slaskman slaskman skrev:
Köpte en luft-luft pump till garaget idag, en på extrapris på Jula. För att överhuvudtaget få köpa pumpen fick jag skriva på at jag agit del av info att jag själv inte får installera den. Nähä, det skulle vara en akrediterad kyltekniker som kommer ut och tittar på installationen jag har gjort, trycker ihop nipplarna till den förfyllda pumpen, stoppar i kontakten, tackar för sig och försvinner med 3000 kr. Säljaren vred sig som en mask när han berättade samt upplyste att gör jag det själv gäller inte garantin. Ser ingen rimlighet i detta,undrar hur länge man får installera sin egen tv...
Så enkelt det låter.
Min erfarenhet är inte den samma. Köper man något trycksatt ska man nog ha ett uns av vad det handlar om. Köper man en random L/L pump i tron att Google och brist på erf. Vacumutrustning och kunnskap räcker så uppmanar jag. Bjud in vänner och grannar dom kommer att få se festernas fest!!

Gruden till all kunskap är just kunskap.
Att förlita sig till svar från forum vänner här som tror att Jula/Biltema katalogen är sanningen kan vara vanskligt.
Vet man så vet man och då söker man inte kvasisvar där...Tro mig
 
A
Å åk-lagarn skrev:
Aha man tog bort det i onödan :) Alla system drabbas av läckage förr eller senare
Nej det långtifrån all system som kommer att läcka troligen mindre än en promille.
De flesta läckorna sker av brukare eller tekniker
 
A
P Plåtentreprenören skrev:
Så enkelt det låter.
Min erfarenhet är inte den samma. Köper man något trycksatt ska man nog ha ett uns av vad det handlar om. Köper man en random L/L pump i tron att Google och brist på erf. Vacumutrustning och kunnskap räcker så uppmanar jag. Bjud in vänner och grannar dom kommer att få se festernas fest!!

Gruden till all kunskap är just kunskap.
Att förlita sig till svar från forum vänner här som tror att Jula/Biltema katalogen är sanningen kan vara vanskligt.
Vet man så vet man och då söker man inte kvasisvar där...Tro mig
Bäst att man förbjuder alla sprayburkar, gasolflaskor, hjul på bilar mm.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
P Plåtentreprenören skrev:
Så enkelt det låter.
Min erfarenhet är inte den samma. Köper man något trycksatt ska man nog ha ett uns av vad det handlar om. Köper man en random L/L pump i tron att Google och brist på erf. Vacumutrustning och kunnskap räcker så uppmanar jag. Bjud in vänner och grannar dom kommer att få se festernas fest!!

Gruden till all kunskap är just kunskap.
Att förlita sig till svar från forum vänner här som tror att Jula/Biltema katalogen är sanningen kan vara vanskligt.
Vet man så vet man och då söker man inte kvasisvar där...Tro mig
Men det tar kanske 2 timmar från att man öppnat kartongen tills allt är klart att köra.
Det enda som var lite trixigt var att få upp innedelen med slangarna anslutna, där är det bra att vara 2, i övrigt så var det klart enklare än man trott från början.
Klarar man inte den monteringen så är det nog hyresrätt man ska bo i.

Vakuumsugen kan man säkert göra andra roliga saker med men det behövs inte för att montera de pumpar med snabbkopplingar.

Jag har för övrigt en jula pump i garaget sedan ca 2 år, fick inga frågor eller nått om installationen när jag köpte den, de frågade om jag var klubbmedlem.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja nu får du inte byta dosa och liknande, typ.

Jag tänkte att jag borde berätta det för dig, nu när detta blev "stora moraltråden".
Suck! Återigen prata inte om saker du inte har kunskaper om.
Jag/Du får byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 amp) lampsladdar och lite annat. Jag skickar med en länk
http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hemmet/vad-du-far-gora-sjalv-med-el/

Stora moraltråden får du gärna tycka, jag har bara lite svårt att förstå vad du blev så irriterad på från början?
Säljaren gjorde ju bara sitt jobb. Du ser alltså ingen rimlighet i att han följer dom regler som har blivit beordrad av företaget att följa. Sen vad du gör hemma med dom grejerna skiter nog både han och jag i. Dessutom måste det inte vara en ackrediterad kyltekniker utan det måste vara en person som är certifierad att hålla på med F-gaser.
Har dessutom svårt att se att nån tar 3000:- (om dom inte vill ha jobbet förstås) för att trycka ihop två nipplar det brukar vara installation av hela maskinen för den summan, med lösa rör och vakuumsugning 4-6000:-
 
Mikael_L
T toyboy skrev:
Suck! Återigen prata inte om saker du inte har kunskaper om.
Jag/Du får byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 amp) lampsladdar och lite annat. Jag skickar med en länk
Varför skrev du "byta dosa" då?

