T
Ja det är ju en bra slant. Säg att de tar 700 kr/h inkl. moms så är det ca. 3 dagars jobb de beräknat. Låter länge även om det ska montera luftspalt också.

Just ja. Ska tillägga att jag redan tätat takfötterna* så luftspalten kommer de inte behöva sätta in. Fick nog inget svar från dem när jag upplyste om den justeringen. Får jaga.

* SÄMSTA idéen att sätta igen takfötterna precis innan årets andra värmebölja. Arbetsmiljön där uppe blev inte lite tryckande...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
Ok, bör bli lägre pris då om de ”bara” ska spruta in och inte sätta luftspalt. Kommer lösullen ligga dikt an mot råsponten då upp till 500 mm höjd?

Idag ville jag dra frånluften till de tre toaletterna (2 badrum, 1 toa). Dessa spirorör ersätter de gamla eternitkanalerna och jag vill alltså återanvända hålen som redan finns. Dessvärre är hålen a) fyrkantiga och b) jättestora.

Jag är ingen snickare, men något borde jag kunna klabba ihop.

Installation av spirorör för frånluft i tak med synliga spån, isolering och ett verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbit med uppritad cirkel på gersåg, förberedd för utskärning.
Skapa konto

Träplattor med skruvar över cirkulärt hål i träbjälke, omgiven av fogskum.
Skapa konto
Ventilationshål i taket med träram redo för frånluftsinstallation.
Skapa konto

Blev ju bra! Nu behöver jag fylla upp underifrån så det livar med innertaket.

Fyrkantigt hål i tak med rå kant och träinfattning sett från underifrån.
Skapa konto

Sådär. Nu ska man bara hitta en bit taklist att byta med, och så spackla och måla. Kommer bli bra nog tills man får för sig att göra om badrummet. Men nu ska vi vidare till lilla toan.

Fyrkantigt hål i ett vitt innertak med en nyinstallerad frånluftskanal och synliga anpassningar kring kanalen.
Skapa konto

Ventilationsrör anslutet till fyrkantigt hål i golv med synliga eternitkanter och kakel nedanför.
Skapa konto

Fyrkantigt hål i golv med anpassad genomföring för ventilation och synlig dekorativ ventilationsgrill.
Skapa konto

Det här är nära nog faktiskt. Donet får plats om jag täljer lite i listen, och skruvarna håller bra. Så här blir det nog att jag bara fyller hörnen med lite fogskum och målar om taket.
Spirorör installerat i fyrkantigt hål med ojämna kanter nära taklisten, redo för fogning och målning.
Skapa konto

Annat smått och gott från dagen:

Påbörjat brandisolering av skorstenen Binder upp isoleringen imorgon. Man ska spara en enkel grej till nästa dag så är det lätt att starta upp igen. :)

Isolering på vinden med synlig stenull, träreglar och plastfilm, pågående byggarbete.
Skapa konto

Tätat ångbromsen kring lite genomföringar
Nyinstallerade spirorör för ventilation i ett vindsutrymme med isoleringsmaterial och träbjälkar.
Skapa konto

Och så har jag klättrat runt på taket och inspekterat var Sunroof tänker låta det regna in inatt. De lämnade oss i onsdags med en trasig takduk och helt undermåliga uppvik. De har använt byggtejp för att lappa duken och lämnat helt synliga hål otätade. ... Ska inte ta den här tråden off topic om takbytet, ville bara dokumentera att jag lägger för många timmar på att jaga Sunroof och dubbelkolla deras arbete.

Redigerat:
  • Gilla
kingen101 och 4 till
  • Laddar…
T
Framdrift! (y) Nu börjar donen komma på plats ju!

Hur måttar du var du ska kapa spiroröret innan ljuddämparen? Ljuddämparen är väl lite som ett dragspel. :)

En annan fråga: kapar du rören med vinkelslip eller tigersåg? Har tidigare kapat med vinkelslip men blir lite rännande upp och ner för att kapa utomhus pga. gnistor.

Jag kör alltid tigersåg. Är ju inget större precisionsjobb och det går snabbt.

