättre med resten av rummet. Det gamla doshålet måste förstoras för att passa ett don.
Taklampa och en avslutad ventilationstilluft med trärondell på ett vitmålat tak i ett rum med gröna väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog dosfräsen och gjorde ett "lock" för att hålla centrumborren på den större hålsågen
Tak med inställbar spotlight och ett förstorat lampdosehål redo för doninstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Et voila!
Tak med ventilation och lampa, gröna gardiner och fönster, renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Isoleringsfirman kommer nästa vecka. Innan dess ska jag bygga gångbro, montera nya vindsluckan samt bygga sarg över luckan.

Jag behöver också få igång ventilationen så injustering och OVK ska göra snarast. För det så behöver jag avsluta alla dragningar i källaren, vilket är dagens projekt. Det är lite pill med innertaket i några rum;
Flexkanaler genomförda genom ett hål i en träbjälke och en gipsskiva, som ledning i ett ventilationsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt att knacka mig igenom väggen till pannrummet, precis över elpannan.
Renoveringsarbete med rördragning för ventilation, isolerade kanaler och installation av FTX-system i ett hus under ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Övriga sidospår; vi har målat panel.
Person som renoverar ett hus, står vid en byggnadsställning med demonterade träplankor framför en tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sunroof har nämligen, 3 veckor sedan de rev vårt gamla tak, ännu inte levererat något material. Så vi bestämde oss för att använda deras ställning och byta vår gavelpanel när vi ändå kan.
 
Redigerat:
  • Gilla
kingen101 och 5 till
  • Laddar…
Det är inte snyggt, men nu är alla frånluftsdon på plats. Detta är tvättstugan och pannrummet.
Installation av ventilation och rörarbeten i ett pannrum med synliga rör och frånluftsdon längs en murstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda rören smiter längs med murstocken hela vägen från vinden ner hit. Fyrkantsröret till vänster fanns redan så det återbrukat vi med rör-i-rör.

När vi borrade hålet till höger, från köket och ner, så kom vi dessvärre ut över källarväggen, med ~4cm överlapp. Vi försökte borra en halvmåne extra för att ge oss lite marginal att smita förbi väggen men det verkar inte har varit tillräckligt*. Det är därför jag knackat bort putsen där röret behöver ligga.

(Vi trodde nog att det skulle ner ett 100 rör här som på alla andra vertikala stammar, men detta rör är 125 hela vägen fram till de båda donen (tvättstuga + torkrum))

Ventilationsrör och vattenledningar längs en vägg med avskalad puts och synliga installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frånluftsdon installerade längs murstock, puts avlägsnad för rörpassage i vägg, återbrukat fyrkantsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att vi drar om dessa lite snyggare när vi får för oss att städa upp vattendistributionen och / eller byter elpannan.

Hann också få upp plank på vinden för att kunna bygga gångbron, men mer än så (och panelmålning) blev det tyvärr inte idag.
 
Redigerat:
T
Härligt! Har du tilluft och frånluft på samma ställe eller du ska vidare med tilluften till andra rum?
 
Tilluften ska vidare till gillestugan.
Person installerar ventilation i en renoveringsmiljö, markerat område för tilluft till gillestuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nykapad öppning i träpaneltak för tilluftsrör, ovanför tegelklädd spis, nära en vitmålad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste bara samla mod för att kapa röret på plats. Skär jag sönder det så måste vi dra ut det från vinden och börja om. Do not want.

Update: mest skitnödiga kapningen sedan vi tog hål i gaveln för kombidonet. Men det gick bra!
Ventilationsrör som är delvis monterat i en vägg med synligt arbete och äldre tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Greatstomp och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som ett snyggt tak i gillestugan!
 
T
ulfben ulfben skrev:
Mycket som rör sig nu, med jobbet, takbytet och FTXen, så jag får be om ursäkt för bristen av uppdateringar. Förra veckan började med följande plan;
[bild]

Och avslutades i söndags, här:
[bild]

Det är lurigt med TODO-listor, de tenderar att bara bli längre och längre. :p

Imkanalen är iaf isolerad och klar.
[bild]

Alla don på plan 1 är på plats; friskluft i alla rum, frånluft i badrum, toa och kök. I lilla toan så testade jag att lappa med fogskum, så som proffsen gör. :p
[bild]

[bild]

[bild]
Lite spackel och färg så blir det nog bra.