Sen tror jag att jag har större kunskaper än dig, i det området i alla fall.
Men du kan givetvis ha tillräckliga kunskaper, särskilt nu när du fått veta att du inte får byta dosa.


edit:
Sen kan jag egentligen inte bry mig mindre än något annat ifall du ändå byter dosor varenda lördag, eller skruvar ihop hela elsystem åt dina vänner.
Men du verkar gå igång på att någon trycker ihop snabbkopplingen på sin värmepump, och jag går igång på dubbla måttstockar. :)
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
A
T toyboy skrev:
Suck! Återigen prata inte om saker du inte har kunskaper om.
Jag/Du får byta fast installerade strömbrytare och vägguttag (högst 16 amp) lampsladdar och lite annat. Jag skickar med en länk
[länk]

Stora moraltråden får du gärna tycka, jag har bara lite svårt att förstå vad du blev så irriterad på från början?
Säljaren gjorde ju bara sitt jobb. Du ser alltså ingen rimlighet i att han följer dom regler som har blivit beordrad av företaget att följa. Sen vad du gör hemma med dom grejerna skiter nog både han och jag i. Dessutom måste det inte vara en ackrediterad kyltekniker utan det måste vara en person som är certifierad att hålla på med F-gaser.
Har dessutom svårt att se att nån tar 3000:- (om dom inte vill ha jobbet förstås) för att trycka ihop två nipplar det brukar vara installation av hela maskinen för den summan, med lösa rör och vakuumsugning 4-6000:-
Finns inte ackrediterade kyltekniker längre
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skrev du "byta dosa" då?

Sen tror jag att jag har större kunskaper än dig i det området i alla fall.
Men du kan givetvis ha tillräckliga kunskaper, särskilt nu när du fått veta att du inte får byta dosa.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skrev du "byta dosa" då?

Sen tror jag att jag har större kunskaper än dig i det området i alla fall.
Men du kan givetvis ha tillräckliga kunskaper, särskilt nu när du fått veta att du inte får byta dosa.
electroluxaren skrev:
Finns inte ackrediterade kyltekniker längre
det var väl det jag skrev eller tolkade du det annorlunda?
 
Redigerat:
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skrev du "byta dosa" då?

Sen tror jag att jag har större kunskaper än dig i det området i alla fall.
Men du kan givetvis ha tillräckliga kunskaper, särskilt nu när du fått veta att du inte får byta dosa.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför skrev du "byta dosa" då?

Sen tror jag att jag har större kunskaper än dig i det området i alla fall.
Men du kan givetvis ha tillräckliga kunskaper, särskilt nu när du fått veta att du inte får byta dosa.
Om du har en allmän behörighet så absolut!

Men kan du inte förklara vad du är så irriterad på (förutom mig som säger emot dig).
Jag tvivlar på att du ens ringde nån och kollade läget för du tycker att du är så jävla vass att regler är inget du behöver följa och när jag ändå håller på så är det bäst att jag skriver en bitter insändare där jag talar om att alla andra är idioter som inte gör som jag ungefär. obs! detta var inte personligt menat jag känner inte dig den enda info jag har är det som står i ett forum så det är endast en tolkning som mycket väl kan vara åt skogen likväl som du tolkar mig fel.
 
P polaris78 skrev:
Självklart har man ju haft ut en acrediterad kylmupp som tjänat 3000 kr på att inte göra mer än skriva ut ett kvitto och åka hem å fakturera. (eller inte) Självklart försöker branchen motverka att man gör något själv och vill ha sin del av kakan på allt precis som rörmokaren eller elektrikern framförallt..

Nej sätt upp grejerna själv och kör bara. har man inte totalt centralplacerad tumme så är det inte så svårt att få fart på en sån där luftvärmepump. särskillt inte versionen med förfyllda slangar med ventiler i som bara är att skruva ihop ingen vakumsugning av slangar bara öppna några skruvar på pumpen sen. Att då på en pump ev få bråka om ev framtida garanti / reklamation när den som ska komma ut kostar halva nypriset av pumpen som ju ändå är avsedd för självmontering känns rätt fel. Dessutom så har man ju självklart bara tappat bort pappret och kvittot på monteringen den dagen man ev har nåt problem med pumpen och nån ska titta på den och då vill kontrollera vem som monterat den. Kan då den som är där inte hitta nåt fel på monteringsjobbet så lär det bli svårt att neka och slippa undan reklamationen. Dessutom stannar pumpen efter garanti tidens utgång så är det ju troligen billigare att sätta upp en ny igen istället för att ta ut en reperatör. Köpte en sån där pump till förra huset den höll iaf 5-6 år utan problem trots egen montering... :)
Vad är du själv för typ av mupp? bondmupp, verkstadsmupp, kontorsmupp eller rörmupp......
 
  • Gilla
Bo Rås och 1 till
  • Laddar…
A
T toyboy skrev:
det var väl det jag skrev eller tolkade du det annorlunda?
Nej du skrev att det inte behövs
 
A
T toyboy skrev:
Vad är du själv för typ av mupp? bondmupp, verkstadsmupp, kontorsmupp eller rörmupp......
Greasemonkey
 
electroluxaren skrev:
Nej du skrev att det inte behövs
jag skrev:
"Dessutom måste det inte vara en ackrediterad kyltekniker utan det måste vara en person som är certifierad att hålla på med F-gaser."

ja det är väl rent skrivmässigt en tolkningsfråga
 
T toyboy skrev:
jag skrev:
"Dessutom måste det inte vara en ackrediterad kyltekniker utan det måste vara en person som är certifierad att hålla på med F-gaser."

ja det är väl rent skrivmässigt en tolkningsfråga
måste säga att jag "nästan" älskar såna här trådar 8 sidor om typ ingenting :rofl:
 
  • Gilla
cdx873v och 2 till
  • Laddar…
A
Nä det är inte svenska
det är skrivet som om det finns ackr. men att de inte behövs.
men huvudsaken är ju att Du och jag har rett ut detta så att vi vet vad vi menar oss emellan eller...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.