Tycker att tigersågen tenderar att buckla rören. Kanske inte hittat någon bra arbetsställning för det. Sticksågen med ett fintandad blad går bra men jag tröttnade på snedkap och att slipa ner vassa kanter så nu klättrar jag ner och kapa rören med kap-o-gersågen. Har bara en standardklinga men det går hur fint som helst.

Jag måttar in flexdämparna genom torrmontering. Sätter ihop delarna och ser ungefär var de hamnar.

ulfben ulfben skrev:
Tycker att tigersågen tenderar att buckla rören. Kanske inte hittat någon bra arbetsställning för det. Sticksågen med ett fintandad blad går bra men jag tröttnade på snedkap och att slipa ner vassa kanter så nu klättrar jag ner och kapa rören med kap-o-gersågen. Har bara en standardklinga men det går hur fint som helst.

Jag måttar in flexdämparna genom torrmontering. Sätter ihop delarna och ser ungefär var de hamnar.
Kör du med långa blad? För korta blad ger en massa bucklor. Bladet måste vara lika långt som diametern på röret + slaglängden så 20-30 cm blad är bra att ha.

T
Ja, fick tipset av Jsten att om du sågar med tigersåg så ska du snurra röret så att du hela tiden sågar längs med röret, aldrig vinkelrätt.

men kapsågen låter också intressant för att slippa markera runt röret med papper. Sabbar du inte sågen dock som ändå har en del plast med gnistorna som slår?

Jag börjar få kalla fötter om att återbruka den existerande fyrkantskanalen!

Enligt ritning ska här ner ett 100mm spiro (area; 78.5 kvadratcentimeter) för en ensam friskluftsventil i källaren. Fyrkantsröret är ~145 kvadratcentimeter.
Ventilationsrör på vind med isolering och träreglar, markerad plats för åtgärd.
Skapa konto

Alternativ:
1. Montera 100mm stos på plåtkanalen, sätt flexdämparen här på vinden, mellan spiro och stos. Ut från plåtkanalen i källaren med 100mm stos, och vidare till gillestugan. (enklast!)
2. Montera 125mm stos på plåtkanalen här uppe. Gå ut med 100mm stos i källaren, och använd flexdämparen där.
3. försök deformera ett 100-spiro så det får plats inuti kanalen och montera "rör i rör". Plåtkanalen är ~2-3mm för smal för ett 100mm spiro, så det krävs bara en mild deformering av spirot för att gå i.
4. försök riva plåtkanalen och skicka ner standardspiro utan klydd. (... svårt till mycket svårt)

Kan alternativ 1 fungera, eller är det jättedumt att gå från en smal kanal till en mycket större och sen tillbaks igen? Den här kanalen går till ett enda don, och det är donet längst ifrån aggregatet, ifall det gör någon skillnad.

Redigerat:
Kan du inte dra ett nytt spirorör på 100 mm i den gamla fyrkantskanalen? Så slipper du greja så mycket.

För trångt.

Det finns flexible rör att dra igenom. När vi installerade vår ftx var tanken att utnyttja 2 pipor i skorstenen för att komma ner mellan våningarna. Tyvärr var inte kanalen tät så då drog vi flexibla aluminium rör i pipan.

Det blev rör-i-rör.

Rör-i-rör installation i vinkel med tejpade skarvar sett ovanifrån genom öppning i en betongkonstruktion.
Skapa konto

Rör-i-rör installation i vinkel med ljudämpare tejpade skarvar i ett byggsammanhang.
Skapa konto

Monterade i vinkel så vi får lite böj på ljudämparen. Jag bara tror att de gör ett bättre jobb ifall de inte är helt raka.
Installation av rör-i-rör system i vinkel med extra tejpad ljudämpare.
Skapa konto

Nerifrån:
Vy inifrån ett rör-i-rör-system som bildar koncentriska cirklar, med extra tejp vid skarvarna.
Skapa konto

Vi tejpade skarvarna lite extra så förhoppningsvis läcker det inte för mycket.

Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.