Ifrån badrummet i källaren återanvände vi schaktet som fanns. Samma process med två lager laglapp för att bygga igen 15x15cm hålet som satt här (eternitkanal). Först en skiva osb bakom gipset, fäst mot reglar på båda sidor med ghetto-pocket holes.
[bild]
Sen lappade vi en bit gips så det livar med taket. Detta kom dock inte med på bild.

Sköt upp rören nedifrån
[bild]

Och fångade med en 90-böj på vinden. 90-bljen vilar på kanten här uppe, och i källaren står röret på donet som skruvats i taket. Utöver detta så fäste jag två spikband här uppe, och fyllde runt röret med fogskum. (Knycklade ihop alufolie som bottenlist och fyllde uppe med fogskum ovanpå)
[bild]


Den absolut fulaste dragningen jag gjort är annars den här avluften från de tre toaletterna. En ventkvinna hade nog snott ihop det här på tre röda, men jag kämpade en hel dag med att få de tre existerande hålen att linjera rimligt med 200-stammen (som nedstiger i i 45 graders vinkel) på rätt höjd och plats i facket.

[bild]
(Sedan bilden togs har jag tejpat alla kopplingar på vinden, av ren paranoia)

Till slut så åkte jag och köpte flexkanaler och lät stammen ligga där den ligger, i lätt vinkel. Höjden blev åtminstone bra idealiskt, med kanalerna vilande på hanbalken härifrån och genom resten av huset.
[bild]

Jag lyckades till och med återanvända ett gammalt lampdosehål så vi slapp ha ett onödigt doslock i vardagsrummet.

Vi flyttade denna takdosa för att lampan skulle linjera bättre med resten av rummet. Det gamla doshålet måste förstoras för att passa ett don.
[bild]

Tog dosfräsen och gjorde ett "lock" för att hålla centrumborren på den större hålsågen
[bild]

Et voila!
[bild]


Isoleringsfirman kommer nästa vecka. Innan dess ska jag bygga gångbro, montera nya vindsluckan samt bygga sarg över luckan.

Jag behöver också få igång ventilationen så injustering och OVK ska göra snarast. För det så behöver jag avsluta alla dragningar i källaren, vilket är dagens projekt. Det är lite pill med innertaket i några rum;
[bild]

Samt att knacka mig igenom väggen till pannrummet, precis över elpannan.
[bild]


Övriga sidospår; vi har målat panel.
[bild]

Sunroof har nämligen, 3 veckor sedan de rev vårt gamla tak, ännu inte levererat något material. Så vi bestämde oss för att använda deras ställning och byta vår gavelpanel när vi ändå kan.
Kanske lite sent men vill du inte ha frånluften längst in i badrummet vid duschen ser det ut som? Men detta var kanske ett av de befintliga hålen från den gamla ventilationen?
 
Precis, existerande schakt. Om vi skulle gått upp från duschen i källaren så hade vi antingen behövt borra igenom badkaret på första plan, eller igenom vasken i köket. :)
 
T
Jaha, det var i källaren vilket jag ser nu när jag läser mer ordentligt. Då förstår jag :)
 
Aggregatet är igång! Vi har ventilation i hela huset! :D:strong:

Ventilationsaggregatets display och anteckningsblock med byggprojektanteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutspurten idag var att få upp 4 tilluftsdon i källaren, dra om avluft / uteluft, samt fixera alla vertikala rör. Så, blixtrunda!

Tilluft kröktes över till gillestugan;
Ventilationsrör monterade i källartak med tilluftsventil och elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationstilluftsdon monterat på tegelvägg med osynlig dragning bakom träpaneltak i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lappade taket i gymmet och fick ditt ett don. Flexslangen är för att dra ström till aggregatet. Ni ser elcentralen där vid sidan och jag tänker att ventilationen kan få en egen säkring.
Vit tilluftsdon monterad i tak med träpaneler, vertikalt flexrör löper ner mot elcentral på vägg med tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slangen får plats bakom takpanelen så jag hoppas att elektrikern och jag kan pyssla ihop det snyggt nästa vecka. (Ska också dra ett extra rör för nätverk då)

Lösningen i gästrummen är... En lösning.
Ventilationsrör med tilluftsdon i taket kopplat till en flexslang nära en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsinstallationsarbete med tilluftsdon, flexrör och otätt vägggenomföring i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är förstås är helt temporär. Enligt ritning så ska vi göra såhär;
Ventilationsplan för källare med markerade tilluftsdon och kanaler i rött, samt avluft i lila.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vi ska flytta den här väggen (jämna ut storleken på rummen) snart (uppdatering: källarprojektet påbörjat), så det känns ovärt att montera alla detaljer nu. Prio ett är att ha alla don på plats inför injustering och OVK på måndag.

Innan jag kunde starta aggregatet var jag tvungen att dra om ledningarna för avluft och uteluft.
Ventilationsaggregat med anslutna böjda metalkanalrör och isolerad flexibel slang på en vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingenting är fastskruvat eller isolerat ännu. Vi byter ju gavelpanelen strax så donet kommer behöva plockas bort och återmonteras. Då kan jag skruva fast och isolera allt.

Utblåset visslar en del, i övergången mellan fast böj och flexröret. Är det något man kan minimera enkelt?

På tal om att skruva fast saker. Förstår jag instruktionerna rätt här, när de säger att jag ska "ansluta kanalerna till den externa jordpunkten på aggregatet":
Ventilationssystem med jordningsklämma och etikett "Uteluft, Luftintak, Fresh air" fäst på metallrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eg. Räcker det att klämma en ledare i plåtskruv så här?
 
Redigerat:
  • Gilla
Mawe85 och 4 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Aggregatet är igång! Vi har ventilation i hela huset! :D
Slutspurten idag var att få upp 4 tilluftsdon i källaren, dra om avluft / uteluft, samt fixera alla vertikala rör.

Så, blixtrunda!

Tilluft kröktes över till gillestugan;
[bild]
[bild]

Jag lappade taket i gymmet och fick ditt ett don. Flexslangen är för att dra ström till aggregatet. Ni ser elcentralen där vid sidan och jag tänker att ventilationen kan få en egen säkring.
[bild]
Slangen får plats bakom takpanelen så jag hoppas att elektrikern och jag kan pyssla ihop det snyggt nästa vecka.

Lösningen i gästrummen är... SNYGGAST
[bild]
[bild]

Det är förstås är helt temporär. Enligt ritning så ska vi göra såhär;
[bild]

Men vi ska flytta den här väggen (jämna ut storleken på rummen), så jag känner inte för att montera allt nu. Just nu vill jag bara ha alla don på plats så vi kan göra en injustering och OVK.

Innan jag kunde starta aggregatet var jag tvungen att dra om ledningarna för avluft och uteluft.
[bild]
Ingenting är fastskruvat eller isolerat ännu. Vi byter ju gavelpanelen strax så donet kommer behöva plockas bort och återmonteras. Då kan jag skruva fast och isolera allt.

På tal om att skruva fast saker. Förstår jag instruktionerna rätt här, när de säger att jag ska "ansluta kanalerna till den externa jordpunkten på aggregatet":
[bild]
Eg. Räcker det att klämma en ledare i plåtskruv så här?
Här går det undan, snyggt jobbat. Påminner mig att jag behöver beställa ovk av vårt system (har ju kört systemet i några månader nu :thinking:

Angående jordning, också något jag sparade tilll framtiden och behöver fixas. Men ja, det är så jag tolkar det med. Men ska jag vara ärlig så förstår jag inte poängen... Känns ju som att chassit på aggregatet är jordat mot stosarna på aggregatet. Så rören borde redan vara väl jordade?
 
  • Gilla
Pajen121
  • Laddar…
T
Fy fan vad bra jobbat, sånt jädrans tempo! (y)Denna tråd kommer jag att titta tillbaks på när jag väl är där. Och kanske ställa en och annan fråga :)
 
Fyra dagar med ventilationen igång och det är smått magiskt. Vi kan stänga dörren till sovrummet på nätterna utan att vakna i en dimma av hundfis och dålig andedräkt. Jag har haft en avfuktare i badrummet sedan vi rev självdragskanalerna. Den har gått från att förbruka ~0.35kwh/dygn till ~0.17kwh/dygn. Den har liksom inget att göra nu när luften omsätts ordentligt. Imorgon har vi OVK och injustering. Isolerfirman ska också komma den här veckan, så den här helgen har vi styrt upp vindsluckan och sargen.

Men let's go back till senaste posten. Sedan i onsdags har jag...

Röjt huset och eldat rivningsbråte som inte duger att köra i kaminen;
Brinnande tunna med kartonger och trädgårdsarbete i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en liten liten bil utan dragkrok, och regionens återvinningscentral tar 50 spänn varje gång jag kommer dit med grovsopor. Jag körde dit en soffa en gång, på cykel. Fick ta 3 vändor och betala 150 spänn. Så länge de inte låter mig köpa ett dagspass så kommer jag elda det som brinner...

Jag har äntligen gjutit igen källargolvet
Renoveringsarbete med nyligen gjuten betong kring avloppsrör i ett ruffigt badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dragit fram separat matning till aggregatet:
Nyinstallerad vindslucka och sarg på en vind under renovering, med synlig ventilationsslang och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom upp via schaktet som sambon byggt. Passade på att också sätta dosor för framtida garderobsbelysning, ett normalt, samt en tomdosa för nätverk.
En öppen dörr till ett oisolerat skåp med exponerade träbalkar och kabeldragning mot en ojämn vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På tal om nätverk så var rörgenomföringarna över "serverskåpet" kvar att snygga till, fästa och täta. Sagt och gjort:
Trassliga elektriska kablar och rör som installerats ovanför trägolv, isoleringsskum synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


28 rör totalt. :D
Vy av isolering och ångbroms med tejpade fogar och genomförande rör i en byggkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med ångbromsen officiellt klar så skruvade vi upp “bärlinan" och slängde upp plank för gångbron. Allt material är återbrukat från när jag tömde vinden i maj(?)
Installation av vindslucka och sarg på en vind med synliga bjälkar, isolering och träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolerfirman ska komma någon gång nästa vecka och eftersom att det här är Gotland så finns det ingen möjlighet att få en mer specifik tidsangivelse än så ifrån en hantverkare. Vi måste alltså vara redo ifall de dyker upp imorgon, måndag.

Söndagen har därför vigts åt att installera vindsluckan och bygga en sarg.

Började med att montera ihop luckan och skruva in karmhylsor på utsidan av karmen.
Person som använder en batteridriven borr för att fästa en träkarm med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruva två brädor i taket, ta bort stegen;
Nyinstallerad vindslucka i timmerhus med synligt isoleringsmaterial och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och lägg ner luckan på brädorna:
Installation av en vindslucka med isolering och verktyg synliga runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Justera och kontrollmät fyra- femhundra gånger. Det finns inga räta linjer att utgå ifrån, inte ens hanbalken är rät, så det handlade mest om att hålla ett rimligt drevningsbart avstånd runt om, någorlunda i linje med innertaket, samt att kryssmäta karmen så den inte drogs snett.

Till sist så satt den där!
Vindslucka öppen med synliga bjälkar, isolering, och installationer i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En utfälld loftstege i ett hemkorridor leder upp till en öppen vindslucka med synlig isolering och träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu behövde vi en sarg. Vi är verkligen inga snickare så målet var bara att den skulle vila på balkarna (inte karmen), samt vara i höjd med bärlinan så golvet kan läggas över sargen.

En person ger tummen upp bakom en nybyggd träkonstruktion med vattenpass på vindssluckan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är varken rakt eller snyggt, men det kommer nog hindra spånen från att falla in i huset.
Vy inifrån en vind ner genom en nyligen installerad vindslucka, med en stege vikt ihop längs öppningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Karmen är drevad som ni ser. Frågan är om jag bör täta på något vis kring sargen också? Klä den med ångbroms utvändigt, mjukfog i nederkant, något annat?

Det kommer iaf bli ett lock av cellplast sen, för trots att luckan heter Termo och hävdas vara isolerad, så är den på tok för tunn för kunna vara det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tubie och 7 till
  • Laddar…
OVK är genomförd och godkänd! Woohoo!
Godkänt intyg för obligatorisk ventilationskontroll (OVK) med ifyllda uppgifter och signatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Injusteringen gick relativt smidigt också. Vi fick höja fläktarna 5%, till totalt 40% tilluft / 45% frånluft som standardläge. Sen var alla don mätta och tillfreds.

Han hjälpte mig också att kolla lite på innerdörrarna och gav det lugnande beskedet att de inte är så täta att vi kommer ha problem av det. Det föreligger alltså inget skriande behov att kapa dörrblad / montera spaltventiler / massakrera karmar för att släppa förbi luften.
 
  • Gilla
  • Älska
foppa och 7 till
  • Laddar…
Trisst med avgift på ÅVC. Incitamentet att inte elda skiten försvinner ju. Nää bränn på, det hade jag också gjort.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Trisst med avgift på ÅVC. Incitamentet att inte elda skiten försvinner ju. Nää bränn på, det hade jag också gjort.
Håller med om avgiften. Finns ju säkert de muppar som väljer att dumpa skräpet i naturen istället….

Snyggt jobbat med att få OVK godkänd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.